سوختگی با بخار آب
سوختگی با بخار آب

سوختگی با بخار آب چیست؟

ایا بخار اب از مایعات داغ بیشتر مخرب است؟
کدام یک از سوختگی با مایعات داغ یا سوختگی با بخار اب بیشتر اسیب زننده تر است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) که منبع قابل اعتمادی است می گوید سوختگی با مایعات داغ بیشترین میزان سوختگی در میان اغلب مردم است. آنها تخمین می زنند که سوختگی با مایعات داغ ۳۳ تا ۵۰ درصد آمریکایی ها را در بیمارستان بستری می کند.
طبق آمار انجمن سوختگی آمریکا ، ۸۵ درصد از سوانح سوختگی در خانه اتفاق می افتد.

درمان سوختگی دست
درمان سوختگی دست

شدت سوختگی با مایعات داغ

سوختگی با بخار اب در مقابله با سوختگی با مایعات داغ اسیب زننده تر است. چون انرژی نهفته جنبشی در بخار اب نیز به همراه حرارت ترکیب می شوند و بسیار مخرب تر از سوختگی با مایعات داغ اند.
اغلب مردم سوختگی با بخار اب را دست کم می گیرند، زیرا باور بر این است سوختگی ناشی از بخار اب ممکن است به اندازه سایر انواع سوختگی آسیب ایجاد نکند.
تحقیقات انجام شده بر روی پوست خوک توسط آزمایشگاه های علوم و فناوری مواد فدرال سوئیس نشان داد که بخار می تواند به لایه بیرونی پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد سوختگی شدید در لایه های تحتانی شود.
در حالی که به نظر نمی رسد که لایه بیرونی به شدت آسیب دیده باشد ، اما در واقع سطوح پایین تر می تواند به شدت اسیب دیده باشد.
سوختگی با بخار اب دقیقا مانند کوه یخ است.در نگاه اول به کوه یخ شما ۲۵ درصد ان را می بینید.درحالی که ۷۵ درصد ان زیر اب است و با چشم دیده نمی شود.
شدت جراحت ناشی از سوختگی با بخار اب نتیجه ای از موارد زیر است:

  •  دمای مایع گرم یا بخار
  •  مقدار زمانی که پوست در تماس با بخار داغ قرار می گیرد.
  •  وسعت ناحیه بدن که دچار سوختگی شده است.
  •  محل سوختگی
  •  سوختگی ها بر اساس آسیب های وارد شده به بافت به عنوان درجه اول ، درجه دوم یا درجه سوم طبقه بندی می شوند.
درمان سوختگی با گاز مایع

براساس بنیاد سوختگی ، آب گرم باعث سوختگی درجه سوم در موارد زیر می شود:

  •  ۱ ثانیه با دمای ۱۵۶ درجه فارنهایت(معادل ۶۹ درجه سانتی گراد)
  •  ۲ ثانیه در دمای ۱۴۹ درجه فارنهایت(معادل ۶۵ درجه سانتی گراد)
  •  ۵ ثانیه در دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت(معادل ۶۰ درجه سانتی گراد)
  •  ۱۵ثانیه در دمای ۱۳۳ درجه فارنهایت(معادل ۵۷ درجه سانتی گراد)
درمان سوختگی دست
درمان سوختگی دست

چرا اپیدرم از بخار محافظت نمی کند؟

 

محققان بخش غشاهای بیومیمتیک و پارچه Empa اکنون این رمز و راز را حل کرده اند. رنه روسی ، رئیس گروه تحقیق ، توضیح می دهد: “ما توانستیم نشان دهیم که بالاترین لایه پوستی ، اپیدرم ، نمی تواند عملکرد محافظتی خود را در برابر بخار آب انجام دهد.” “بخار از درون منافذ پوستی به لایه تحتانی پوست ، درم نفوذ می کند. بخار فقط در آنجا متراکم می شود ، از این طریق انرژی حرارتی خود را مستقیماً بر روی درم حساس آزاد می کند – و بنابراین مستقیماً باعث سوختگی درجه دوم می شود.”

دانشمندان پایان نامه خود را در مورد پوست خوک بررسی کرده اند ، که اغلب به لطف خاصیت های مشابه آن ، الگویی برای پوست انسان است. آنها پوست را در معرض بخار گرم قرار می دهند. محققان سپس میزان آب لایه های مختلف پوست را با استفاده از طیف سنجی رامان ، یک روش تحلیلی بررسی کردند که نتیجه گیری می شود که از طریق پراکندگی نور ، می توان در مورد خواص مواد نتیجه گیری کرد .

در واقع ، معلوم شد که وقتی پوست در معرض بخار گرم قرار دارد ، گرمای بخار اب سریعتر و عمیق تر به لایه های زیرین پوست نسبت به جسم داغ نفوذ می کند.
آزمایشات نشان داد که میزان آب در تمام لایه های پوست در حال حاضر در ۱۵ ثانیه اول افزایش می یابد.
دلیل این امر این است که لایه بالایی پوست دارای منافذی است که معمولاً بسیار بزرگتر از یک مولکول آب هستند – و بخار آب می تواند بدون مانع از آنها عبور کند. فقط هنگامی که اپیدرم به واسطه میزان جذب شده آب متورم شود ، منافذ برای بخار آب خیلی کوچک می شوند – اما پس از آن آسیب در لایه زیرین پوست انجام می شود.

سوختگی در حیوانات ((سگ)) | درمان و ترمیم
درمان سوختگی دست
درمان سوختگی دست

آسیب را به حداقل برسانید:

یکی از مشکلات همه سوختگی ها ، به اصطلاح اثر سوختگی است:

اپیدرم یک هادی حرارت نسبتاً ضعیف است. هنگامی که پوست گرما را جذب کرد – به خصوص در لایه های عمیق تر پوست – آن را بسیار آهسته آزاد می کند.
در نتیجه گرما می تواند به مدت طولانی روی بافت عمل کند و حتی بیشتر آسیب برساند. این اثر معمولاً در مورد سوختگی ناشی از بخار آب بسیار قوی است ، زیرا گرما خیلی سریع در اعماق نفوذ می کند.
روسی توضیح می دهد: “در صورت سوختن با بخار اب، بنابراین پوست باید مدت طولانی خنک شود – دو دقیقه در حمام یخ کافی نیست تا مقدار زیادی انرژی را از لایه های عمیق تر پوست تخلیه کند.”

درمان سوختگی با بخار اب داغ چیست؟

این اقدامات را برای مراقبت اورژانس از یک جراحت سوانح سوختگی انجام دهید:

  •  قربانی سوانح سوختگی را از منبع حرارتی جدا کنید تا از سوختن اضافی جلوگیری شود.
  •  به مدت ۲۰ دقیقه با آب سرد (نه اب یخ) شست و شو دهید.
  •  از کرم ، یا پماد استفاده نکنید.
  •  لباس و جواهرات قسمت اسیب دیده را بلافاصله خارج کنید.
  •  اگر صورت یا چشم ها سوزانده شده اند ، به حالت ایستاده بنشینید تا به کاهش تورم کمک کند.
  •  منطقه سوخته را با یک پارچه خشک یا باند تمیز بپوشانید.
  •  به نزدیک ترین مرکز سوختگی مراجعه نمایید یا با اورژانس سوختگی ۲۴ ساعته کلینیک سوانح سوختگی التیام که در شهر تهران واقع است تماس حاصل فرمایید.
درمان سوختگی پا
درمان سوختگی پا

گروه های پرخطر برای سوختگی با بخار اب

کودکان خردسال بیشترین قربانیان صدمات پوستی را تشکیل می دهند و به دنبال آن افراد سالمند و افراد دارای نیازهای ویژه مانند معلولین.

فرزندان

هر روز ، بیش از ۳۰۰ کودک منبع معتبر از سن ۱۹ سال و بالاتر در اتاق های اورژانس به دلیل صدمات ناشی از سوختگی تحت درمان قرار می گیرند. در حالی که کودکان بزرگتر بیشتر در اثر تماس مستقیم با آتش آسیب می بینند ، اما کودکان کوچکتر احتمالاً در اثر مایعات داغ یا بخار مجروح می شوند.

درمان سوختگی با پودوفیلین

طبق گزارش انجمن سوختگی آمریکا ، بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ اتاق های اورژانس آمریکا حدود ۳۷۶٫۹۵۰ آسیب دیدگی ناشی از سوختگی ناشی از سوختگی ناشی از محصولات و وسایل خانگی مصرف کننده را تحت درمان قرار داده اند. از این آسیب ها ، ۲۱ درصد مربوط به کودکان ۴ سال و کوچک تر است.

بسیاری از کودکان خردسال به دلیل خصوصیات طبیعی فرزندانشان در معرض آسیب پوستی قرار دارند مانند:

  •  کنجکاوی
  •  درک محدود از خطر
  •  توانایی محدود واکنش سریع به تماس با مایع گرم یا بخار
  •  کودکان همچنین دارای پوستی نازک هستند ، بنابراین حتی قرار گرفتن در معرض مختصر در برابر بخار و مایعات گرم می تواند باعث سوختگی عمیق تر شود.
سوختگی درجه 2 عمقی
سوختگی درجه ۲ عمقی

بزرگترها

مانند کودکان کوچک ، افراد بزرگتر پوست نازک تری دارند و باعث می شود سوختگی عمیق تر ایجاد شود.

برخی از افراد مسن ممکن است بیشتر در معرض خطر آسیب دیدگی ناشی از سوانح سوختگی با بخار اب باشند:

برخی از شرایط پزشکی یا داروها توانایی احساس گرما را کاهش می دهند ، بنابراین ممکن است تا زمانی که مجروح نشوند از منبع بخار یا مایع داغ فاصله نگیرند.
برخی از شرایط ممکن است هنگام حمل مایعات داغ یا در مجاورت مایعات گرم یا بخاراب ، آنها را در معرض افتادن یا سقوط قرار دهد.

سوختگی پا درجه ۲ عمقی
سوختگی پا درجه ۲ عمقی

افراد دارای معلولیت

افراد دارای معلولیت ممکن است شرایطی داشته باشند که هنگام جابجایی با مواد داغ یا بخار اب ، خطر بیشتری برای آنها ایجاد کند ، مانند:

  •  اختلالات تحرک
  •  حرکات کند دست یا پا
  •  ضعف عضلانی
  •  رفلکس کندتر
  •  همچنین ، تغییر در آگاهی ، حافظه یا قضاوت شخص می تواند تشخیص وضعیت خطرناک یا پاسخ مناسب را برای از بین بردن از حطر دشوار کند.

 

نکته بسیار مهم:

آتش نشانان نیز به دلیل تعریق خود در معرض خطر هستند: اگر در اثر آتش سنگین زیر لباس محافظ سنگین اب بروی پوست تبخیر شود و نتواند فرار کند ، بر روی پوست خنک تر متراکم شده و آن را می سوزاند.

عفونت در بیماران سوختگی

جلوگیری از سوختن بخار اب داغ

در اینجا چند نکته برای کاهش خطر ابتلا به سوانح سوختگی خانگی و سوختگی بخار اب آورده شده است:

  •  هرگز وسایل آشپزی را روی اجاق گاز بی توجه نگذارید
  •  دسته های قابلمه را به سمت عقب اجاق گاز بچرخانید.
  •  کودک را هنگام پخت و پز در اجاق گاز یا نوشیدن یک نوشیدنی داغ ، همراه خود نگه ندارید یا کودک را در حین انجام این کارها بغل نکنید.
  •  مایعات گرم را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  •  نظارت و یا محدود کردن استفاده کودکان از اجاق گاز ، اجاق گاز و مایکروویو.
  •  در هنگام حضور بچه ها از استفاده از سفره ها خودداری کنید (آنها می توانند روی آنها فشار بیاورند ، به طور بالقوه مایعات گرم را روی خود بکشید).
  •  در هنگام جابجایی مایعات گرم از اجاق گاز ، احتیاط اکنید و به دنبال خطرات احتمالی در سفر کودکان ، اسباب بازی ها و حیوانات خانگی باشید.
  •  از استفاده از فرش های لیز و لغزنده در آشپزخانه خصوصاً در نزدیکی اجاق گاز خودداری کنید.
  •  ترموستات بخاری آب خود را زیر ۵۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
  •  قبل از حمام دادن کودک ، آب حمام را آزمایش کنید.

خلاصه مقاله بالا را در چند خط برای شما اورده ایم

۱- سوختگی های بخار به همراه سوختگی مایع به عنوان سوختگی با مایعات دسته بندی می شوند. سوختگی با مایعات یا بخار اب یک آسیب خانگی نسبتاً شایع است که کودکان را بیش از هر گروه دیگر تحت تأثیر قرار می دهد.

۲- سوختگی بخاراب اغلب به نظر می رسد که آسیب کمتری نسبت به آنچه در واقع داشته اند داشته باشند و نباید آن را دست کم گرفت.
۳- مراحل خاصی وجود دارد که باید هنگام مقابله با برخورد با سوختگی از جنس مایعات گرم یا بخار انجام داد، از جمله خنک کردن ناحیه آسیب دیده با آب خنک (نه یخ) برای ۲۰ دقیقه.
۴- همچنین می توانید چندین مرحله برای کاهش خطر جراحات پوستی در خانه خود انجام دهید ، مانند چرخاندن دسته های قابلمه به سمت عقب اجاق گاز و تنظیم ترموستات اب گرمکن آب شما در دمای زیر ۵۰ درجه سانتیگراد.

درمان سوختگی با یخ

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و برای درمان در منزل اعم از انواع زخم سوختگی زخم بستر از بین بردن جای زخم با لیزر و دیگر خدمات پرستاری همچون تزریقات سرم تراپی با ما تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۴۰۵۲۰۷

شهرابادی

 

سوختگی با آب جوش چیست؟

عفونت در بیماران سوختگی

انواع پماد های زخم برای سوختگی این پمادها چه کاربردی دارند؟

سوختگی و تاثیرات ان بر بدن

سوانح سوختگی ، انواع و طبقه بندی

درمان زخم سوختگی

 

منابع

https://www.healthline.com/health/steam-burn#high-risk-groups
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180514122556.htm
https://www.verywellhealth.com/steam-burns-overview-4507433
https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/injuries/skin-injuries/burns-and-scalds

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

این پست دارای 3 نظر است

  1. مرتضی جون

    نگفتی حالا که طرف با بخار دچار سوختگی شده باید چیکار کنه که به بهبودی سریعتر و ترمیم بهتر پوستش منجر بشه
    چون قبلش هر بلایی اومده که دیگه اومده برای جبران بهتر باید چیکار کرد همه نگران حالت پوستشون هستن نه چیز دیگه

    1. محمدحسین شهرابادی

      با عرض سلام و درود.
      دقت داشته باشید که سایت ما یک سایت اموزشی و پیشگیری در جهت جلوگیری از سوانح سوختگی است.
      شما فقط می توانید کمک های اولیه درمان زخم و سوختگی که شامل سرد کردن محل سوختگی و نزدن موادی مانند خمیر دندان یا ارد و یا سیب زمینی و غیره است.
      مرحله بعد که مرحله درمان است را همکاران محترم پزشک باید از نزدیک ببینند تا درمان را برایتان مطابق با استاندارد های موجود شروع کنند.

  2. محمد

    بهترین پماد برای درمان سوختگی آلفا است

دیدگاهتان را بنویسید