نیش پشه
نیش پشه

درمان نیش و گزیدگی حشرات

مقدمه
حشرات مانند مورچه، کک، مگس، پشه و زنبورها در صورت نزدیک شدن ممکن است نیش بزنند. تماس اولیه گزش ممکن است دردناک باشد. غالباً با واکنش آلرژیک به سمی که از طریق دهان حشره یا گزنده به پوست شما رسوب می کند، دنبال می شود .بیشتر گزش ها و گزگزها چیزی غیر از ناراحتی جزئی ایجاد نمی کنند، اما تعدادی از برخوردها ممکن است کشنده باشد، به خصوص اگر حساسیت شدید به سم حشره داشته باشید.

  • پیشگیری بهترین دارو است، بنابراین دانستن چگونگی شناختن و جلوگیری از گاز گرفتن و نیش زدن حیوانات یا حشرات بهترین راه برای ایمن ماندن است.
  • حشرات را بشناسید که این مورد بستگی زیادی به محل زندگی یا مکان بازدیدی شما دارد.
  • فصل های سال نیز مهم است. به عنوان مثال پشه ها و زنبورها تمایل دارند در تابستان با تمام قدرت بیرون بیایند.

هنگام گزیدگی حشرات چه اتفاقی می افتد؟

پشه از قسمت دهانی مخصوص (پروبوسک) پوست را در حین نیش زدن سوراخ کرده و خون را مکش می کند. در این هنگام بزاق را به پوست تزریق می کند. با ورود بزاق به پوست، بدن واکنش داده و در ناحیه مورد نظر برجستگی و خارش ایجاد می شود.
میزان واکنش افراد بعد از گزیدگی حشرات متفاوت بوده اما به طور کلی بعد از نیش زدن حشرات اغلب قرمزی، تورم و درد ایجاد می شود.
پشه های نر مردم و حیوانات را گاز نمی گیرند اما پشه های ماده برای دریافت وعده غذایی، خون حیوانات و افراد را می مکند. اغلب پشه های ماده بدون تغذیه از خون نمی توانند تخمک تولید کنند.

علائم گزیدگی

  • یک برآمدگی خارش دار و قهوه ای مایل به قرمز یا چندین برآمدگی که یک روز بعد گزش ظاهر می شود.
  • برجستگی همراه پف کردگی و مایل به ورم
  • تاول های کوچک به جای ضربه های سخت
  • روی پوست شما لکه های تیره که کبودی رنگ هستند، ظاهر میشود.
مراحل بهبود زخم

علائم گزیدگی در کودکان

گزگز شدن و کهیرهای ناگهانی، تورم در صورت، تنفس دشوار ، سرگیجه یا غش شده است.
قبلاً یک واکنش آلرژیک جدی نسبت به گزش یا نیش حشرات داشته است
لازم به ذکر است که نیش حشرات و گزش در کودکان خردسال ممکن است دردناک، ترسناک یا تحریک کننده باشد، اما به ندرت باعث نگرانی می شود مگر اینکه کودک شما واکنش آلرژیک داشته باشد.

برای چه کسانی آسیب بیشتر ظاهر میشود؟

 

  • افرادی که قبلا در معرض گونه ای خاص از پشه نبوده اند و برای اولین بار توسط آنها گزیده میشوند.
  • افراد مبتلا به مشکلات سیستم ایمنی
  • کودکان

نکات مهم گزش یا نیش حشرات

  1. منطقه گزیده شده را تمیز کنید. (ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون بشویید)
  2. برای بهبود تورمو برآمدگی ایجاد شده استفاده از كمپرس سرد (مانند فلانل یا پارچه ای كه با آب سرد خنك شده باشد) یا یك بسته یخ را به مدت حداقل 10 دقیقه در هر نوع تورم قرار دهید.
  3. اگر امکان دارد ناحیه آسیب دیده را بالا ببرید، زیرا این امر می تواند موجب کاهش تورم شود.
  4. از ترکیدن تاول ها و خراش دادن ناحیه گزش خودداری کنید تا خطر عفونت و خارش را کاهش دهید.
  5. کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن های دست به بهبودی هرچه سریعتر زخم کمک می کند.
  6. از درمان های سنتی و خانگی خودداری کنید، زیرا بعید به نظر می رسد که به آنها کمک کند.
  7. مخلوطی از جوش شیرین و آب یا لوسیون کالامین را برای خارش استفاده کنید.
  8. اگر نیش خورده اید و نیش در پوست شما باقی مانده است، باید آن را در اسرع وقت آن را خارج کنید تا از پخش شدن سم در بدن جلوگیری کنید.
  9. محل گزیدگی را با موچین یا ناخن انگشتان خود فشار ندهید زیرا ممکن است سم را پخش کنید.
  10. معمولاً علائم و نشانه های گزش در طی یکی دو روز از بین می روند. اگر نگران هستید، حتی اگر واکنش شما جزئی باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  11. اگر خارش داشته باشید، ممکن است به هیچ درمانی احتیاج نداشته باشید؛ زیرا خارش غالباً کمرنگ می شود. با این حال، گاهی اوقات خارش تا ساعتها یا روزها ادامه دارد.
زگیل تناسلی چیست؟

درمانی گزیدگی حشرات

هیچ درمانی خارش را به طور کامل از بین نمی برد اما موارد زیر ممکن است کمک کند:

  • استفاده از پماد کروتامیتون (که می توانید از داروخانه ها خریداری کنید) که هنگام مالیدن به پوست، درد را تسکین میدهد.
  • یک کرم استروئیدی ممکن است مفید باشد، به عنوان مثال هیدروکورتیزون که می توانید آن را در داروخانه ها بخرید یا با نسخه پزشک تهیه کنید. پزشک در بعضی موارد ممکن است کرم استروئیدی قوی تری را تجویز کند
  • در صورت گزش زیاد قرص آنتی هیستامین ممکن است مفید باشد. به ویژه، اگر آن خارش در خواب اختلال ایجاد کند، یک آنتی هیستامین آرامبخش در شب ممکن است کمک کند.
نیش حشره در پا

در چه زمانی نیاز مراجعه به پزشک ضروری است؟

  • مشکل تنفس و تورم لب ها پلک ها یا گلو
  • سرگیجه
  • ضعف یا گیجی
  • ضربان قلب سریع
  • حالت تهوع داشتن
  • عقرب نیش می زند (مخصوصا زمانی که کودک است)

چه زمانی باید نگران گزیدگی حشرات بود؟

• علائم شما در عرض چند روز بهبود نمی یابد یا بدتر می شود.
• در دهان یا گلو، یا نزدیک چشمان شما گزیده شده است.
• یک قسمت بزرگ (حدود 10 سانتی متر یا بیشتر لکه پوست) در اطراف گزش قرمز و متورم می شود، پزشک عمومی ممکن است شما را برای انجام آزمایشات بیشتر یا درمان به کلینیک آلرژی ارجاع دهد.
• عفونت زخم مانند چرک یا افزایش درد، تورم یا قرمزی را دارید، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید
• علائم عفونت گسترده تری مانند تب، تورم غدد و سایر علائم شبیه آنفولانزا را داشته باشید.

بیماری های انتقالی از پشه ها

پشه ها از طریق گزش، میکروب را پخش می کنند. ویروسهایی مانند نیل غربی و دانگ و انگلهایی مانند مالاریا می توانند شما را بیمار کنند.
پشه هنگامی که فرد یا حیوان آلوده را گاز می گیرد به ویروس یا انگلی آلوده می شود. پشه آلوده می تواند از طریق گزش، میکروب را به سایر افراد یا حیوانات منتقل کند. همه افراد آلوده به میکروب انتقالی، از پشه بیمار نمی شوند.

درمان درماتیت چیست؟

بیماری لایم

کنه پا سیاه می تواند باکتری های بیماری لایم را حمل کند. کنه های آلوده معمولاً تا زمانی که حداقل 36 ساعت به آن متصل نباشند، بیماری را گسترش نمی دهند. اولین علامت عفونت در بیشتر موارد بثورات دایره ای پوست است. علائم اولیه همچنین میتواند شامل تب، سردرد و خستگی هم باشد.
بیماری لایم تشخیص داده نشده ممکن است به سایر قسمت های بدن از جمله مفاصل، عضلات، سیستم عصبی و قلب گسترش یابد. اگر علائمی دارید یا نگران هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

گزیدگی توسط کنه

کنه معمولاً به پوست می چسبد. کنه را در اسرع وقت پس از گزش بردارید، با استفاده از موچین ظریف یا ناخن انگشت کنه را تا حد ممکن به پوست نزدیک کنید. آن را به آرامی و مستقیم بیرون بکشید و سعی کنید بدن کنه را فشار ندهید. محل گزش را با مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید. روش های سنتی حذف کنه با استفاده از کبریت سوخته، ژل نفتی یا لاک ناخن به خوبی کار نمی کند و توصیه نمی شود. یک نوع کنه میکروبی به نام Borrelia burgdorferi را حمل می کند که باعث بیماری لایم می شود.

نیش حشره ساس
نیش حشره ساس

گزیدگی توسط زنبورعسل

اگر شما توسط یک زنبور عسل گزیده شده اید، واکنش خفیف پوستی را در اسرع وقت درمان کنید. اگر نیش همچنان در جای خود است – آنرا خراش دهید:
از لبه چاقو، لبه کارت اعتباری، ناخن انگشت یا هر چیز مشابه استفاده کنید.
هرچه سریعتر نیش را بردارید ، بهتر است. بنابراین از هر چیز مناسب برای خراشیدن سریع نیش استفاده کنید. سعی نکنید نیش را برای بیرون کشیدن بگیرید، زیرا ممکن است سم بیشتری به پوست وارد شود. خراش دادن آن بهتر است.

گزیدگی توسط کک

برخی از افراد نسبت به گزش کک بسیار حساس هستند خراشیدن آن باعث ایجاد عفونت یا زخم می شود. بهترین راه حل این است که از شر کک در حیوانات خانگی و خانه خود خلاص شوید. حیوانات خانگی خود را از تختخواب خود دور نگه دارید و حتما روزانه فرش ها را جاروبرقی بکشید. حشره کش ها را طبق دستورالعمل ها در مناطق آلوده اسپری کنید. توجه کنید که از حشره کش مورد تأیید دامپزشکی روی حیوان خانگی خود استفاده کنید.

کامپرشن تراپی چیست؟

مورچه های آتش

مورچه های آتشین بسیار شبیه مورچه های معمولی هستند. آنها در مناطق باز، تپه های بزرگی تولید می کنند و در صورت ایجاد مزاحمت حمله میکنند. در هنگام حمله، مورچه آتشین با فک روی پوست چفت می شود، سپس از شکمش نیش می زند. ممکن است بارها سم تزریق کند.
نیش مورچه آتشین به طور معمول باعث ایجاد ضایعات قرمز رنگ می شود و می سوزد. ضایعات دردناک پر از چرک نیز می تواند از دیگر علائم آن باشد.

واکنش آلرژیک عمومی

این یک واکنش غیرمعمول اما جدی تر به نیش حشره (و گهگاه گزش حشره) است. بیشتر اوقات با نیش زنبور اتفاق می افتد. حدود یک چهارم افرادی که توسط یک زنبور یا زنبور عسل گزیده می شوند، نوعی واکنش آلرژیک دارند. این واکنش شدید آنافیلاکسی نامیده می شود و بدون درمان سریع به زودی بیهوش می شوید. تعداد کمی از افراد هر ساله بر اثر این نوع واکنش شدید می میرند و معمولاً به این دلیل است که به سرعت درمان نمی شوند.
تقریباً از هر 5 نفر 1 نفر که قبلاً واکنش آلرژیک تعمیم یافته ای به یک نیش داشته است، واکنش خفیف تری نسبت به یک نیش دارد. بنابراین، اگر واکنش کلی نسبت به یک نیش داشته باشید، لزوماً به این معنی نیست که اگر دوباره نیش بزند، دوباره تکرار می شود.

در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک عمومی چه کنیم؟

یک کلینیک آلرژی قادر به انجام آزمایشاتی برای تایید نوع سم یا حشره ای است که به آن حساسیت دارید. دو گزینه احتمالی وجود دارد که ممکن است در نظر گرفته شود:
داروهای اضطراری: داروی اورژانسی به شما داده می شود تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید. به برخی از افراد یک سرنگ آدرنالین (اپی نفرین) همراه با یک برنامه درمانی مدون داده می شود تا با هرگونه واکنش در آینده مقابله کنند.
حساسیت زدایی: مقدار کمی زهر از نوع حشره ای که باعث واکنش آلرژیک شما می شود به شما تزریق می شود. دوزهای مکرر سم طی چندین هفته می تواند سیستم ایمنی بدن شما را “حساسیت زدایی” کند و بنابراین دفعه دیگر گزیدگی شما واکنش شدیدی را نشان نمی دهد. این درمان شامل برخی از خطرهای ایجاد یک واکنش شدید است، بنابراین به راحتی انجام نمی شود. فقط در مراکز خاص در دسترس است.
با آمبولانس تماس بگیرید.
برای مقابله با واکنش آلرژیک ممکن است در بیمارستان به شما اکسیژن و تزریق آدرنالین (اپی نفرین) و آنتی هیستامین ها داده شود.
بعضی از افراد به یک قطره مایعات و به احیای شدید احتیاج دارند.

زخم شریانی درمان تشخیص

گزش کدام حشره باعث تورم می شود؟

حشرات گزنده رایج شامل مگس، پشه، کک، زنبور، کنه و ساس است. همه آنها می توانند باعث تورم یا برجستگی های پوستی شوند.

نیش حشره
نیش حشره

از کجا می توان فهمید که گزش آلوده است؟

گاهی اوقات، به دنبال گزش، عفونت پوستی ایجاد می شود. به خصوص اگر خیلی پوست خودرا خراش دهید، می تواند به پوست آسیب برساند و میکروب ها (باکتری ها) نفوذ کنند. علائم عفونت، قرمزی و حساسیت به لمس در اطراف گزش رایج است. ممکن است ترشحات زرد رنگی در آن ناحیه ایجاد شودکه به آن چرک می گویند. طی یک دوره چند روزه، ممکن است عفونت گسترش یابد و گاهی ممکن است جدی شود. قرمزی و تورمی که به سرعت شروع و گسترش می یابد به دلیل حساسیت بیشتر از عفونت است. اگر پوست اطراف گزش آلوده شود، ممکن است به یک دوره آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید که این معمولاً مورد نیاز نیست اما اگر علائم شما به طور قابل توجهی بدتر شده یا به سرعت بدتر می شوند یا احساس ناخوشی در خود احساس می کنید (همراه با تب، سرگیجه، لرز و غیره) باید به دنبال راه حل باشید.

اقدامات زیر برای کاهش خطر نیش زنبورها توصیه می شود:

  • لباس های رنگ روشن بپوشید
  • از رایحه های معطر، عطرها و شامپوهای بسیار معطر پرهیز کنید
  • در بیرون از خانه کفش بپوشید و بدن خود را با لباس و کلاه بپوشانید
  • هنگام باغبانی از دستکش استفاده کنید
  • از چیدن میوه از زمین یا درختان خودداری کنید
  • از نوشیدن بطری ها یا قوطی های نوشیدنی باز شده خودداری کنید تا از گزگز داخل دهان جلوگیری کنید.
  • دستان خود را بعد از خوردن یا دست زدن به غذاهای چسبناک یا شیرین در فضای باز (به خصوص دست کودکان) بشویید.
  • غذاها را تحت پوشش قرار دهید، مخصوصاً هنگام صرف غذا در فضای باز.
  • همیشه برای از بین بردن لانه زنبورها با متخصصان تماس بگیرید.
  • هنگام دست زدن به زنبورها از لباس محافظ کامل استفاده کنید.
درمان زخم عروقی

نتیجه گیری
اکثر نیش های زنبورها و شاخساره ها باعث درد و تورم جزئی می شوند اما تأثیر کمی دارند. با این حال، برخی از افراد به نیش حساسیت دارند و ممکن است واکنش هایی ایجاد کنند که می تواند زندگی را تهدید کند. درصورت مشکوک بودن به واکنش آلرژیک سریعاً پس از نیش زدن با آمبولانس تماس بگیرید و اگر توسط یک زنبور عسل گزیده شده اید و زهرنیش در پوست شماباقی مانده است، هرچه سریعتر محل گزش را خراش دهید. آن را بیرون نیاورید زیرا ممکن است سم بیشتری به پوست وارد شود.
گزش حشرات (نه نیش زدن) به ندرت باعث واکنش های آلرژیک جدی می شود. همچنین می تواند باعث ایجاد توده های کوچک خارش دار روی پوست شود.
خارش ممکن است با یک پماد تسکین دهنده، قرص های آنتی هیستامین یا کرم استروئیدی تسکین یابد. برخی از حشرات، به حیوانات خانگی، مبلمان و غیره حمله می کنند و می توانند باعث گزش های مکرر شوند.

منابع:

https://patient.info/skin-conditions/insect-bites-and-stings-leaflet
https://www.webmd.com/first-aid/insect-bites-and-and-stings-children
https://www.nhs.uk/conditions/insect-bites-and-stings/treatment/
https://www.mayoclinic.org/first-aid/first-aid-insect-bites/basics/art-20056593

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید