حنا
حنا

حنا چیست؟ | سوختگی با حنا | درمان سوختگی

اگر می خواهید از حناهای سیاه و یا خالکوبی های موقت با حنا استفاده کنید حتما قبل از استفاده بسیار مواظب باشید.

اگر با حنا دچار سوختگی شده اید با ما تماس بگیرید.

توچه داشته باشید تمامی مطالب مندرج در این مقاله برای اطلاع بیشتر شما از حنا تهیه شده است.

این مقاله برای درمان تدوین نشده است.

حنا چیست؟

سوختگی با حنا چیست؟

چرا با حنا می سوزیم؟

کدام حناها باعث سوختگی می شوند؟

سوختگی های شیمیایی ناشی از PPDچیست؟

اگر دچار سوختگی با حنا شدیم چه اقداماتی انجام دهیم؟

درمان سوختگی با حنا چیست؟

برای یافتن به سوالات خود با ما همراه باشید.

حنا چیست؟

 

حنا یک گیاه است. از برگ ان برای تهیه دارو استفاده می شود.

حنا را با ریشه حنا اشتباه نگیرید (Alkanna tinctoria) ، همچنین به آن ریشه آلکنا گفته می شود.

از نظر تاریخی ، حنا برای اسهال شدید ایجاد شده از انگل (آمیبیک اسهال) ، سرطان ، طحال بزرگ شده ، سردرد ، زردی و شرایط پوستی استفاده شده است. این روزها ، افراد برای زخم معده و روده حنا را مصرف می کنند.

حنا گاهی اوقات به طور مستقیم در منطقه آسیب دیده برای شوره سر ، اگزما ، زخم ، عفونت های قارچی و زخم ها استفاده می شود.

در ساخت ، حنا در مواد آرایشی ، رنگ مو و محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. و به عنوان رنگ ناخن ، دست و لباس.

مردم همچنین حنا را بر روی پوست به عنوان “خال کوبی موقت” استفاده می کنند.

خالکوبی حنا

حنا چگونه کار می کند؟

حنا حاوی موادی است که به مبارزه با عفونت های خاص کمک می کند. همچنین برخی از اطلاعات وجود دارد که حنا ممکن است باعث کاهش رشد تومورها ، جلوگیری یا کاهش اسپاسم ، کاهش التهاب و تسکین درد شود.

 

موارد استفاده از حنا

 

  • استفاده و اثربخشی زخم در معده یا روده ها
  • اسهال شدید ناشی از انگل هایی به نام آمیب (آمیبیک)
  • سرطان
  • طحال بزرگ شده
  • سردرد
  • پوست زرد (زردی)
  • شوره سر ، هنگامی که برای پوست سر استفاده می شود.
درمان سوختگی ناشی از اشعه {سوختگی با پرتو درمانی}

 

به نظر می رسد حین استفاده از پوست یا مو برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. می تواند برخی از عوارض جانبی مانند التهاب پوست (درماتیت) از جمله قرمزی ، خارش ، سوزش ، تورم ، پوسته پوسته شدن ، شکسته شدن پوست ، تاول ها و زخم های پوستی ایجاد کند. به ندرت ممکن است واکنشهای آلرژیک مانند کهیر ، آبریزش بینی ، خس خس سینه و آسم رخ دهد.

حنا وقتی از طریق دهان استفاده می شود UNSAFE محسوب می شود. بلعیدن حنا به طور تصادفی نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارد. این می تواند باعث ناراحتی معده و عوارض جانبی دیگر شود.

حنا
حنا

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

کودکان

حنا برای استفاده در کودکان ، به ویژه در نوزادان ، ضد عفونی کننده محسوب می شود. مواردی از عوارض جانبی جدی وجود دارد که حنا در پوست نوزادان اعمال می شود.

نوزادان با بیماری به نام کمبود 6-فسفات دهیدروژناز گلوکز (G6PD)باید بسیار مواظب باشند

قرار دادن حنا بر روی پوست این نوزادان می تواند باعث از بین رفتن  گلبولهای قرمز آنها شود.

آلرژی حنا

اگر به حنا حساسیت دارید، از تماس خودداری کنید.

لیتیم با حنا  تداخل دارد

ممکن است حنا تأثیراتی مانند قرص آب یا “مدر” داشته باشد.حنا  می تواند لیتیم را در بدن افزایش دهد و منجر به عوارض جانبی جدی شود. اگر لیتیوم مصرف می کنید ، قبل از استفاده از این محصول با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. دوز لیتیوم شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

دوز استفاده از حنا

دوز مناسب حنا به چندین عامل مانند سن کاربر ، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوزهای حنا وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما بی خطر نیستند و دوزها می توانند مهم باشند. قبل از استفاده حتماً دستورالعمل های مربوط را در مورد برچسب های محصول رعایت کرده و با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

درمان سوختگی با یخ
پودر حنا
پودر حنا

حناهای صنعتی یا غیر مجاز چیست؟

اگر مغازه یا غرفه ای را می بینید که خال کوبی های سیاه را روی پوست شما اجرا می کنند، وسوسه نشوید.  این قضیه می تواند شما را در معرض یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی قرار دهد.

این تابلوهایی که اغلب روی خال های خال (سیاه حنا) یا خال های طبیعی (حنای طبیعی) خوانده می شوند ، در خارج از کشور به راحتی قابل دسترس هستند.

اما خمیر سیاه مورد استفاده در این خال کوبی های موقت ممکن است حاوی مقادیر زیادی از یک ماده شیمیایی رنگی آنقدر قدرتمند و سمی باشد که استفاده از آن به این روش غیرقانونی است.

خطرات “حنا سیاه” چیست؟

به طور خاص ، یک ماده شیمیایی به نام (paraphenylenediamine (PPD وجود دارد که مکی تواند باعث واکنش های الرژیک و سوختگی شود.

اگرچه می توان از PPD به طور قانونی در رنگ مو در اتحادیه اروپا استفاده کرد ، اما این استفاده کاملاً کنترل می شود.

دکتر کریس گل ، مدیرکل انجمن آرایشی و بهداشتی و عطریات، توضیح می دهد:

“PPD به طور ایمن و قانونی در رنگ موهای دائمی که در آنجا دستورالعمل های واضح آورده می شود ، استفاده می شود ، و جایی که حداکثر سطح آن توسط قانون کنترل می شود ، اما حنا سیاه اغلب حاوی PPD است. در مقادیر غیر قانونی و غیر استاندارد  بالا، به سرعت یک رنگ تیره می دهد.

“هنگامی که PPD به صورت یک خال کوبی موقت در حنای سیاه و بر روی پوست استفاده شود ، می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود و یا منجر به واکنش های آلرژیک شود.”

چگونه بفهمیم حنا واقعی است یا خیر؟

حنای واقعی که عموماً  بی خطر است ، یک رنگ سبز دارد و هنگام مخلوط کردن ان با اب و استفاده بر روی پوست رنگ ان  قرمز یا قهوه ای رنگ می شود.

سوختگی چیست؟ سوختگی همه آن چیزی که باید بدانیم!!

دکتر گل می گوید همه باید به “خال کوبی” مشکوک باشند.

او توضیح می دهد:

“حنای واقعی هرگز سیاه نیست ، بلکه قهوه ای نارنجی است.” “هر خال کوبی موقت بسیار تیره  باید با احتیاط درمان شود.”

لیزا بیکارستافه در بنیاد بریتانیا پوست با نظر دکتر گل موافق است. او می گوید:

“اگر محصول به عنوان” حنا “توصیف شده است ، رنگ آن را بررسی کنید.” “حنا یک رنگ نارنجی به رنگ قرمز است ، بنابراین اگر به شما یک خال کوبی موقت با” حنا سیاه “پیشنهاد می شود ، در واقع حنا واقعی نیست. اگر شک دارید ، از انجام این قضیه  دوری کنید.”

گل و بیکرستافه توصیه می کنند لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید. در صورت لیست PPD یا پارافیلیلن دی آمین ، از محصول خودداری کنید. اما حتی این تضمین کننده ایمنی نیست ، زیرا لیست مواد تشکیل دهنده ممکن است دقیق یا جامع نباشد.

اگر لیستی از مواد تشکیل دهنده وجود ندارد ، از محصول استفاده نکنید.

سوختگی های شیمیایی ناشی از PPD چیست؟

همه واکنشی نسبت به حنای سیاه ندارند ، اما در صورت بروز درد می تواند دردناک باشد.

دکتر گل می گوید:

“علائم این بیماری از ناراحتی مانند سوزش یا سوزن سوزن شدن تا سوزش دردناک ، تورم ، قرمزی و تاول در پوست متغیر است.” “این می تواند بسیار شدید شود و منجر به زخم دائمی پوست در طرح کلی خال کوبی شود.”

اگر واکنشی شبیه به این داشتید ، سریعاً با پزشک تماس بگیرید و به آنها بگویید که چه اتفاقی افتاده است.

دکتر گل می گوید:

“ذکر کنید که این اولین بار است که چنین خال کوبی داشته اید یا قبلاً یکی از آنها را انجام داده اید یا خیر ، آیا در گذشته هرگونه واکنشی نسبت به رنگ مو داشته اید یا خیر.”

سوختگی با حنا
سوختگی با حنا

“شما احتمالاً برای سوختگی های شیمیایی و احتمالاً واکنش های آلرژیک تحت درمان قرار خواهید گرفت.”

اگر این واکنش ادامه پیدا کرد یا بدتر شد ، به پزشک مراجعه کنید ، زیرا ناحیه رنگ شده نیز می تواند آلوده شود.

سوختگی در حیوانات خانگی

و این فقط خال کوبی های حنا سیاه نیست که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.

“این واکنش می تواند منجر به درماتیت تماسی شود و ممکن است به این معنی باشد که پوست شما در آینده نسبت به سایر محصولات  PPD  مانند رنگ مو حساسیت بیشتری نشان می دهد.”

حساس شدن به  PPD

جدا از درد و زخم احتمالی در واکنش به خال کوبی حنا سیاه ، خطر واقعی حساسیت به PPD وجود دارد.

این بدان معنی است که اگر در آینده دوباره با PPD در تماس باشید ، حتی سالها بعد ، می توانید یک واکنش آلرژیک بسیار جدی داشته باشید. واکنش های آلرژیک می توانند به مرور زمان بدتر شوند ، و حتی ممکن است متوجه نشوید که حساس شده اید.

چنین واکنشی جدی نادر است ، اما یک خطر بالقوه است که باید به ان توجه داشت.

دکتر گل توصیه می کند:

“اگر شما به تاتو موقت حنا سیاه مشکلی نشان داده اید ، بسیار محتمل است که به PPD حساسیت نشان دهید ، و باید قبل از رنگ کردن موهای خود بسیار مراقب باشید.”

“حتی اگر شما واکنشی نسبت به چنین خال کوبی نداشته اید ، نمی دانید که نسبت به PPD حساس شده اید ، بنابراین می توانید دفعه بعد که با آن مواجه شدید – مثلاً در رنگ مو” ، واکنش نشان دهید.

سوختگی بدن با حنا
سوختگی بدن با حنا

“شما باید دستورالعمل های رنگ مو را با دقت دنبال کنید ، به خصوص در مورد تست هشدار آلرژی.”

PPD در موارد دیگر از جمله لاستیک و جوهر نیز یافت می شود ، بنابراین اگر واکنشی غیر منتظره به محصولات روزمره دارید و به دنبال معالجه هستید ، در مورد حساسیت شما به PPD به پزشک یا داروساز خود بگویید.

اگر می دانید نسبت به PPD حساس شده اید ، از هیچ رنگ موی حاوی PPD یا رنگهای مشابه مانند p-toluenediamine (PTD) استفاده نکنید.

سوانح سوختگی چیست؟

به برچسب نگاه کنید

اگر می خواهید موهای خود را رنگ کنید ، دکتر گل توضیح می دهد که باید برچسب آن را جستجو کنید: “نام رنگ مو باید در لیست مواد تشکیل دهنده موجود در بسته باشد – به دنبال p-Phenylenediamine یا Toluene-2 ​​باشید. 5-الماس.

“این یک الزام قانونی است که تمام این موهای رنگی اروپا می گویند” حاوی فنیلن دی آمین “یا” حاوی فنیلن دی آمین (تولوآن دی آمین) “بر روی برچسب است ، و باید از این موارد جلوگیری کرد.”
آزمایش آلرژی روی رنگ مو

هر محصول رنگ مو در انگلیس موظف است اطلاعات مربوط به انجام آزمایش آلرژی آلرژی را ارائه دهد تا ببیند آیا واکنشی نسبت به رنگ دارید یا خیر. شما باید قبل از هر بار استفاده از رنگ مو ، این آزمایش را انجام دهید ، حتی اگر قبلاً از رنگ استفاده کرده اید.

دکتر گل می گوید:

“اگر به آزمایش آلرژی آلرژی واکنش نشان می دهید ، نباید ادامه دهید و موهای خود را رنگ کنید و باید با سازنده تماس بگیرید.” “اگرچه برای تأیید تشخیص حساسیت یا حساسیت به PPD به متخصص پوست نیاز است ، اما واکنشی که به یک خال کوبی موقت سیاه یا تست هشدار آلرژی داده شود نباید نادیده گرفته شود.”

یک شماره مراقبت یا شماره راهنما روی بسته رنگ مو وجود دارد که شما می توانید تماس بگیرید.

دکتر گل توضیح می دهد:

“این بدان معنی است که سازنده آگاهی دارد که شخصی نسبت به محصول خود واکنش نشان داده است.”

“آنها سپس می توانند در مورد اقدامات بعدی که می توانند از طریق تماس با پزشک معالج شما استفاده کنند ، مشاوره بگیرند.”

پزشک معالج شما ممکن است شما را به یک متخصص پوست مانند متخصص پوست ، ارجاع دهد ، که می تواند علت آن را تشخیص دهد ، در مورد چگونگی درمان آن راهنمایی کند و به شما کمک کند تا از واکنش های بعدی خودداری شود.

پماد فنی تویین | کرم فنی توئین | درمان زخم
آرایش پا با حنا
آرایش پا با حنا

اگر در گذشته خال کوبی موقت داشته اید ، سعی کنید نگران نباشید. اگر از رنگ مو استفاده می کنید ، یکی دیگر از موارد لازم را نداشته باشید و به خاطر داشته باشید که از دستورالعمل ها ، به ویژه آزمایش آلرژی هشدار ، پیروی کنید.

به خاطر داشته باشید که واکنش های آلرژیک می توانند با گذشت زمان بدتر شوند. این بدان معنی است که حتی اگر شما یا فرزندتان در گذشته واکنش خفیفی داشته باشید ، هرگونه واکنش آینده می تواند شدیدتر باشد.

اگر در گذشته چنین خال کوبی نداشته اید ، آن را ادامه دهید.

دکتر گل می گوید:

“هرگز یک خال کوبی موقت حنا سیاه نکنید.” “و مهم نیست که فرزندانتان چقدر شما را آزار می دهند ، هرگز به آنها اجازه ندهید که یک نفر داشته باشند.”
“خال کوبی حنا من میراث ماندگار وحشتناکی را به جا گذاشت”

کتی بورلووی نسبت به یک خال کوبی موقت حنا سیاه که در روز تعطیلات به سر می برد ، واکنش آلرژی داشت.

یک مورد عینی راجع به سوختگی با حنا

سارا می گوید:

“من متوجه شده ام که یک جریان ثابت از مردم در هنگام غرفه تاتو در کنار استخر درساحل بازدید می کنند.

من نیز تصمیم گرفتم از این طرح های زیبا روی بدنم بکشم به خصوص روی دست ها و پاها…

“این تصمیمی بود که اکنون پشیمان شدم ، زیرا نمی دانستم عواقب آن چه می تواند باشد.”

به محض گذاشتن حنا روی دستانم احساس سوزش کردم و به تاتو ارتیست اطلاع دادم. او گفت چیزی نیست طبیعی است.

بعد از گذشت چند ساعت درد و سوزش شدیدی بر روی دستان و پاهایم حس کردم.

آرایش دست با حنا

“من نمی فهمیدم که خمیر سیاه حنا سیاه می تواند حاوی مواد سمی مانند PPD باشد. من هرگز حتی نشنیده بودم آنچه در حنای  سیاه است – چیزهایی که اجازه می دهم مستقیم روی پوست من بگذارند – می تواند واقعاً خطرناک باشد.”

درمان سوختگی با جوشکاری

PPD  در خال کوبی موقت سارا وجود داشت و آلرژی به مواد شیمیایی ایجاد کرد. او 6 ماه جای زخم قابل مشاهده داشت.

سارا می گوید: “من همیشه مرتباً موهایم را رنگ می کردم ، اما چون اکنون به PPD حساسیت دارم ، خیلی می ترسم که دوباره موهایم را رنگ کنم ، نمی خواهم واکنشی مانند این روی پوست سرم اتفاق بیفتد.

اثرات سوختگی حنا بر روی بدن

درماتیت حنای  سیاه به عنوان یک واکنش شدید اگزمای حاد با اریتم ، خارش شدید و احساس سوزش ، ورم ، وزیکول ها  یا تاول ظاهر می شود.
ممکن است لیکنوئید (پوسته پوسته شدن) ، چرکی یا تاول نیز مورد انتظار باشد.
ممکن است بثورات گسترده تر از الگوی اولیه خال کوبی گسترش یابد..
گزارش شده است که بثورات شایع مانند اریتما ،قرمزی نیز اتفاق افتاده است.

واکنش به آرامی برطرف می شود اما می تواند باعث افزایش رنگدانه یا یک طرح سفید از خال کوبی اصلی بر روی پوست باق بماند. زخم کلوئید یا گوشت اضافه نیز گزارش شده است.

سوختگی با پودر حنا
سوختگی با پودر حنا

درمان اثرات سوزش و سوختگی با حنای سیاه چیست؟

اگر به حنای سیاه یا تاتو با حنا واکنش دادید:

  • حتما ان را از روی پوست خود تمیز کنید.
  • ناحیه حنا شده را به خوبی بشویید.
  • بلافاصله به مرکز درمانی یا متخصص پوست مراجعه کنید.
  • از به کار بردن دارو بر روی پوست خود خودداری کنید.
  • درمان به طور کلی شامل استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی است.
  • گاهی اوقات برای جلوگیری ازایجاد بثورات عمومی ، کورتیکواستروئیدهای خوراکی مورد نیاز است.
سوختگی درجه یک با حنا
سوختگی درجه یک با حنا

ممکن است آنتی بیوتیک ها برای فرم چرکی تجویز شوند ، اگرچه بثورات ممکن است استریل باشند و با وجود آنتی بیوتیک همچنان گسترش می یابند.

ممکن است آنتی هیستامین ها برای کاهش خارش به خصوص در صورت وجود کهیر بکار رود.

کلینیک زخم و سوختگی التیام در تهران در خدمت بیماران گرامی به صورت حضوری و برای هموطنان دیگرمان به غیر از شهر تهران به صورت مجازی و انلاین اماده خدمت رسانی می باشد.

درمان تاول

در ضمن تمامی هموطنان ساکن غیر ایران و همسایگان فارسی زبان ما نیز می توانند به صورت اینترنتی از ما مشاوره رایگان دریافت کنند

محمد حسین شهرابادی. کارشناس زخم سوختگی و استومی

 

منابع:

https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/black-henna-neutral-henna-ppd-dangers/?tabname=body

https://www.beautiliciousdelights.com/blogs/news/allergic-to-henna-hair-dye-henna-itchy-sore-burning-scalp-heres-what-you-can-do

https://dermnetnz.org/topics/black-henna-tattoo-reaction/

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-854/henna

 

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

این پست دارای 0 نظر است

  1. امیرحسین مزینانی

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید