سوختگی با اگزوز چیست؟
سوختگی با اگزوز چیست؟

درمان سوختگی با اگزوز

سوختگی با اگزوز و درمان آن

خواندن این مقاله به تمامی کسانی که حتی یک بار میخواهند از موتور سیکلت استفاده کنند یا تا اکنون استفاده می کرده اند ولی متوجه خطرات موتورسیکلت نبوده اند، توصیه می شود.

در این مقاله سعی شده است با یاد اوری نکاتی به خوانندگان گرامی از بروز سوانح سوختگی در حین استفاده از موتور برای راننده و مسافر از بروز سوختگی با اگزوز جلوگیری شود.

تابستان است و فصل استفاده از موتور. لذتی وصف ناشدنی به شرطی که ملاحظات ایمنی را رعایت کنیم.

قبل از سوار شدن باید بدانید که هر لحظه احتمال سوختگی با اگزوز برای شما وجود دارد.

اگر با اگزوز سوخته اید! هیچ اقدامی انجام ندهید. فقط ناحه سوخته را زیر آب سرد جاری به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

از انچام کارهای زیر جدا خودداری کنید.

  • به داروخانه مراجعه نکنید.
  • از قرار دادن موادی مانند خمیردندان و سفیده تخم مرغ و سیب زمینی و آرد بر روی زخم خودداری کنید.
  • پمادهای بی خاصیتی مانند الفا و بتا و … را استفاده نکنید.
  • یخ را مستقیم بر روی زخم قرار ندهید.

کافیست با ما تماس بگیرید تا مسیر درست درمان را در اختیار شما قرار دهیم.

معضلات کلان شهر ها چیست؟

استفاده از موتور به خصوص در فصل تابستان نیز برای فرار از ترافیک و هم چنین هوایی به نسبت قابل تحمل تر نسبت به زمستان افزایش چند برابری پیدا می کند.

امروزه با افزایش ترافیک در کلان شهرها و روی اوردن مردم به استفاده از وسایل نقلیه موتوری افزایش چشمگیری پیدا کرده است، به طوری که شما هر وسیله نقلیه موتوری را می بینید عمدتا موارد ایمنی استاندارد را در ناحیه اگزوز و انجین موتور خود رعایت نکرده اند و با این وجود مسافر نیز سوار می کنند.

معضلات استارت اپ های ان لاین

این روند چشمگیر استفاده از وسایل نقلیه موتوری به قدری رشد فزاینده داشته است که استارت اپ ها علاوه بر گرفتن ماشین به صورت ان لاین، موتور سیکلت را نیز به مجموعه خود اضافه نموده اند و حتی ما استارت اپ هایی داریم که فقط جهت استفاده از موتور به عنوان پیک و رساندن بار و محموله، خدمات ارایه می دهند.

سوختگی چیست؟ سوختگی همه آن چیزی که باید بدانیم!!

این استارت اپ ها باید توجه داشته باشند چنان چه سوانح سوختگی در حین سوار شدن، برای مسافر اتفاق بیفتد باید تمام هزینه های درمان را پرداخت کند.

استفاده از موتور به خصوص در فصل تابستان نیز برای فرار از ترافیک و هم چنین هوایی به نسبت قابل تحمل تر نسبت به زمستان افزایش چند برابری پیدا می کند.

اما این که استارت اپ ها چه میزان به ایمنی و استاندارد بودن موتور سیکلت های موجود در ناوگان حمل و نقل خود  اهمیت می دهند، تقریبا صفر است.

روزانه بیش از چندین هزار نفر در تهران و یا شهرستان ها، برای تردد در سطح شهر و رفتن به سر کار و فرار از ترافیک موتورسیکلت را انتخاب می کنند. این سهولت و راحتی خطراتی نیز به دنبال دارد که در اینجا ما به سوختگی با اگزوز می پردازیم.

اندکی اطلاعات عمومی راجع به پوست:

پوست ما بزرگ ترین عضو بدن است و ۱۵ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد.

وزن میانگین پوست بدن در بزرگسالان ۹ کیلوگرم است، مساحتی حدود ۶ متر مربع را دارد. پوست ما مرز بین محیط بیرون و داخل است و در کنار این که پوست مانند سدی عمل می کند، و ظیفه اصلی حفاظت از اندام های درونی ما را بر عهده دارد، وظیفه محافظت از پوست بر عهده خود ماست.

توجه داشته باشید که هیچ چیز مانند زخم و سوختگی نمی تواند این یکپارچگی و تمامیت پوست را از بین ببرد و بدن ما را در برابر عوامل خارجی مانند میکروب ها وسایر عوامل خارجی دیگر اسیب پذیر نماید.

از دیر باز استفاده از حمل و نقل وسایل موتوری در بین مردم رایج بوده است، اما امروزه با هوشمند شدن سامانه های درخواست اینترنتی استفاده از وسایل نقلیه موتوری و پیک ها جهت تسریع در رفت و امد و جابه جایی مسافران، افزایش چشمگیری داشته است.

10 عاملی که باعث سوختگی می شود

اگزوز چیست و چه خطراتی دارد؟

اکثر موتورسیکلت های سطح شهر ساخت ایران هستند و از ایمنی کمی به خصوص در قسمت اگزوز برخوردارند.

 هیچ کدام از ان ها لایه محافظ بر روی اگزوز ندارند و اصطلاحا، اگزوز لخت است.
اگزوز وظیفه کاهش الایندگی کاهش دما و کاهش گرما را بر عهده دارد.

جنس تمامی اگزوزهای موتورسیکلت از استیل است. در ابتدا هنگامی که موتورسیکلت خاموش است دمای استیل حدود ۳۷ درجه می باشد و پس از طی حدود چند کیلومتر دمای بدنه استیل به حدود ۹۰ درجه می رسد.

بارها مشاهده شده است که در تابستان و هنگامی که هوا گرم است اگزوز سرخ شده و حتی بارچه شلوار یا کفشی که در مجاورت با اگزوز قرار داشته است را سوزانده و ذوب کرده است که در این حالت دمای بدنه ان تا ۱۵۰ درجه هم می رسد.

البته ناگفته نماند که عدم کارکرد درست موتور نیز باعث داغی بیش از حد اگزوز می شود.
تقریبا تمام موتورهای وارداتی به داخل ایران از محافظ در قسمت اگزوز برخوردارند. شما هنگام سوار شدن بر ان ها از نظر سوختگی ایمن هستید.

اگر موتور سیکلت ساخت ایران سوار می شوید، لطفا بدانید که هر لحظه امکان دارد پای شما با اگزوز بسوزد.

برای جلوگیری از سوختگی با اگزوز چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

لطفا قبل از سوار شدن برموتور سیکلت از داشتن محافظ اگزوز اطمینان حاصل نمایید و از سمت چپ موتور همیشه اقدام به سوار شدن نمایید.
اگر قصد پیاده شدن از موتور را دارید به هیچ عنوان از سمت راست از موتور که اگزوز در ان قسمت قرار دارد، اقدام به پیاده شدن نکنید.

شما فقط کافیست که در هنگام پیاده شدن از موتور یک بی احتیاطی کوچک کنید و پای خود را به اگزوز بچسبانید. به همین راحتی شما دچار سوختگی درجه ۲ عمقی یا سوختگی درجه ۳ می شوید. سوختگی با اگزوز، فقط در هنگام پیاده شدن یا سوار شدن اتفاق نمی افتد. بارها مشاهده شده است بیمارانی که به ما مراجعه می نمایند، با یک تصادف کوچک و افتادن موتور از قسمت اگزوز بر روی پا و یا دستشان دچار این نوع سوختگی شده اند.
به دو دلیل احتمال سوختگی پای راست در قسمت میانی برای بزرگسالان وجود دارد.

  • در هنگام سوار یا پیاده شدن.
  • هنگام تصادف یا خوردن زمین با موتورسیکلت.
  • توجه داشته باشید به هیچ عنوان کودکانتان را بر روی باک موتور سوار نکنید به دلیل مجاورت با سیلندر و انجین موتور.
  • در هنگام پیاده نمودن کودکان بسیار مواظب برخورد پا با اگزوز بدون محافظ باشید.
  • از افراد سالمند وکسانی که مبتلا به دیابت و بی حسی در اندام های تحتانی هستند تقاضا می شود از وسایل نقلیه موتوری استفاده نکنند.
درمان سوختگی ناشی از اشعه {سوختگی با پرتو درمانی}

چه کسانی نباید از موتور سیکلت استفاده کنند؟

  • سالمندان و افرادی که دیابت دارند به هیچ عنوان نباید از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه استفاده کنند. سالمندان به دلیل کهولت سن و افراد دیابتی به دلیل بی حس بودن اندام تحتانی به درجات مختلف نباید به وسایل نقلیه موتوری نزدیک شوند.
  • کودکان نیز به هیچ عنوان، نه در قسمت عقب راکب ران به دلیل وجود اگزوز و نه در جلوی راکب و روی باک به دلیل وجود انجین در زیر پای کودک، سوار نشوند.

چه اقداماتی انجام دهیم که با اگزوز نسوزیم؟

هنگامی که می خواهید سوار وسیله نقلیه موتوری شوید ابتدا اگزوز موتور را چک نمایید. اگر حفاظ اگزوز ندارد به راننده هشدار دهید که برای حفاظت از مسافران به نصب ان اقدام نماید.

  1. هنگامی که می خواهید سوار وسیله نقلیه موتوری شوید ابتدا اگزوز موتور را چک نمایید. اگر حفاظ اگزوز ندارد به راننده هشدار دهید که برای حفاظت از مسافران به نصب ان اقدام نماید.
  2. حتما در هنگام سوار شدن از سمت چپ موتور اقدام به سوار شدن نمایید. اگر متوجه شدید که حفاظ ندارد تا پایان سفر حواستان باشد که کفش و پاچه شلوارتان امکان دارد با اگزوز برخورد نماید.
  3. بسیار حواستان باشد که پای خود را بر روی جای رکاب قرار می دهید.
  4. هنگام پیاده شدن نیز از سمت چپ پیاده شوید.

هنگامی که دچار سوختگی با اگزوز شدیم چه اقداماتی انجام دهیم؟

  • ابتدا خونسردی خود را حفظ نمایید.
  • شلوار خود را از قسمت سوخته شده بریده و اجازه ندهید محل سوختگی با شلوار شما تماس داشته باشد.
  • سریعا خود را به اب رسانیده و ناحیه سوخته را اب سرد به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، زیر اب سرد جاری قرار دهید.
  • از قرار دادن مستقیم قالب یخ بر روی ناحیه سوختگی جدا بپرهیزید. این کار فقط اسیب بافتی را بیشتر می کند.
  • پس از شست و شوی محل سوختگی یک یا چند عدد گاز وازلینه بر روی محل قرار داده و سپس روی زخم را با گاز استریل پوشانده و با باند ساده ثابت نمایید وبه نزدیک ترین محل درمانی جهت انجام پانسمان استریل مراجعه نمایید.
  • به هیچ عنوان خود درمانی را انجام ندهید.
  • از قرار دارن موادی مانند خمیر دندان، سیب زمینی، سفیده تخم مرغ، کره و … بر روی زخم جدا پرهیز نمایید.
  • از مراجعه به داروخانه خودداری کرده و از خرید پماد بدون نسخه پزشک جدا بپرهیزید.
  • هموطن گرامی توجه داشته باشید سوختگی با اگزوز در طبقه بندی با جسم داغ قرار می گیرد و اسیب بسیار جدی تر از ان است که شما فکر می کنید.
  • از خوردن هر گونه انتی بیوتیک به صورت خود سرانه اجتناب کنید.
  • به هیچ عنوان روی زخم را باز نگذارید تا به اصطلاح هوا بخورد و خشک شود.
  • از سفارش بقیه به درمان های خانگی به صورت جدی خودداری نمایید.
  • بیایید خود درمانی و استفاده از درمان های خانگی و مراجعه به عطاری ها را برای همیشه فراموش کنیم.
افتاب سوختگی چیست؟ | عوامل و درمان سوختگی از آفتاب

ایا جای سوختگی با اگزوز بر روی پا می ماند؟

این سوال بسیاری از مراجعان به کلینیک است. ماندن یا نماندن جای زخم به چهار عامل وابسته است.

ما با چه چیزی سوخته ایم؟

نکته اولی که باید توجه داشت این است که منبع اصلی سوختگی چیست. قاعدتا کسی که با افتاب، دچار سوختگی شده باشد و کسی که با اگزوز داغ سوخته باشد درجات متفاوتی از سوختگی را ایجاد کرده است.

پس هر چه عمق سوختگی و درجه سوختگی بیشتر باشد، احتمال برجای ماندن اثر سوختگی بیشتر است.

مدت زمان درمان سوختگی چقدر است؟

نکته بعدی که باعث می شود در ماندن جای سوختگی موثر باشد این است که مدت زمان درمان ما چقدر بوده است! هر چقدر زمان درمان سوختگی کمتر باشد قاعدتا جای کمتری از خود برجای می گذارد و هر چه مدت زمان سوختگی بیشتر باشد امکان اینکه جای ان بماند بیش تر است.

با چه موادی درمان شده ایم؟

نکته بسیار مهم بعدی این است که ما با چه موادی درمان شده ایم. اگر از درمان های خانگی و سنتی یا داروهای دست ساز عطاری ها استفاده کنید امکان بر جای ماندن سوختگی بیشتر خواهد بود و اگر از پانسمان های نوین خارجی یا پماد های استاندارد رایج که در درمان سوختگی استفاده می شود، را انتخاب کرده اید، قاعدتا امکان اینکه جای سوختگی کمتر بماند، وجود دارد.

ژنتیک

مهم ترین نکته در درمان سوختگی و برجای ماندن جای سوختگی ژنتیک است.کسانی هستند که اصطلاحا خوش زخم هستند و این امکان وجود دارد جای زخم در بدن ان ها اصلا نماند.

کسانی نیز هستند که اصطلاحا بد زخم هستند و این امکان وجود دارد که جای زخم و سوختگی در ان ها بماند.

نکته بسیار مهم:

هر اتفاقی برای پوست بیفتد ترمیم به صورت صد درصدی وجود ندارد و حتما جای ان خواهد ماند.

شما اگر با دقت به پوست خود نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که خط و خش هایی که از بچگی و دوران کودکی برای شما اتفاق افتاده است، جای ان ها مانده است، هر چند محوتر ولی به طور کامل از بین نرفته است.

درمان سوختگی با رادیاتور

پس ما درمان صد در صدی برای جای زخم و سوختگی نداریم.  

چرا می گوییم سوختگی با اگزوز بسیار مهم و اسیب زننده است؟

سوختگی با اگزوز در درجه بندی سوختگی با اجسام داغ است. در سوختگی با جسم داغ عمدتا ما در اصلاح عوام سوختگی درجه دو عمقی و گاها درجه سه را داریم.

در سوختگی درجه دو عمقی لایه های عمیق تر پوست در گیر می شوند. در نتیجه اپیدرم و نیمی از بافت درم نیز به همراه بافت غددی پوست نیز اسیب می بینند. زخم معمولا خشک نیست و ممکن است بیمار درد داشته باشد و یا اصلا دردی را حس نکند.

ترمیم به اهستگی صورت می گیرد و ایجاد  اسکار (جای زخم) می کند. اگر عفونت به زخم اضافه نشود در عرض ۳ تا ۴ هفته التیام پیدا می کند.

به اصلاح دیگر پوست بین یک جسم داغ و اسیب زننده و از داخل بین عضلات و استخوان قرار می گیرد و اسیب بسیار جدی تر از ان است که حتی فکر میکنید.

خود درمانی را کنار بگذاریم

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که بیمار پس از خود درمانی به مدت یک هفته به ما مراجعه می کند. دلیل این امر ان است که بیمار سوختگی با اگزوز را بسیار سطحی می پندارد و درمان های خانگی را بر درمان های پزشکی مقدم می شمارد و هنگامی که به ما مراجعه می کند زمان طلایی درمان سوختگی گذشته است و کار به دبریدمان و گرافت می کشد.

این را هرگز فراموش نکنیم که با پیشرفت صنعت و تکنولوژی میزان وسایلی که به سلامت انسان در مبحث سوختگی اسیب می رسانند، بسیار زیاد است.

هر گونه سوختگی را جدی بگیریم.

چرا کلینیک زخم التیام ؟

کلینیک زخم التیام به صورت شبانه روزی و با خدمات ۲۴ ساعته اورژانسی در کنار شما عزیزان است.ما هر روز با مقالات بسیار متنوع شما را از سوختگی هایی که می توانند به سلامت شما اسیب برسانند، اگاه کرده و ان ها را در سایت قرار می دهیم.

سوختگی با ادرار یا مدفوع در نوزادان و سالمندان ((درمان سوختگی در ناحیه تناسلی))

لطفا با مطالعه ان ها دانش خود را در برخورد با سوانح سوختگی بالا ببرید.

هدف ما ابتدا اموزش است و سپس پیشگیری و در اخر درمان.

اگر در هر ساعت از شبانه روز دچار سوختگی شدید می توانید با ما تماس بگیرید تا شما را به سمت درمان درست راهنمایی کنیم. و مسیر درمان را بدون هیچگونه هراسی به شما نشان دهیم.

نویسنده: دکترمحمدحسین شهرابادی-کارشناس زخم و سوختگی و محقق در زمینه سوانح سوختگی

جای زخم سوختگی با اگزوز
جای زخم سوختگی با اگزوز

سوختگی با اگزو‌ز در اقای ۲۵ ساله
سوختگی با اگزو‌ز در اقای ۲۵ ساله

سوختگی با اگزوز در اقای دیابتی ۳۰ سال
سوختگی با اگزوز در اقای دیابتی ۳۰ سال
سوختگی با اگزوز در ناحیه دست توسط اقای ۲۷ سال
سوختگی با اگزوز در ناحیه دست توسط اقای ۲۷ سال

سوختگی با اگزوز
سوختگی با اگزوز
سوختگی عمیق با اگزوز در بازو بر اثر تصادف
سوختگی عمیق با اگزوز در بازو بر اثر تصادف
گاز وازلین
گاز وازلین

سوختگی با اگزوز در یک بچه ۵ سال
سوختگی با اگزوز در یک بچه ۵ سال

 

سوختگی با اگزوز در خانم ۳۰ ساله
سوختگی با اگزوز در خانم ۳۰ ساله

سوختگی با اگزوز
سوختگی با اگزوز

بیایید از یکدیگر رنجی کم کنیم. نه به زخم و سوختگی.

برای کسب اطلاعات بیشتر و برای درمان در منزل اعم از انواع زخم سوختگی زخم بستر از بین بردن جای زخم با لیزر و دیگر خدمات پرستاری همچون تزریقات سرم تراپی با ما تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۴۰۵۲۰۷

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید