سوختگی در گریه
سوختگی در گریه

سوختگی در حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی به خصوص گربه دارید خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.

سوانح حیوانی چیست و چه خطراتی حیوانات خانگی مارا تهدید می کند؟

ایا ممکن است که حیوانات خانگی ما دچار سوانح سوختگی شوند؟

اگر حیوانات ما دچار سوانح سوختگی شدند چه اقداماتی را انجام دهیم؟

برای درمان سوختگی حیوانات خانگی به کجا مراجعه کنیم؟

برای پاسخ به سوالات خود با ما همراه باشید.

حیوانات خانگی به موجوداتی اطلاق می شود که به عنوان همدم در خانمه حضوذر دارند و برای صاحب خانه سودمندی های فیزیکی یا عاطفی ایجاد می کنند.

به طور عمده امروزه بیشترین حیوانات خانگی را سگ ها و گربه ها تشکیل می دهند.

برای همین در این مقاله هر کجا به حیوان خانگی برخورد کردید منظور سگ یا گربه می باشد.

زخم در حیواتات
زخم در حیواتات

خطراتی که حیوانات خانگی ما را تهدید می کنند چه چیزهایی هستند؟

به طور کلی هر عاملی که باعث اسیب به حیوانات خانگی شوند را سوانح حیوانی می گویند. سوانح حیوانی شامل اسیب دیدگی هایی مانند پرت شدن از ارتفاع یا شکستگی یا بریدگی در دست و پا یا مریض شدن در اثر مسمومیت یا تغذیه بد و ناصحیح می باشد.

در این مقاله ما سوانح سوختگی را برای حیوانات خانگی تعریف می کنیم.

هر عاملی که باعث شود حیوانات دچار سوختگی شوند را سوانح سوختگی می نامند مانند سوختگی با مایعات داغ یا اجسام داغ یا برق گرفتگی و …

عواملی که باعث سوختگی حیوانات خانگی می شوند

سوختگی با مایعات داغ

  • مانند ریختن چای و یا اب داغ بر روی خود
  • پریدن داخل ظرف غذای داغ یا مایعات داغ

سوختگی با اجسام داغ

  • مانند دست زدن اجسام داغ مانند اتو یا قابلمه داغ یا هر وسیله داغی که در بدنه خود حرارت بالا دارد.

سوختگی با مواد شیمیایی

بوی بد زخم | علت | درمان بوی زخم

سوختگی الکتریکی

بریدگی ها:

  • بازی کردن با وسایل نوک تیز و یا شکستن شیشه و برخورد با بدن حیوانات خانگی

زخم گربه

در این مقاله سوانح حیوانی که برای گربه ها رخ می دهد را برای شما بازگو میکنیم.

وقتی به سوختگی فکر می کنید ، معمولاً فکر می کنید چیزی بسیار داغ یا آتش را لمس کرده اید. ایجاد تاول توسط مایعات گرم سوزاننده نیز ایجاد می شود. در عین حال، سوختگی نیز می تواند دلایل شیمیایی یا الکتریکی داشته باشد.

قربانیان سوختگی اغلب مشکلات دیگری مانند شوک یا استنشاق دود دارند. گربه ها قابل درمان هستند ، اما هرچه سوختگی گسترده تر باشد ، درمان پیچیده تر است.

گربه ها به طور طبیعی موجوداتی کنجکاو هستند و همیشه به چیزهایی که لازم نیست دست می زنند و به اصطلاح فضول هستند ، بنابراین بخش مهمی از مراقبت از گربه ها دانستن نحوه درمان گربه ای است که سوخته است.

پای زخمی گربه

انواع مختلفی از سوختگی وجود دارد که می تواند در اطراف هر خانه اتفاق بیفتد ، بنابراین دانستن نحوه مراقبت از هر نوع سوختگی مهم است. گربه ها آستانه بالایی از درد دارند، بنابراین باید به دنبال علائمی باشید که سوختگی رخ داده است.

گربه ممکن است دچار سوختگی درجه یک، سوختگی  درجه دو یا  سوختگی درجه سوم یا سوختگی شیمیایی شود. محصولاتی مانند پاک کننده های به شکل مایع یا رقیق کننده رنگ می توانند باعث آسیب جدی پوست یا در صورت بلع و مسمومیت شوند. برای جلوگیری از بروز حوادث این طبیعت ، این محصولات باید دور از دسترس گربه باشند.

نکته طلایی: هر چیزی که باعث می شود گربه به انان دست بزند و به اصلاح در دسترس گربه باشد مانند اسید ها یا پاک کننده های سطح یا وایتکس یا لوله باز کن ها را دور از دسترس انان نگه دارید.

درمان زخم و سوختگی با فیزیوتراپی

گربه سوخته احتمالاً ترسیده است، به خصوص اگر فکر کند شما اورا گوشه ای گیر اورده اید و قصد تنبیه وی را دارید.. هنگام نزدیک شدن به گربه ای که گمان می کنید دچار سوختگی شود، از احتیاط شدید استفاده کنید.

برای تهیه مراقبت مناسب از گربه، از نکات زیر استفاده کنید:

سوختگی درجه یک یا درجه دوم در حیوانات

علائم هشدار دهنده برای سوختگی درجه یک شامل پوست دست نخورده یا فرو رفته ، ضایعات دردناک یا پوست قرمز با تاول های احتمالی است. علائم هشدار دهنده برای سوختگی درجه دوم شامل خیس بودن پوست و ضایعات دردناک است که با تورم و تاول برنزه می شود.

 

  1. مرحله 1: با دقت به گربه نزدیک شوید. اگر گربه شما عصبی یا مضطرب است ، در صورت لزوم گربه را مهار کنید.
  2. مرحله 2: آب سرد یا بسته های یخی را در منطقه سوخته قرار دهید. به مدت 15 دقیقه در تماس با پوست بگذارید. از پماد یا کره استفاده نکنید.
  3. مرحله 3: اگر سوختگی قسمت بزرگی از بدن را پوشانده است یا در جایی واقع شده اید که گربه می تواند آنها را لیس کند ، با پانسمان استریل بپوشانید. از پنبه استفاده نکنید.
  4. مرحله 4: پارچه های پاره شده یا مواد نرم دیگری را در اطراف پانسمان بپوشانید باند  یا نواری به صورت نخ را به اندازه کافی محکم ببندید تا در جای خود قرار بگیرد.
  5. مرحله 5: گربه را در اسرع وقت به دامپزشک منتقل کنید.یا فورا با ما تماس بگیرید.

سوختگی درجه سوم در حیوانات

علائم سوختگی درجه سوم شامل تخریب کل ناحیه پوست ، ضایعات سفید سیاه یا خالص یا خز و یا موی گربه است که به راحتی کنده می شود. همچنین مراقب علائم شوک باشید که شامل لثه گربه ها کم رنگ یا سفید می شود  و همچنین ضربان سریع قلب و تنفس تند را شامل می شود.

عفونت در بیماران سوختگی

 

  1. مرحله 1: با دقت به گربه نزدیک شوید. اگر گربه شما عصبی یا مضطرب است ، در صورت لزوم گربه را مهار کنید. از پماد یا کره استفاده نکنید.
  2. مرحله 2: یک پانسمان استریل را روی قسمت سوخته اعمال کنید. از پنبه استفاده نکنید.
  3. مرحله 3: پارچه های پاره شده یا مواد نرم دیگریا گاز  را دور آن بپوشانید و از باند  یا نخ را به اندازه کافی محکم ببندید تا پانسمان در جای خود قرار بگیرد.
  4. مرحله 4: گربه را بلافاصله به دامپزشک منتقل کنید.

 

سوختگی های شیمیایی در حیوانات

علائم سوختگی شیمیایی شامل بوی شیمیایی مانند اسید های خانگی یا لوله باز کن ها  ، بنزین یا حشره کش است. قرمز شدن پوست؛ و درد هرگونه قرار گرفتن در معرض شیمیایی خارجی به دلیل لیس گربه و تمیز کردن منطقه می تواند به یک مسمومیت داخلی تبدیل شود.

  1. مرحله 1: با دقت به گربه نزدیک شوید. اگر گربه شما عصبی یا مضطرب است ، در صورت لزوم گربه را مهار کنید.
  2. مرحله 2: منطقه را با صابون ملایم یا شامپو و آب بشویید. کاملاً خوب بشویید و کاملاً بشویید. هر بار که لازم است تکرار کنید تا مواد شیمیایی از بین بروند. از هر نوع حلال استفاده نکنید.
  3. مرحله 3: یک پماد آرامش بخش آنتی بیوتیک را در منطقه آسیب دیده بمالید.
  4. مرحله 4: برای دریافت دستورالعمل های بیشتر با دامپزشک تماس بگیرید.

مراقبت دامپزشکی شامل چه مواردی می شود؟

تشخیص

این تشخیص براساس اطلاعاتی است که شما تهیه می کنید و معاینه گربه را انجام می دهید. آزمایشات اضافی ممکن است در صورت وجود ظن استنشاق دود یا مصرف مواد شیمیایی مورد نیاز باشد.

رفتار

در صورت لزوم منطقه سوخته تراشیده و تمیز می شود. اگر استنشاق دود ، بلع مواد شیمیایی ، شوک و یا مشکلات دیگر وجود داشته باشد ، دامپزشک شما نیز برای این حیوانات شروع به درمان می کند. دامپزشک مشکلی را که گربه شما دارد در اولویت قرار داده و ابتدا با جدی ترین آنها مقابله می کند. درمان خاص سوختگی شامل موارد زیر است:

درمان سوختگی با پودوفیلین

 

سوختگی درجه یک اغلب در خانه یا با مراجعه به دامپزشک قابل درمان است.

سوختگی درجه دوم ممکن است یا به باند نیاز نداشته باشد. معمولاً آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد درد تجویز می شوند ، و احتمالاً یک محلول موضعی است. در صورت استفاده از بانداژ ، تا زمانی که تاول ها به اندازه کافی بهبود نیایند ، مرتباً تغییر می کنند.

سوختگی درجه سوم نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. گربه به احتمال زیاد تحت درمان با  مایعات داخل وریدی (IV) قرار می گیرد تا در مقابل شوک و از دست دادن مایعات از ناحیه سوخته مقابله کند. آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد درد استفاده می شود. منطقه سوزانده شده برای جلوگیری از عفونت پوست و بهبود سرعت ، پانسمان  می شود.

ابتدا پانسمان ها  بطور روزانه تعویض می شوند  و هر بار تمیز کردن و دبرید بافت ها (از بین بردن بافت مرده) انجام می شود.

این ممکن است نیاز به آرام بخش داشته باشد. گربه شما احتمالاً چند روز در بیمارستان خواهد بود تا تمام بافتهای زیر پانسمان  سالم به نظر برسند. هنوز مراقبت های زیادی وجود خواهد داشت که پس از رها شدن گربه شما در خانه مورد نیاز خواهد بود.

سایر علل:

گربه ها همچنین ممکن است از سوختگی الکتریکی و آفتاب سوختگی رنج ببرند (نوعی سوخت پرتودرمانی). اینها مانند سوختگی های حرارتی درمان می شوند.

زندگی و مدیریت

برخی از آسیب های ناشی از سوختگی ممکن است یک یا دو روز طول بکشد تا مشهود شود. اگر گربه شما در بیمارستان بستری نیست ، باید او را با دقت کنترل کنید تا علائم بدتر شدن محل سوختگی یا سایر مشکلات بهداشتی در حال توسعه باشد.

مشکل ترین قسمت مراقبت در خانه بانداژ خواهد بود. بسیار مهم است که آنها همیشه تمیز و خشک بمانند. اجازه ندهید که گربه شما باند یا محل سوختگی را بجود ، لیس بزند یا خراش دهد. تغییرات باند باید طبق برنامه ریزی انجام شود. اگر متوجه هرگونه تغییر ، بوی یا ترشح هستید و یا در صورت تغییر زخم ، زخم بدتر به نظر می رسد ، لازم است گربه شما توسط دامپزشک شما دیده شود.

درمان سوختگی با جوشکاری

برخی از تغییرات اولیه بانداژ ممکن است لازم باشد در مطب دامپزشک تحت آرامش انجام شود.

 

 

سوختگی درجه سوم ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا بهبود یابد. مهم است که با برنامه درمانی مطابقت داشته باشید که دامپزشک برای کل زمان بهبودی تجویز می کند. بعضی از سوختگی ها به اندازه کافی گسترده هستند که نیاز به پیوند پوست دارند ، اما تا زمانی که تمام بافت زیرین التیام نیاورد ، این کارها انجام نمی شود.

جلوگیری از سوختگی در حیوانات

در خانه و خارج از خانه چیزهای زیادی وجود دارد که می توانند به طور تصادفی گربه شما را بسوزانند. تا حد امکان اقدامات احتیاطی زیادی انجام دهید تا از تماس گربه خود با این خطرات جلوگیری کنید.

توجه:

تمام عکس هایی را که مشاهده می کنید از گربه ای به نان اریا به صورت واقعی تهیه شده است و با تشکر از سرکار خانم پناهنده که این گربه بی پناه را پیدا کردن و با صرف هزینه این گربه را توسط تیم زخم کلینیک ما درمان کردند.

هنوز هستند انسان های خوش قلب و مهربان پیدا می شوند که بوی محبت و انسانیت را به مشام ما می رسانند.

با ارزوی سلامتی و موفقیت برای این انسان نیکوکار و خیرخواه

با حیوانات مهربان باشیم.

محمدحسین شهرابادی محقق و پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی دلایل ایجاد ان ها و روش های پیشگیری و درمان ان ها…

کلینیک زخم و سوختگی التیام در شهر تهران به صورت 24 ساعته اماده پاسحگویی و دادن مشاوره به شماست.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و برای درمان در منزل اعم از انواع زخم سوختگی زخم بستر از بین بردن جای زخم با لیزر و دیگر خدمات پرستاری همچون تزریقات سرم تراپی با ما تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۴۰۵۲۰۷

شهرابادی

منابع:

https://animals.howstuffworks.com/pets/how-to-treat-a-cat-that-is-burned.htm https://vcahospitals.com/know-your-pet/burns-in-cats

https://www.petmd.com/cat/emergency/accidents-injuries/e_ct_burns

https://burningcat.com/

https://www.tuftscatnip.com/everydaycatcare/burn-treatment-in-cats/

 

 

 

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

این پست دارای 8 نظر است

  1. ناشناس

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  2. اشرف بخشي

    باسلام – ابتدا سپاس بيكران ازعالم ،،آلم(عالم) هستي
    وسپاسي ديگر از شما جناب شهرآبادي محترم، كه دلسوزانه با رهنمودهاي تلفني درخصوص روش درمان والتيام رخم گربه خانگي اينجانب بيدرغ ارائه طريق نموديد- براي شما جوان متخصص درزمينه طب و عالم به علم امورطب درمداوا والتيام دردها وزخمها ،،ازدرگاه خداوندمنان توفيق روزافزون مسئلت مينماييم.

    1. امیرحسین مزینانی

      با سلام خدمت شما دوست عزیز اشرف بخشی

      ممنون از حمایت شما ما هم، هم برای انسان ها و هم برای همه حیواناتی که دچاره هر نوع سانحه ای از جمله زخم یا سوختگی شده اند ارزوی شفا و التیام دردهایشان را از خداوند ممنان داریم
      امیدواریم ما هم هر چند قدمی کوچک در این راستا داشته باشیم
      باز هم اگر کمکی ار دستمان بر بیاید بی دریغ انجام وظیفه خواهیم نمود
      امیر حسین مزینانی مدیر وب سایت و سئو

  3. علی

    سلام من برای همسترم آب جوش اومدم بزارم تویه ظرف بود و اون ظرف وقتی که اومدم براش آبجوش بزارم که تو سرما سردش نشه در آب جوش وا شد و ریخت روش خوشبختانه سالم موند ولی یه تیکه از گوشش آسیب دید می توانید کمک کنید چه کاری انجام بدهم

  4. امیرحسین مزینانی

    سلام دوست عزیز آقای علی
    ما به صورت تخصصی روی حیوانات کار می کنیم چه درمان زخم چه سوختگی.
    فرقی نداره که همستر شما چجوری سوخته باشد ما در سریع ترین زمان اون رو براتون درمان خواهیم کرد.
    فقط زحمت بکشید عکس هاشو برای whatsapp همکارم دکتر شهرابادی ارسال کنید تا ایشون راهنمایی تون بکنند.
    09124045207
    برای کسب اطلاعات بیشتر در زمین سوختگی با اب داغ می تونید به این مقاله هم مراجعه کنید.
    https://www.eltiyam.com/%d8%b3%d9%88%d8%ae%d8%aa%da%af%db%8c-%d8%a2%d8%a8-%d8%af%d8%a7%d8%ba/

  5. عباداله ابولخیری

    سلام محضر محقق عزیز.اینجانب شاغل نیروگاه هستم.۴۰ روز قبل گربه ای دچار برق گرفتگی ۱۳۲ هزار ولت گردید.اکنون بعد از چهل روز همان گربه را در وضعیتی وخیم که نمیتوان نگاه کرد دیدم آنهم زنده.کل پای چپ استخوان از بافت جدا شده و استخوان تا شده اش را عین عصا روی زمین میگذارد و اندک اندک را میرود.پای چپ جلو هم از ساعد بطرف داخل تا شده و بهمان صورت روی برفها راه میرود.اشتهای خوبی هم دارد و مرتب تغذیه میشود.چنانچه تصاویری جهت مطالعات-راهنمایی-تدریس کارگاهی-رزومه تحقیقاتی-و مقالات مورد نیاز است اطلاع دهید تا ارسال شود.تبریز.ابولخیری

    1. محمدحسین

      با سلام و احترام و حسن انسان دوستی شما به حیوانات.
      حتما تصاویر را به شماره زیر واتس اپ کنین تا اگر جنان چه کاری از دست ما برآمد از راه دور برای این گربه نازنین انجام دهیم.
      با تشکر مدیریت کلینیک التیام

      1. محمدحسین

        09120405207

دیدگاهتان را بنویسید