سوختگی درجه یک
سوختگی درجه یک

سوختگی درجه یک 1 – تشخیص و درمان

اگر دچار سوختگی درجه یک شده اید قبل از هر اقدامی دست نگه دارید،ابتدا این مقاله را بخوانید اگر جواب سوالات خود را نیافتید با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

از استفاده از هرگونه پماد خودداری کنید و به داروخانه جهت درمان سوختگی مراجعه نکنید.

سوختگی درجه یک چیست؟

علائم سوختگی درجه یک چیست؟

چه عواملی باعث سوختگی درجه یک می شود؟

مراحل درمان سوختگی درجه یک در خانه چیست؟

چه مدت طول می کشد تا یک درجه سوزش درجه یک بهبود یابد؟

چگونه می توان از سوختگی درجه یک جلوگیری کرد؟

چه زمانی به باید به پزشک مراجعه کنیم؟

توجهات بالینی در سوختگی درجه یک چیست؟

سوختگی درجه یک علایم نشانه ها و درمان ان در یک نگاه به چه شکل است؟

سوختگی صدمه ای به بافت های بدن شما است که در اثر گرما ، مواد شیمیایی ، برق ، نور خورشید یا تابش ایجاد می شود. پوسته های ناشی از مایعات گرم و بخار ، آتش سوزی در ساختمان و مایعات و گازهای قابل اشتعال شایع ترین دلایل سوختگی هستند. نوع دیگر آسیب استنشاق ، ناشی از دود تنفس است.

سوختگی درجه یک صورت
سوختگی درجه یک صورت

سه نوع سوختگی وجود دارد

 

  1. سوختگی درجه یک فقط به لایه بیرونی پوست آسیب می رساند
  2. سوختگی درجه دو به لایه بیرونی و لایه زیر آن آسیب می رساند
  3. سوختگی درجه سوم باعث آسیب دیدن یا عمیق ترین لایه پوست و بافت های زیر آن می شود

سوختگی می تواند باعث تورم ، تاول زدن ، زخم شدن و در موارد جدی شوک و حتی مرگ شود. آنها همچنین می توانند منجر به عفونت شوند زیرا به سد محافظ پوست شما آسیب می رسانند. درمان سوختگی به علت سوختگی بستگی دارد ، عمق آن چقدر است و چه مقدار از بدن آن را پوشانده است. کرم های آنتی بیوتیکی می توانند از عفونت ها جلوگیری یا درمان کنند. برای سوختگی های جدی تر ، ممکن است برای تمیز کردن زخم ، تعویض پوست و اطمینان از داشتن مایعات و مواد غذایی کافی ، به درمان نیاز داشته باشید.

15 درمان سوختگی در خانه که باید بدانید
سوختگی درجه یک دست
سوختگی درجه یک ساعد دست

سوختگی درجه یک

سوختگی درجه یک یک اتفاق شایع و دردناک خانگی است ، خصوصاً برای کودکان وسالمندان و حتی بزرگسالان.

ماندن بیش از حد طولانی در آفتاب بدون ضد آفتاب یا سایر محافظت نیز یکی از دلایل عمده سوختگی درجه یک است. با این حال محققان گزارش می كنند كه 80 درصد سوختگی ها كه در كودكان خردسال تأثیر می گذارد ناشی از سوختن تصادفی با مایعات یا اشیاء داغ است.سوختگی درجه یک سوختگی یا زخم سطحی نیز نامیده می شود. این جراحتی است که روی اولین لایه پوست شما تأثیر می گذارد. سوختگی درجه یک از خفیف ترین صدمات پوستی است و معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این وجود برخی از سوختگی های سطحی می توانند کاملاً بزرگ یا دردناک باشند و ممکن است نیاز به ویزیت پزشک داشته باشد.

سوختگی درجه یک با اب جوش
سوختگی درجه یک با اب جوش

علائم سوختگی درجه یک چیست؟

علائم سوختگی درجه یک اغلب جزئی است و بعد از گذشت چند روز تمایل به بهبودی دارد. رایج ترین چیزهایی که در ابتدا ممکن است مشاهده کنید قرمزی پوست ، درد و تورم است. درد و تورم ممکن است خفیف باشد و ممکن است بعد از گذشت یک روز پوست شما شروع به لایه ریزی کند. در مقابل ، تاول سوختگی درجه دو به دلیل افزایش عمق زخم سوختگی دردناکتر است.

سوختگي درجه 1
سوختگي درجه 1

برای سوختگی درجه یک که در مناطق بیشتری از پوست شما رخ می دهد ، ممکن است افزایش درد و تورم را تجربه کنید. ممکن است بخواهید زخمهای بزرگی را به پزشک گزارش دهید. سوختگی های بزرگتر ممکن است سریعتر از سوختگی های کوچکتر بهبود نیابد.

نکته مهم در مورد سوختگی برق

سوختگی درجه یک که در اثر برق ایجاد می شود ممکن است بیشتر از آنچه در لایه بالایی مشاهده می کنید ، روی پوست تأثیر بگذارد. این ایده خوبی است که بلافاصله پس از وقوع برق گرفتگی به دنبال معالجه پزشکی باشید.

درمان سوختگی با روغن داغ

چه عواملی باعث سوختگی درجه یک می شود؟

 

دلایل عمده سوختگی های سطحی موارد زیر را شامل می شود:

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی وقتی طولانی در آفتاب بمانید و به اندازه کافی کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، ایجاد می شود. خورشید پرتوهای شدید ماوراء بنفش (UV) تولید می کند که می تواند به لایه بیرونی پوست شما نفوذ کرده و باعث قرمز شدن ، تاول زدن و لایه برداری آن شود.

سوختگي درجه يك افتاب
سوختگي درجه يك آب جوش

سوختگی مایعات داغ

مایعات داغ يكي از شايع ترين سوختگي هاي درجه يك در كودكان كمتر از 4 سال است. مایع گرم ریخته شده در کتری روی اجاق گاز یا بخار ساطع شده از مایع گرم ممکن است باعث سوختگی دست ها ، صورت و بدن شود.

در صورت استحمام یا استحمام در آب بسیار گرم می تواند سوختگی ایجاد شود. دمای آب ایمن باید در دمای کمتر از 60 درجه سانتی گراد باشد. درجه حرارت بالاتر از این می تواند منجر به صدمات جدی در پوست ، به ویژه در کودکان خردسال شود.

سوختگي درجه يك با مایغ داغ
سوختگي درجه يك با مایع داغ

سوختگی برق

سوکت های برق ، سیم های  برقی و وسایل جانبی برای کودک خردسال به نظر می رسند ، اما خطرات قابل توجهی را به همراه دارند. اگر فرزند شما انگشت یا هر شیئی را به دهانه سوکت بچسباند ، روی سیم برق گاز گرفت و یا با یک دستگاه برقی بازی کرد ، می تواند در اثر تماس با برق دچار سوختگی یا برق گرفتگی شود.

سوختگی درجه یک با برق
سوختگی درجه یک با برق ناشی از جریان فیزیوتراپی

شما می توانید بیشتر سوختگی های درجه یک را در خانه درمان کنید. اگر نگران سوختگی فرزندتان هستید باید با پزشک متخصص کودک خود تماس بگیرید. پزشک برای تعیین شدت آن ، سوختگی را معاینه می کند.

 

آنها به سوختگی نگاه می کنند تا ببینند:

  • چقدر عمیق به لایه های پوست نفوذ کرده است
  • اگر بزرگ باشد یا در ناحیه ای که نیاز به درمان فوری دارد ، مانند چشم ، بینی یا دهان
  • در صورت بروز علائم عفونت مانند برآمدگی ، چرک یا تورم
10 عاملی که باعث سوختگی می شود

در صورت آلودگی ، تورم یا بسیار دردناک ، باید به پزشک مراجعه کنید. سوختگی در مناطق خاص ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. این سوختگی ها ممکن است عمیق تر  از سوختگی در نواحی دیگر بدن باشد و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

سوختگی درجه یک پا
سوختگی درجه یک ناحیه شکم

این مناطق شامل موارد زیر است:

  • صورت
  • کشاله ران
  • دست ها
  • پا

درمان سوختگی درجه یک در خانه

 

لباس ، ساعت ، حلقه و سایر جواهرات را در نزدیکی  منطقه سوخته اطراف خود جدا کنید.

ناحیه سوخته را مستقیماً درون آب خنک (نه یخ سرد) فرو کنید و حدود 10 دقیقه آن را در آنجا نگه دارید. اگر امکان غوطه وری در منطقه سوخته در آب امکان پذیر نیست ، پس از فروکش کردن درد ، کمپرس های سرد و مرطوب را در منطقه بمالید. هرگز یخ را مستقیماً روی سوختگی قرار ندهید.

منطقه سوخته را با آب و صابون ملایم تمیز کنید.

آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که هر 8 تا 12 ساعت یکبار از وازلین  برای سوختگی استفاده کنید. در سوختگی درجه یک از کره یا خمیر دندان استفاده نکنید ، زیرا این می تواند خطر عفونت را افزایش داده و از بهبودی جلوگیری کند.

ناحیه سوخته را با یک باند نچسب پوشانید. پانسمان را سه بار در هفته  تغییر دهید ، تا زمانی که عفونتی وجود نداشته باشد. اگر سوختگی به نظر می رسد آلوده است ، هر روز باند را تغییر دهید.

به هیچ وجه از تاول های پوستی را نترکانید. زیرا این می تواند خطر عفونت و جای زخم را افزایش دهد.

برای کاهش درد ، تورم و التهاب از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید.

اگر سوختگی در مدت 48 ساعت علائم بهبودی را نشان نداد یا به نظر می رسد که رو به وخامت است ، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سوختگی در حیوانات ((سگ)) | درمان و ترمیم

اگر تصمیم دارید زخم خود را در خانه درمان کنید ، یک کمپرس خنک را روی آن قرار دهید تا درد و تورم تسکین یابد. ممکن است این کار را برای پنج تا 15 دقیقه انجام دهید و سپس کمپرس را جدا کنید. از استفاده از یخ یا کمپرس های بسیار سرد خودداری کنید زیرا آنها می توانند سوختگی را تشدید کنند.

سوختگی درجه یک زیر بغل
سوختگی درجه یک زیر زانو

از استفاده از هر نوع روغن از جمله کره روی سوختگی خودداری کنید. این روغن ها از بهبودی در محل جلوگیری می کنند. اما ، محصولات حاوی آلوئه ورا با لیدوکائین ممکن است به تسکین درد کمک کنند و از طریق داروخانه ها  در دسترس هستند.

آلوئه ورا و همچنین پمادهای عسل ، لوسیون یا آنتی بیوتیک نیز می توانند در سوختگی درجه یک به منظور کاهش خشک شدن و تسریع در ترمیم پوست آسیب دیده استفاده شوند.

چه مدت طول می کشد تا یک درجه سوزش درجه یک بهبود یابد؟

به طور کلی درمان سوختگی بین 3 تا 20 روز طول می کشد.

زمان بهبودی ممکن است به منطقه آسیب دیده بستگی داشته باشد. اگر سوختگی علائم عفونت را نشان داده یا بدتر شود، ممکن است زمان بیشتری را لازم باشد تا درمان به صورت کامل انجام شود.

اگر زخم شما دچار درمان تاخیری شد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

چگونه می توان از سوختگی درجه یک جلوگیری کرد؟

اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید ، می توان از سوختگی درجه یک جلوگیری کرد. برای جلوگیری از سوختگی درجه یک ، این نکات را دنبال کنید:

 

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ، از ضد آفتاب با طیف گسترده یا کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر نور (SPF) 30 یا بالاتر بر روی پوست خود استفاده کنید.

کتری های  گرم اب جوش و یا قابلمه و ظروف پخت و پز را روی مشعل های پشتی نگه دارید که دستگیره ها به سمت مرکز اجاق گاز چرخانده شده اند تا از بروز حوادث جلوگیری کنید. همچنین ، حتما کودکان خردسال را اولا در اشپزخانه راه ندهید و اگر به محیط اشپزخانه وارد شدند مراقب و ناظر اعمال و کارها و رفتارهای پر خطر ان ها در اشپزخانه باشید.

حنا چیست؟ | سوختگی با حنا | درمان سوختگی

دمای آب ایمن باید در دمای کمتر از60 درجه فارسانتی گراد باشد. بیشتر بخاری های آب دارای حداکثر تنظیم دمای 90 درجه سانتی گراد هستند. می توانید مخزن آب گرم خود را به صورت دستی تنظیم کنید تا حداکثر60 درجه سانتی گراد داشته باشد تا از سوختگی جلوگیری شود.

تمام سوکت های برق در معرض خانه خود را با روکش های ضد دسترسی کودک بپوشانید.

وسایلی که استفاده نمی شوند ، را حتما از پریز برق جدا کنید.

سیم های برقی را در جایی قرار دهید که فرزند شما نتواند به آنها دسترسی داشته باشد.

چه زمانی به باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر اوقات ، سوختگی درجه یک نیاز به مراقبت پزشکی ندارد.

با این حال ، اگر:

  • منطقه سوخته بزرگتر از کف دست شخص است.
  • فرد مبتلا به سوختگی کودک خردسال یا سالمند است.
  • سوختگی به طور کامل مچ پا ، مچ دست ، انگشت ، انگشت پا یا قسمت دیگری از بدن را محاصره می کند.
  • سوختگی با تب یا درد و قرمزی همراه است که به تسکین دهنده درد OTC پاسخ نمی دهد.
  • به نظر می رسد سوختگی بیش از لایه بالای پوست باشد.
  • به نظر می رسد سوختگی آلوده باشد ، و قرمزی فراتر از منطقه سوخته است.
  • هر زمان که پوست آسیب دیده باشد ، حتی اگر آسیب دیدگی خراش کوچک یا آفتاب سوختگی خفیف باشد ، بدن نمی تواند همانطور که ممکن است از خود در برابر عفونت دفاع کند.

 

همیشه به سوختگی درجه یک توجه داشته باشید و مراقب علائم عفونت احتمالی مانند موارد زیر باشید:

  1. افزایش تورم و حساسیت
  2. سوختگی شروع به تخلیه مایع زرد یا سبز می کند
  3. تغییر در رنگ و شکل ظاهری ناحیه سوختگی

توجهات بالینی در سوختگی درجه یک

 

  • خارش پوست می تواند نشان دهنده بهبودی ناحیه سوخته می باشد.
  • بیشتر سوختگی های درجه یک بطور کامل طی 10 روز بهبود می یابد.
  • برخی افراد ممکن است دریابند که پوست التیام پیدا شده  ممکن است تیره یا روشن تر از پوست در مناطق دیگر باشد.
انواع پمادهای زخم و سوختگی چیست

 

گاهی اوقات ، منطقه سوخته می تواند هنگام بهبودی خارش یابد. اگرچه خارش ممکن است ناراحت کننده باشد ، اما بخشی از بهبود آن است.

مرطوب کننده های پوست و آنتی هیستامین های OTC مانند Benadryl می توانند به کاهش ناراحتی کمک کنند.

 

به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و پیروی از روشهای استاندارد ایمنی در برابر آفتاب می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر پوست کمک کند.

با هم مجددا تمامی چکیده مقاله بالا را با هم مرور می کنیم.

سوختگی درجه یک علایم نشانه ها و درمان

سوختگی درجه یک باعث حداقل آسیب پوست می شود. همچنین به این دلیل “سوختگی های سطحی” نامیده می شوند زیرا بر بیرونی ترین لایه پوست تأثیر می گذارد. علائم سوختگی درجه یک شامل موارد زیر است:

  • سرخی
  • التهاب جزئی یا تورم
  • درد
  • خشک شدن و لایه برداری پوست هنگام بهبودی از سوختگی رخ می دهد

از آنجا که این سوختگی روی لایه بالایی پوست تأثیر می گذارد ، پس از ریختن سلول های پوستی ، علائم و نشانه ها از بین می روند. سوختگی درجه یک معمولاً در طی 7 تا 10 روز بدون زخم بهبود می یابد.

 

اگر سوختگی در ناحیه بزرگی از پوست ، بیش از سه اینچ ، و در صورت شما یا مفاصل بزرگ وجود داشته باشد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

  • زانو
  • مچ پا
  • پا
  • ستون فقرات
  • شانه
  • آرنج
  • ساعد

سوختگی درجه یک معمولاً با مراقبت خانگی انجام می شود. ممکن است زودتر از زمان سوختگی ، زمان بهبودی سریعتر شود.

درمان برای سوختگی درجه یک شامل موارد زیر است:

 

  1. خیساندن زخم در آب خنک به مدت پنج تا پانزده دقیقه یا بیشتر
  2. مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد
  3. استفاده از لیدوکائین (یک ماده بی حس کننده) با ژل یا کرم آلوئه ورا برای آرام کردن پوست
  4. استفاده از پماد آنتی بیوتیک و گاز شل برای محافظت از منطقه آسیب دیده
  5. اطمینان حاصل کنید که از یخ استفاده نمی کنید ، زیرا این ممکن است آسیب را بدتر کند.
درمان زخم و سوختگی با فیزیوتراپی

هرگز توپ های نخی را روی سوختگی قرار ندهید زیرا الیاف کوچک می توانند به آسیب آسیب رسانده و خطر عفونت را افزایش دهند. همچنین از داروهای خانگی مانند کره و تخم مرغ نیز خودداری کنید زیرا ثابت نشده است که اینها موثر هستند.

 

کلینیک زخم و سوختگی التیام با خدمات شبانه روزی 24 ساعته در خدمت شما هموطنان گرامی است.

محمد حسین شهرابادی- محقق و پژوهشگر حوزه زخم و سوختگی و استومی

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/first-degree-burn

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK442021/

https://medlineplus.gov/burns.html

https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=90&ContentID=P09575

https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=first-degree-burn-in-children-90-P01744

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید