زرچوبه
زرچوبه

14 درمان خانگی زخم

مهم‌ترین راهکارهای درمان خانگی زخم

زخم چیست؟

زخم‌ها و جراحات باز را می‌توان یک پارگی، گسستگی، بریدگی بافت پوست دانست، که ممکن است در اثر شدت جراحت به لایه‌های عمیق‌تر هم برسد، دربرخی مواقع آسیب وارده، در حدی است که علاوه بر پارگی، شکستگی استخوان هم رخ می‌دهد، در واقع شکستگی استخوان از نوع باز است. زخم‌های باز سطح خارجی پوست که سطح بدن را پوشش می‌دهد، آسیب می‌زند، که در اثر این جراحت، آلودگی‌ها و باکتری‌ها درون بافت داخلی پوست نفوذ پیدا می‌کند.

این جراحات باز در اثر حوادث خارجی از جمله تصادف، سوختگی، ضربه و یا در اثر بیماری‌ها رخ می‌دهد که باعث آسیب به بافت پوست می‌شود. برخی مواقع صدمه ی وارده در حدی است که منجر به مرگ شخص می‌شود.

زخم‌های باز سطحی و عادی خطری را متوجه شخص نمی‌کند، اما توجه داشته باشید که نسبت به شستشو و ضدعفونی کردن آن نباید بی تفاوت باشید؛ چرا که همین موضوع ممکن است، باعث شود که جراحت عود پیدا کند. اما اگر زخمتان جوری باشد که دچار خونریزی شده باشد، باید به منظور متوقف کردن آن سریعا به پزشک مراجعه کنید.

زخم بسته هیچ گونه شکافی در پوست ایجاد نمی‌کند، در نتیجه هیچ‌گونه آسیبی به بافت پوست وارد نکرده است و خون ریزی به دنبال ندارد. اما این نوع جراحت در اثر فشار و نیروی خارجی که به پوست وارد می‌شود، اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد تورم، کبودی، هماتوم، التهاب و تغییر رنگ ظاهری پوست و خون‌مردگی می‌شود.

ممکن است برای شما این سوال پیش بی‌آید که چرا جراحت بسته، باعث کبودی یا التهاب پوست می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که در اثر رسوخ و نفوذ خون به بافت عروق کوچک، دچار پارگی میشود که در نتیجه این اتفاق، عبور با فشار خون و تورم ناشی از آن به دیواره های مویرگ آسیب وارد می شود،، که در نتیجه پوست از نظر ظاهری تغییر شکل پیدا می‌کند و پوست کبود و متورم می‌شود.

زخم درجه دو سطحی ناشی از بخار آب داغ
زخم درجه دو سطحی ناشی از بخار آب داغ

پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، خون‌ریزی متوقف شده و از فشاری که به عروق و مویرگ‌های کوچک وارد می‌شود، کاسته شده و خون جذب شده و بافتی که دچار آسیب شده است، به طور طبیعی ترمیم و بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که عروق بزرگتر صدمه می‌بیند، در نتیجه خون‌ریزی داخلی با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد و در اثر تجمع و به اصطلاح جمع شدن، توده‌ای متورم و کبود رنگ که در علم پزشکی به آن هماتوم گفته شده، ایجاد می‌شود.

در اثر زخم‌های بسته، در صورتی که ضربه شدید باشد، احتمال دارد که به رگ‌های خونی، لایه‌ها و بافت‌های داخلی پوست آسیب جدی وارد شود که به دنبال آن خونریزی درون پوست رخ می‌دهد و حتی ممکن است به اندام‌های داخلی صدمه بزند.

همان طور که اشاره شد، زخم بسته هیچ‌گونه پارگی، شکاف، سوراخ یا درزی در پوست و بافت درون آن را سبب نمی‌شود، در نتیجه باکتری‌ها و میکروب‌ها هیچ راه نفوذی به درون لایه‌های درونی پوست پیدا نمی‌کنند، و روند بهبود آن سریع‌تر حاصل می‌شود. بارها برایتان پیش آمده که با یک جسم سخت مثل میز یا صندلی به هنگام راه رفتن برخورد کرده‌اید، و پاهایتان دچار کبودی و حتی متورم شده است، بدون آنکه پوست‌تان و بافت داخلی آن دچار پارگی و خونریزی شود.

هر آنچه که باید در مورد راهکارهای درمان خانگی زخم بدانید

به طور کلی درمان زخم با توجه به شدت آن و اینکه از چه نوعی باشد، آیا زخم باز است یا بسته، راهکارهای درمانی خاص خود را می‌طلبد. مراقبت‌های خانگی زخم، یکی از شیوه‌های است، که همچنان برخی از افراد این نوع درمان را نسبت به راه و روش‌های علم پزشکی ترجیح می‌دهند؛ چرا که شیوه و اسلوب طب سنتی با وجود اینکه ممکن است، کندتر از، داروهای شیمیایی سبب بهبودی شود، اما عوارض قرص‌های شیمیایی را ندارد.

در این مقاله قرار است که به مبحث انواع راهکارها و شیوه‌های درمان خانگی زخم‌ها و جراحات پرداخته شود. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید، تا به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا این روش‌ها موثر واقع می‌شود یا خیر؟

عسل
عسل

چطور و چگونه از عسل برای درمان زخم استفاده می‌شود؟

استفاده داروئی از عسل برای درمان بیماری‌ها و همین طور ترمیم زخم بعنوان یکی از راهکارهای طب سنتی از دیرباز تاکنون، بعنوان یکی از شیوه‌های متداول درمانی رایج بوده و همچنان هم  بعنوان شیوه‌ی مفید و موثری در بهبود و ترمیم جراحت کاربرد دارد. اما عسل چه خواصی دارد که بعنوان یک روش درمانی طب سنتی همچنان پیشنهاد می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین فواید عسل و خاصیت درمانی آن ماهیت ضد‌میکروبی آن و مقابله با قارچ و ویروس است که در بهبود و ترمیم زخم موثر است؛ ضمن اینکه این ماده‌ی شفابخش به واسطه اینکه باعث ایجاد تنظیم PH خون می‌شود، در واقع با تولید و انتشار اکسیژن، چرخه انتقال آن را در بدن بهبود می‌بخشد.

این نکته را فراموش نکنید که برای درمان زخم باید از عسل مرغوب استفاده کنید، به طور مثال عسل موناکا، بعنوان یک مرهم طبیعی در درمان جراحات به ویژه زخم‌های مزمن کاملا موثر و اثر بخش است.

پانسمان عسل چیست؟ خواص و موارد استفاده عسل برای زخم

خواص PH عسل چگونه باعث ترمیم زخم می‌شود؟

هنگامی عسل را بر روی زخم قرار می‌دهید، اسید موجود در خون را ترغیب به ترشح می‌کند تا  در نهایت منجر به اکسیژن رسانی در بدن شود، که همین موضوع سبب بهبود جراحت می‌شود؛ در واقع نکته اینجاست، که PH موجود در عسل سبب التیام زخم شده است و ضمن اینکه با کاهش ماده‌ای به اسم پروتئاز، روند بهبودی را سرعت می بخشد.

نکته: خاصیت اسیدی عسل باعث از بین رفتن باکتری‌ها و عدم رشد مجدد آنها در زخم می‌شود.

قندی که در عسل وجود دارد، سبب ویژگی به اسم اسمزی می‌شود. ممکن است این سوال برای شما پیش بی‌آید که حالا Osmosis چه خاصیتی با خود به همراه دارد؟

اسمز با فشاری که ایجاد می‌کند، سبب جذب آب از بافت آسیب دیده در آن ناحیه ی مورد نظر می‌شود، در نتیجه التهابی که در اثر جراحت بوجود آمده است را فروکش می‌کند و به دنبال آن روند لنفاوی را مجددا به سیر طبیعی خود باز می‌گرداند تا در نهایت زخم التیام یابد. قندی که در عسل یافت می‌شود، آب موجود در سلول‌های باکتریایی را به نوعی خشک یا تجزیه می‌کند که سیر رشد مجدد آن متوقف شود.

عسل در درمان چه نوع جراحاتی اثر‌بخش است؟

آیا عسل عوارضی هم در پی دارد؟

این نکته را یادآور شویم که عسل با وجود خواص درمانی که دارد، ممکن است در برخی از افراد سبب بروز واکنش‌های آلرژیک شود؛ در نتیجه قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض عسل

  • سرگیجه؛
  • تورم شدید؛
  • حالت تهوع؛
  • سوزش یا سوزش پس از استفاده موضعی؛
  • مشکل تنفس؛
  • استفراغ.

به هنگام مشاهده بروز واکنش‌های آلرژیک سریعا عسل را از روی زخم کاملا پاکسازی کنید. گاهی اوقات عسل هیچ‌گونه تاثیری در التیام و بهبود زخم ندارد.

اثر شفابخش دارچین در بهبود زخم

دارچین علاوه بر اینکه بعنوان یک ادویه‌ی محبوب و معطر شناخته شده است، به واسطه‌ی خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتری که دارد، در درمان و بهبود برخی از جراحات کاربرد دارد به عبارتی وجود مواد شیمیایی سینامالدئید و اوژنول، باعث مقابله بدن با عفونت باکتریایی و ضد‌قارچی می‌شود که در درمان و التیام زخم‌های عفونی و آلوده کاربرد دارد. برای کسب نتیجه ی بهتر، این ماده ی معجزه آسا را با مواد دیگری به طور مثال، عسل ترکیب کنید؛ چرا که عسل هم همان طور که اشاره شد دارای خاصیت ضدمیکروبی است.

دارچین
دارچین

روغن دارچین چه خواص درمانی دارد؟

  • ضد‌قارچ؛
  • آنتی‌باکتریال؛
  • ضددیابت؛
  • ضد التهاب؛
  • آنتی‌اکسیدان.

نکته: دارچین در بهبود زخم ناشی از سوختگی، مشکلات پوستی،  سلول‌های مرده‌ی پوست، تنظیم چربی پوست و آکنه کاربرد دارد.

پماد شگفت‌انگیز خانگی: زردچوبه

زردچوبه، ادویه ی معجزه‌آسایی است که بعنوان یک مرهم طبیعی در ترمیم و التیام بسیاری از جراحات خاصیت درمانی دارد. وجود ماده‌ای به نام کورکومین در زردچوبه آن را تبدیل به یک داروی شفابخش با خاصیت  ضد‌التهابی، آنتی‌اکسیدانی و از همه مهم‌تر آنتی‌بیوتیکی کرده است. تاثیر زردچوبه در بهبود زخم به قدری موثر واقع شده که از آن در متوقف کردن خونریزی استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید که هر چه زودتر زخم‌تان التیام پیدا کند، از زردچوبه بعنوان یک پماد خانگی استفاده کنید، چرا که کورکومین موجود در این ادویه، سرعت بهبود جراحت را تسریع می‌بخشد و اگر زخم عفونی باشد، آن را خشک کرده و بافت و کلاژن آسیب دیده را بهبود می‌بخشد.

نکته: زردچوبه در بهبود زخم ناشی از عارضه‌ی پسوریازیس، متوقف کردن خون‌ریزی در اثر بریدگی، التهاب جراحت، آکنه، اسکار جای زخم و بخیه، زخم بستر، زخم پای دیابتی، زخم شقاق و سوختگی موثر است.

 

آیا زنبجیل در بهبود قطعی زخم موثر است؟

زنجبیل با خاصیت ضد‌التهابی، کاربرد موثری در زخم‌هایی دارد که باعث بروز سوزش و قرمزی در پوست می‌شوند، در واقع به واسطه‌ی تحریک پوست در اثر التهاب، این ماده‌ی شفابخش موجب تسکین آن می‌‌شود و تکثیر کلاژن را به منظور التیام زخم افزایش می‌دهد.

زنجبیل خاصیت فوق العاده‌ای در ترمیم و بهبود زخم‌ها و جراحات حاصل از بریدگی‌ها، شکاف‌ها و خراش‌ها دارد.

زنجبیل چگونه باعث ترمیم و بهبود زخم می‌شود؟

حاوی مواد فعال، یعنی تری‌ترپنوئیدها ، فلاونوئیدها و ساپونین‌ها است. فلاونوئیدهای موجود در این ماده به عنوان  یک داروی ضدالتهاب عمل می‌کنند. ضمن اینکه زنجبیل با افزایش تکثیر اپیتلیالیزاسیون در بدن موجب می‌شود که بخشی از بافت پوست که در اثر جراحت حاصله آسیب دیده است، را بهبود ببخشد. در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که زنجبیل با افزایش تولید و انتشار فیبروبلاست موجب تقویب کلاژن پوست می‌شود که رشته‌های کلاژن  در واقع مسئولیت تقویت و استحکام بافت پوست را بر عهده دارند.

استفاده از ادویه شفابخش در التیام زخم: فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی دیگر از ادویه‌هائی است که در درمان و التیام زخم از جمله متوقف کردن خون‌ریزی نقش مفید و موثری داشته است و همچنان در طب سنتی از آن بعنوان یک پماد بهبود دهنده جراحت و زخم نام می‌برند.

فقط کافی است هنگامی که انگشت دست تان و یا هر نقطه دیگری از بدن تان که دچار بریدگی و خون ریزی شده است، کمی از پماد تشکیل شده از پودر فلفل سیاه را بر روی زخم قرار دهید، تا خون‌ریزی متوقف شود، سپس زخم‌تان را با استفاده از باند استریل پانسمان کنید.

ضمن اینکه از فلفل بعنوان یک داروی ضد التهابی جهت کاهش سوزش و قرمزی ناشی از جراحت استفاده میشود. آیا برای شما قابل باور است که پس از جراحی قطع می‌توان از فلفل قرمز به منظور کاهش خون‌ریزی و ترمیم زخم استفاده کرد؟!

فلفل
فلفل

کابرد گیاه داروئی آلوئه‌ورا در بهبود زخم

گیاه آلوئه‌ورا یکی از رایج ترین و اثر بخش‌ترین داروی گیاهی در علم طب سنتی شناخته شده است. در حقیقت Aloevera با توجه به خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ترمیم بافت پوست، موثر در ترمیم جای اسکار ناشی از زخم و بخیه، کاهش التهاب و قرمزی ناشی از جراحت، تکثیر و تولید بافت پوششی اپی‌تلیال که در واقع بعنوان یک لایه‌ی پوشاننده‌ی سطح داخلی و خارج بدن عمل می‌کند و همین طور باعث افزایش تکثیر کلاژن بافت پوست به هنگام جراحت می‌شود و علاوه بر این موارد آلوئه‌ورا به هنگام با تنظیم سطح قند خون در درمان زخم بیماران دیابتی موثر واقع شده است.

گیاه آلوئه‌ورا با اینکه در درمان سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در برخی برعکس عمل کرده و موجب اثرات منفی بر روی محل عارضه می‌شود، بنابراین در خصوص استفاده از آن محتاطانه عمل کنید.

نکته: استفاده از ترکیب داروئی بارهنگ و آلوئه‌ورا در تسریع روند بهبود زخم و جراحت موثر است.

از فواید سیر غافل نشوید

سیر اگرچه برای بعضی از افراد به دلیل بوی نامطبوعی که دارد، ناخوشایند است، اما با این حال سیر ضمن اینکه برای بیماران قلبی و عروقی، همانند یک دارو عمل می‌کند، در علم طب سنتی بعنوان یک داروی گیاهی، به منظور مرهم و التیام زخم استفاده می‌شود که بسیاری از افراد از آن نتیجه مثبت گرفته اند. درواقع سیر همانند یک آنتی‌بیوتیک کاملا طبیعی عمل می‌کند که می‌توان با استفاده از آن به مقابله با عفونت ناشی از زخم و جراحت پرداخت.

خاصیت ضدمیکروبی آن به قدری شگفت‌انگیز است که در طول جنگ جهانی اول و دوم سربازان انگلیسی و روسی از آن بعنوان مرهم زخم‌هایشان استفاده می‌کردند.

به منظور استفاده از سیر در جهت التیام و بهبود زخم‌هایتان می‌توانید که آن را به صورت خام،  پخته و یا پودر شده بر روی زخم قرار دهید. اینکار باعث می‌شود که عفونت درون زخم شروع به خشک شدن کند و بدن‌تان قدرت لازم برای مقابله با چرک را داشته باشد، چرا که سیر سیستم ایمنی بدن را مستحکم می‌کند.

عفونت در بیماران سوختگی

انگشت دستت بریده؟ از پیاز استفاده کن!

از آنجائی که برخی از زخم‌ها و جراحات سطحی بوده و در حدی نیست که به پزشک و خدمات درمانی مراجعه کرد، با استفاده از راهکارهای خانگی قابل درمان است، کافی است که در گوگل سرچ کنید و با این روش‌های درمانی آشنا شوید.

یکی از این متدهای خانگی، پیاز است! بله پیاز! تعجب کردید؟ قدرت شگفت‌آور پیاز شما را شگفت‌زده خواهد کرد! کافی است، که یک پیاز برش خورده را بر روی زخم‌تان قرار دهید، تا به قدرت آن پی ببرید، فقط باید کمی بوی ناخوشایند و تند و تیز آن را تحمل کنید و اگر احیانا میکروب یا باکتری در زخم‌تان جا خوش کرده باشد، با استفاده از پیاز انگشت بریده‌تان ضدعفونی می‌شود.

اما چرا پیاز از قدرت ضدباکتری عفونی برخوردار است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پیاز از یک ماده‌ی اثربخش به اسم آلیسین برخوردار است، که باعث نابودی و کشته شدن میکروب‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید سریع‌تر نتیجه بگیرید، یک پیاز برش خورده را با عسل مخلوط کنید و روی زخم قرار دهید؛ اگر روزی سه بار از این ترکیب داروئی استفاده کنید، زخم‌تان به سرعت بهبود پیدا می‌کند.

پیاز
پیاز

آیا در خصوص درمان معجزه آسای روغن نارگیل در التیام زخم و جراحات شنیده‌اید؟

روغن نارگیل دارای خواص بی‌شمار و اعجاب‌انگیزی است که یکی از آنها برخورداری از خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که موجب تقویب سیستم ایمنی شده  که روند بهبود زخم و مقابله با عفونت و باکتری‌ها را تسریع  می‌بخشد.

مطمئن باشید که با استفاده از روغن نارگیل نتیجه‌ی فوق العاده‌ای در بهبود زخم‌هایتان مشاهده خواهید کرد، فقط کافی است که پنبه را آغشته به روغن نارگیل کنید و بر روی محل جراحت قرار داده و ماساژ دهید، پروتئین موجود در این روغن خارق‌العاده کلاژن بافت پوست را تقویت کرده که باعث بهبود زخم می‌شود.

در واقع اسید‌اوریک موجود در روغن نارگیل، دارای خاصیت ضد‌باکتریایی بوده و از عفونت زخم جلوگیری می‌کند. از روغن نارگیل می‌توانید در جهت مقابله و درمان عارضه‌های پوستی از جمله آکنه، سلولیت و فولیکولیت بهره ببرید.

مراقبت از زخم جراحی | مراحل ترمیم زخم | ترشحات زخم

دانستی‌هایی در مورد درمان زخم با استفاده از برگ چای سبز

چای سبز با دارا بودن خواص ضد اکسیدانی و ضد التهابی روند بهبود زخم را تسریع می بخشد. اما نحوه استفاده دارویی چای سبز چگونه است؟ به این منظور شما باید پنبه را آغشته به  عصارهی اتانولی چای سبز کنید و بر روی زخم تان قرار دهید و ماساژ دهید.

چای سبز بعنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی، سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کرده و همانند یک آنتی‌بیوتیک عفونت ناشی از جراحت را بهبود می‌بخشد، حتی این گیاه داروئی را می‌توانید در ترمیم زخم پای دیابتی استفاده کنید.

چای سبز
چای سبز

کاربرد سیب‌زمینی در ترمیم زخم

به سیب‌زمینی تنها بعنوان یک ماده‌ی خوراکی خوشمزه و لذیذ نگاه نکنید. تعجب نکنید، سیب‌زمینی از خاصیت داروئی و درمانی برخوردار است و از سالیان دور که علم پزشکی پیشرفت چندانی نداشت و داروهای شیمیایی به بازار رواج پیدا نکرده بودند، از آن در جهت بهبود عفونت و تسکین التهاب زخم و جراحات استفاده می‌شد.

اما از سیب‌زمینی برای التیام چه نوع جراحاتی می‌توانید استفاده کنید؟ اگر دچار بریدگی‌های سطحی که عمق چندانی ندارد، دچار گزیدگی در یک نقطه از بدن‌تان شده‌اید که پس از چند شاهد بروز عفونت در محل جراحت شده‌اید و ناخن‌تان آسیب دیده است، می‌توانید از سیب‌زمینی نتیجه‌ی مثبتی بگیرید.

می‌توانید سیب‌زمینی را به صورت‌های مختلفی استفاده کنید و هیچ محدودیتی در نحوه‌ی استفاده از آن ندارید، به طور مثال می‌توانید سیب‌زمینی را به صورت رنده شده، آبپز شده و یا اینکه به صورت قطعات گرد بر روی زخم‌تان قرار دهید تا از سوزش آن ابتدا کاسته شود و شروع به مقابله با عفونت موجود در زخم کند.

مشاهده خواهید کرد که طی 1 الی 3 روز عفونت جراحت به راحتی خشک شده است، چرا که سیب‌زمینی دارای خاصیت ضد میکروبی است، در واقع می‌توان اسم آن را آنتی‌بیوتیک گذاشت، منتها از نوع کاملا طبیعی‌اش که هیچ ضرری هم به بدن‌تان نمی‌رساند.

استفاده از سیب‌زمینی در درمان زخم‌ها، جراحات سطحی و معمولی به طور مثال سوختگی درجه یک با ایجاد رطوب‌زایی، محل جراحت را بهبود می‌بخشد. استفاده‌ی دارویی از این ماده‌ی غذایی کاملا مقرون به صرفه و کاربردی است.

سیب زمینی
سیب زمینی

با استفاده از گوجه‌فرنگی به درمان پوست آفتاب سوخته‌ی خود بشتابید!

ویتامین c به لحاظ دارابودن آنتی‌اکسیدان و همین طور کلاژن‌سازی در ترمیم، درمان زخم و بافت آسیب دیده‌ی پوست کاملا موثر است. اما گوجه فرنگی همین همین مزایا را خواهد داشت؟ پاسخ سوال شما مثبت است، اما می‌پرسید چرا؟ پاسخ سوال شما در گرو این چند نکته است که در ذیل به آن اشاره می‌شود؟

چندین ترکیب موجود در گوجه‌فرنگی دارای اثر ضد التهابی است. این ترکیبات عبارتند از:

  • لیکوپن؛
  • بتاکاروتن؛
  • لوتئین؛
  • ویتامین ؛E
  • ویتامین سی.

اگر دچار آفتاب سوختگی  و التهاب پوستی شده‌اید، علاج درد شما گوجه‌فرنگی است، پس از آن غافل نشوید!

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی

آیا جوش‌شیرین برای پوست مضرر است یا مفید است؟ مسئله این است!

شاید برای شما تعجب‌آور باشد که از جوش‌شیرین بعنوان یک مرهم زخم و مشکلات پوستی می‌توان استفاده کرد! اما خیلی هم دور از ذهن نیست و از یک طرف هم نمی‌توان آسیب و مضرراتی که به پوست می‌رساند را منکر شد؛ اما با این حال جوش‌شرین چاره و علاج برخی از مشکلات و بیماری‌های پوستی است. کنجکاو شده‌اید! عجله نکنید، برای‌تان توضیح خواهیم داد که در چه مواردی این ماده خاصیت درمانی و پزشکی دارد.

اگر دچار آکنه‌های عفونی شده‌اید که بسیار متورم و ملتهب شده است، جوش‌شیرین با خاصیت ضد‌میکروبی که دارد، ابتدا عفونت را محو می‌کند و بعد از چند روز مشاهده خواهید کرد که تمام جوش‌های بدن‌تان تک به تک ناپدید شده است، اما به خاطر داشته باشید که از جوش‌شیرین  فقط در نواحی شانه‌ها و کمر، آن هم با احتیاط استفاده کنید و هرگز از آن برای آکنه‌ی صورت یا دیگر نواحی بدن امتحان نکنید.

تا به حال حتما برای‌تان پیش آمده است که دچار حساسیت‌های پوستی شده باشید؟ اگزما یکی از آن موارد بوده که ناخوشایند و غیرقابل تحمل است، چرا که در اثر خارشی که ایجاد می‌کند، تبدیل به زخم‌های خونی و ملتهب می‌شود. اما پیشنهاد ما به شما برای تکسین خارش ناشی از اگزمای پوستی، استفاده از محلول رقیق شده‌ی جوش‌شیرین با استفاده از آب گرم است.

بواسیر یکی از امراض مربوط به گوارش است که اگر عود پیدا کند، موجب بروز درد، التهاب و خارش در ناحیه‌ی مقعد می‌شود. که استفاده از جوش‌شیرین مشکلات ناشی از بواسیر را تا حدودی می‌تواند کاهش دهد.

تا به این جا حتما متوجه‌ی این نکته شده‌اید که جوش‌شیرین در کاهش التهاب، قرمزی، خارش، خشکی و در نهایت عفونت ناشی از زخم می‌تواند، کاربرد داشته باشد. در نتیجه فواید آن کمتر از عوارض آن نیست.

قدرت شگفت‌انگیز درمان زخم با استفاده از خیار

همان‌طور که بسیاری به خوبی آگاهند، غذاهایی که میل می‌کنید تأثیر زیادی در سرعت التیام زخم و از همه مهم‌تر در جلوگیری از عفونت ناشی از آن دارند. دریافت مقادیر مناسب ویتامین و مواد معدنی به همان اندازه پانسمان اصولی واستاندار برای بهبود وضعیت شما مهم و حیاتی به نظر می‌رسند.

ممکن است بسیاری از شما که در حال مطالعه‌ی این مطلب هستید، متوجه‌ی فواید درمانی خیار نبوده اید و در واقع عنوان مقاله شما را ترغیب و کنجکاو کرده است، که خیار چه تاثیری در درمان زخم‌ها می‌تواند داشته باشد؟

چگونه خیار باعث التیام زخم می‌شود؟

در گذشته اعتقاد عمومی بر این بود، که خیار تاثیر منفی برای فیزیولوژیک انسان دارد، چرا که طبع آن سرد است و می‌‌تواند باعث افت فشار و سردی مغز شود. با این حال،  این میوه در روند بهبود ترمیم زخم موثر است.

خیار سرشار از ویتامین A هست، که با تحریک پاسخ التهابی طبیعی بدن که برای فعال‌سازی سنتز کلاژن ضروری است، موجب بهبود زخم می‌شود. این فرایند برای تولید بافت جدید برای جایگزینی بافت آسیب دیده در اثر بروز زخم ضروری است، به عبارتی کمبود ویتامین A می‌تواند موجب کند شدن روند و متوقف شدن ترمیم زخم شود.

جالب است این نکته را هم بدانید، که خیار یک منبع عالی از ترکیب شیمیایی سیلیس است، که به بدن کمک می‌کند تا بافت همبند مجددا در عضلات، رباط‌ها ، تاندون‌ها و سایر بافت‌ها امکان رشد پیدا کند. علاوه بر این، خیار به شما کمک می‌کند تا فشارخون‌تان را کنترل کنید. فشار خون مناسب برای جریان مداوم اکسیژن، ویتامین‌ها و مواد مغذی به منطقه‌ی آسیب دیده برای ترمیم سریع و کارآمد زخم مهم است.

گل همیشه بهار یا کالاندولا

گل همیشه بهار یکی دیگر از گیاهان داروئی در علم پزشکی است. این گیاه به جهت خاصیت ضدالتهابی که دارد در ترمیم و التیام زخم، سوختگی و کوفتگی که جزء زخم های بسته است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در درمان جراحات بوجود آمده در پا هم موثر است. اگر در اثر بخیه و یا هر هر زخم دیگری، درپوست‌تان ضایعه‌ای بوجود آمده، از گل همیشه بهار می‌توانید، در ترمیم اسکار استفاده کنید.

پماد کالاندولا چیست؟
پماد کالاندولا
پماد کالاندولا

کلام آخر

ادویه‌ها با وجود اینکه نزدیک به5000 سال است که در طب سنتی بعنوان یک مرهم طبیعی در درمان بیماری‌ها و زخم‌ها استفاده شده است و همچنان طرفداران خاص خود را دارد، همیشه اثر‌بخش نبوده و عوارض جانبی در پی داشته است. به طوری که در برخی از افراد باعث بروز واکنش‌های ناخواسته و آلرژیک شده، بنابراین همیشه استفاده از آن توصیه نمی‌شود و حتما در خصوص استفاده از آن باید با پزشک مشورت و هماهنگی‌های لازم انجام شود تا از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری بعمل آید.

Resources

https://www.intechopen.com/books/wound-healing-current-perspectives/medicinal-plants-in-wound-healing

https://www.healthline.com/nutrition/honey-and-cinnamon

https://www.healthline.com/health/open-wound

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید