سوختگی با ارک
سوختگی با ارک

سوختگی با قوس الکتریکی یا ارک چیست؟

در این مقاله می خواهیم با هم به بررسی ارک بپردازیم.

چیزی که مهندشسن برق و سیم بانان و اپراتور های برق کشور عزیزمان را بسیار مورد تهدید قرار می دهد و متاسفانه ما هر روز شاهد سوختگی یک نفر با ارک هستیم.

سوختگی با ارک بیشتر در ناحیه صورت و دست ها و ارنج و ساعد رخ می دهد.

خواندن این مقاله به تمامی عزیزانی که در صنعت برق کشور ما نقش به سزایی دارند توصیه می شود.

امید است که با خواندن این مقاله و استفاده از تجربیات و زمانی که برای تهیه و گرداوری این مقاله گذاشته شده است، شما عزیز و هموطن گرامی ما دچار سوختگی با ارک نشوید.

سوختگی آرک رو به بهبودی کامل است.
سوختگی آرک رو به بهبودی کامل است.

قوس الکتریکی یا ارک چیست؟

اگر انسان را به عنوان یک هادی فرض کنیم  که به یک خط ولتاژ بالا بسیار نزدیک شود ممکن است عایق هوا بین ان ها شکسته و باعث جرقه شود این عمل موجب یونیزه شدن هوا شده و مقاومت ان را پایین می اورد که این به نوبه خود باعث افزایش جریان برق در نتیجه قوس الکتریکی یا ارک میشود وباعث ایجاد جرقه شده و سطح وسیعی از پوست می سوزد.

معمولا در این جرقه ها انرژی زیادی ازاد شده و نور خیره کننده ای ساطع میشود، انچنان که فرد در معرض قوس الکتریکی جهت جلوگیری از اسیب به چشم ها دست ها خود را جلو چشمانش می گیرد که منجر به سوختگی در نواحی ارنج و مچ دست  .

ارک ممکن است نتیجه شکاف یا شکستگی در عایق ، خرابی تجهیزات ، ناخالصی هایی مانند گرد و غبار ، خوردگی و ساییدگی و پارگی عادی سطح هادی ، بارهای اضافی پلاگین یا سیم های فرسوده و در معرض خرابی باشد.

وقتی این اتفاق می افتد ، جریان الکتریکی دیگر از مسیر مورد نظر خود عبور نمی کند و در عوض از طریق عایق آسیب دیده از یک رسانا به دیگری عبور می کند ، یا در یک قوس به یک جسم زمین خورده نزدیک می پرد.

حنا چیست؟ | سوختگی با حنا | درمان سوختگی
سوختگی درجه یک با ارک
سوختگی درجه یک با ارک

هدایت کنترل نشده جریان الکتریکی و یونیزاسیون هوای اطراف چیزی است که باعث قوس الکتریکی می شود. به گرما و انرژی شدید در نقطه قوس ، فلش قوس گفته می شود.

تماس با جریان ولتاژ بالا ممکن است با قوس یا فلاش نور همراه باشد.

یک قوس الکتریکی بین دو جسم با پتانسیل کاملاً متفاوت (منبع تغذیه ولتاژ بالا و بدنه که زمین است) تشکیل می شود.

قوس دارای نور شدید ، بنفش کم رنگ است و از ذرات یونیزه تشکیل شده است که توسط فشار ولتاژ بین دو بدن هدایت می شوند و در فضای بین آنها وجود دارند.

دمای ذرات یونیزه و گازهای بلافاصله اطراف قوس می تواند تا 4000 درجه سانتی گراد (7232 درجه فارنهایت) باشد و می تواند استخوان را ذوب کرده و فلز را تخلیه کند.

به عنوان یک راهنمای کلی ، مقدار قوس برای هر 10000 ولت به چندین سانتی متر می رسد. سوختگی در جایی رخ می دهد که قسمت هایی از قوس به بیمار برخورد می کند. قوس الكتريكي علت بيشتر آسيب هاي سوختگي الكتريكي با ولتاژ بالا است.

به دلیل فرکانس بالا ، قوس الکتریکی، پایه بسیاری از اقدامات احتیاطی ایمنی استاندارد قرار گرفته است.

سوختگی در اثر گرما ناشی از گرمای قوس الکتریکی اطراف است که می تواند دمای 5000 درجه سانتیگراد داشته باشد.

سوختگی با قوس الکتریکی
سوختگی با قوس الکتریکی

این گرگرفتگی ها می توانند از سطح بدن عبور کنند و معمولاً منجر به سوختگی های زیاد جزئی به صورت سطحی می شوند.

سوختگی های فلاش یا ارک هیچ مشکل داخلی برای بدن به وجود نمی اورد.

هرساله بیش از۲۰۰۰ نفر کارگر در نتیجه قوس الکتریکی دچار جراحت شده اند در مراکز سوختگی درمانی بستری می شوند. شعله و درخشندگی سریع اتفاق می افتد اما اثار جراحت سخت برای ان ها تا ماه ها و سال ها می تواند باقی بماند.قوس الکتریکی تولید اشعه ماورای بنفش می کند که باعث جراحتی شدید می شود و میتواند باعث حساسیت و اسیب به چشم ها شود.

درمان سوختگی درجه دو 2

کدام یک از موارد ارک بسیار اسیب زننده است؟

قوس الکتریکی ، گسل های قوس و چشمک زن قوس بسیار خطرناک است زیرا این یک غلظت جریان و ولتاژ گسل قوس در یک مکان است ، و در نتیجه انرژی زیادی آزاد می شود که می تواند به علت سوختگی شدید و آتش سوزی آسیب ببیند.

سوختگی با الکتریسیته
سوختگی با الکتریسیته

مکان هایی که باعث ایجاد قوس الکتریکی یا ارک می شود کجاست؟

مکان هایی که پتانسیل این حوادث هستند عبارتند از:

  •  تابلو های برق
  • ترانسفورماتورها
  • جدا کننده های فیوز
  • هر مکانی که احتمال خطای عملکرد تجهیزات الکتریکی در ان باشد. اپراتورها، تکنسین ها و افرادی که با تجهیزات ولتاژ قوی کار می کنند مستعد سوختگی با ارک هستند.

اثرات ارک یا قوس الکتریکی چیست؟

اثرات قوس الکتریکی می تواند ویران کننده باشد. انرژی زیاد و نور شدید ان می تواند در یک ثانیه باعث سوختگی های شدید نابودی پوست و حتی بافت شود. قوس های الکتریکی می تواند لباس را سوزانده و متلاشی کند و در نتیجه باعث سوختگی های شدید شود. قربانیان در بعضی موارد نیاز به انجام پیوند پوست داشته یا باید اینکه قطع عضو شوند.

البته بسته به میزان درصد سوختگی و سن ممکن است منجر به فوت نیز شود. ارک ناشی از امپر بالا موج انفجاری با نیرویی بیش از ۱۰۰۰ پوند تولید می کند که می تواند قربانی را پرتاب کرده و در نتیجه تروما و خونریزی های داخلی و … به دنبال داشته باشد.

قربانیان قوس الکتریکی ممکن است درد سخت وسوختگی شدیدی را تحمل کنند اما برای توان بخشی و برگشتن به شرایط قبلی خود مشکلاتی مانند افسردگی، معلولیت و دیگر علایم روانی را خواهند داشت.

سوختگی صورت با ارک
سوختگی صورت با ارک

بعضی از کارگران ممکن است پس از بهبودی دیگر قادر نباشند به کار قبلی خود بازگردند.

و از آنجا که فلش قوس از طریق هوا عبور می کند ، می تواند باعث آسیب دیدگی شما و افراد اطراف شما شود.

درمان سوختگی | سوختگی را چگونه درمان کنیم

از نظر آماری ، خطرات ناشی از آسیب ناشی از گسل قوس بیشتر از آسیب ناشی از برق گرفتگی است.

همچنین ، گرمای تولید شده از یک قوس الکتریکی می تواند عایق سیم را خراب کند و باعث ایجاد آتش سوزی شود.

یا دمای شدید قوس می تواند هادی ها را بخار کند تا فشار قابل توجهی از انفجار موج و صدا تشکیل شود.

انفجار قوس پس از آن مانند انفجار تبدیل می شود و انفجار و موج ضربه می تواند باعث صدمه قابل توجهی به اموال ، آسیب جدی جسمی ، حتی شنوایی شود.

فلش قوس ممکن است گازهای سمی نیز آزاد کند که می تواند برای سلامتی فرد خطرناک باشد و به طور بالقوه باعث آسیب به ریه شود. و البته ، چشمک زدن قوس می تواند صدمات زیادی به تجهیزات الکتریکی و سایر اموال نزدیک وارد کند.

سوختگی با آرک در دست راست و مقایسه آن با دست چپ
سوختگی با آرک در دست راست و مقایسه آن با دست چپ

نکته بسیار مهم: متخصصان، دمای قوس را بعضی اوقات به چهار برابر دمای سطح خورشید توصیف کرده اند.

اقدامات لازم برای جلوگیری از ارک چیست؟

گسل های قوس در اثر عوامل مختلفی از جمله خرابی عایق ، تماس تصادفی با تجهیزات انرژی دیده یا سیستم ها و تجهیزات الکتریکی ضعیف نگهداری می شود.

با اقدامات پیشگیرانه و پیشگیرانه مانند آزمایش پایه ، در وهله اول جلوگیری از وقوع فلش قوس یا حداقل احتمال بروز آن به حداقل می رسد.

و اطمینان حاصل کنید که تجهیزات الکتریکی شما حفظ شده است.

مشاوره با یک متخصص فلش قوس توصیه می شود ، و این متخصص می تواند توصیه های ارزیابی و کاهش خطر را برای انطباق با الزامات خطر قوس قوس به شما ارائه دهد. بخشی از انطباق لزوماً شامل نصب دستگاههای ایمنی می شود، اما برای شناسایی مناطق پر خطرتر و اینکه امکان نصب تجهیزات ایمنی فوق امکان پذیر است ، به ارزیابی متخصص نیاز دارید.

به سوختن سطح وسیعی از پوست دست بر اثر جرقه آرک دقت کنید
به سوختن سطح وسیعی از پوست دست بر اثر جرقه آرک دقت کنید

همانطور که در آزمایشگاه خودرو توضیح داده شده ، یک جوشکار MIG اساساً یک قوس کنترل شده است. در موارد خرابی الکتریکی که در بالا ذکر شد ، قوس کنترل نمی شود و می تواند به یک جسم زمینی دیگر بپرد. اگرچه مشابه این جوشکارها ، می توانند به بینایی نیز آسیب برسانند ، به همین دلیل است که جوشکاران TIG و MIG از کلاه ایمنی استفاده می کنند.

درمان سوختگی با گاز مایع

با نصب صحیح دستگاههای محافظتی در برابر جریان اضافی که با باز کردن مدار کار می کنند ، از قوس الکتریکی جلوگیری می شود.

راه های جلوگیری از ایجاد ارک چیست؟

از سال 2002 ، NEC شروع به ساخت و سازهای جدید کرده است که شامل قطع کننده های مدار خطای قوس یا AFCI در مدارهای شاخه ای داخل صفحات الکتریکی است.

AFCI ها مشابه GFCI ها هستند که با خاموش کردن مدار پس از شناسایی جریان ولگرد ، به عنوان دستگاه محافظ کار می کنند.

یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه ای که برق و سایر افراد می توانند برای جلوگیری از صدمات یا حوادث ناشی از قوس های الکتریکی و قوس های قوس الکتریکی انجام دهند ، کمبود انرژی است.

کاهش نیرو در تجهیزات قبل از کار روی آنها بدین معناست که شما احتمال پرش جریان های الکتریکی ولگرد را از طریق هوا بین هادی ها یا پریدن به سمت خود از بین می برید یا حداقل آنها را به حداقل می رسانید.

سوختگی با آرک در حین کار با تابلوی برق
سوختگی با آرک در حین کار با تابلوی برق

در حقیقت ، NEC مستلزم آن است که قبل از کار بر روی هادی های الکتریکی یا نزدیک آنها که می توانند انرژی بگیرند ، تجزیه و تحلیل خطر برق انجام شود.

این تجزیه و تحلیل خطر برق به شما در تعیین اقدامات محافظتی که باید در حین کار انجام شود ، و سایر اقدامات اضافی برای محافظت از برق و سایر افراد که به طور منظم در تماس با هادی های انرژی بالقوه قرار دارند ، کمک خواهد کرد.

نکته بسیار مهم: بیشتر صدمات ناشی از قئس الکتریکی یا ارک هنگام استفاده از تجهیزات اتفاق می افتد.

 جراحت های ناشی از قوس الکتریکی چیست؟

سوختگی های مستقیم

در فواصلی از قوس الکتریکی حرارت ان قدر هست که می تواند پوست را ذوب کند و بسوزاند که شدت این اسیب به مدت زمان و مقدار حرارت تماس بستگی دارد.مطالعات نشان داده است که حرارت بیش از ۹۰ درجه سانتی گراد به مدت یک دهم ثانیه سوختگی تمام ضخامت عمقی برجای می گذارد.

10 عاملی که باعث سوختگی می شود

حرارت اولیه با شدت نور فاصله از قوس و زمان انفجار تعیین می گردد.

سوختگی با آرک.به روند درمان زخم از اطراف توجه کنید.
سوختگی با آرک.به روند درمان زخم از اطراف توجه کنید.

هوای گرم و مواد مذاب حاصل از قوس تجهیزات الکتریکی، سبب ازهم پاشیده شدن لباس های معمولی که حتی مستقیما با قوس تماس نداشته می شود.

لباس های جنس الیاف مصنوعی همچون نایلون و پلی استر ممکن است ذوب شده و به پوست بچسبند و سوختگی را تشدید کنند.

جراحت های چشم و اسیب به سیستم شنوایی

قوس الکتریکی حتی با استفاده مستمر از حفاظ چشم و عینک ممکن است اسیب جدی به چشم زده و یا موجب نابینا شدن شود. اشعه شدید ماورای بنفش ناشی از قوس الکتریکی نیز می تواند به شبکیه چشم اسیب بزند.

سوختگی پوست صورت
سوختگی پوست صورت

اثر اشعه ماورای بنفش بر چشم همراه علایمی استفمثل اینکه تصور میشود ریگی وارد چشم شده و دید فرد تیره شده است، حس سوختگی داشته و از چشم اشک امده و حتی فرد دچار سردرد می شود.

امواج ناشی از انفجار می تواند باعث اسیب جدی به چشم زده و چنان چه چشم مسلح نباشد پرتاب اشیا و قطعات ریز و برخورد ان ها با چشم منجر به حوادث جبران ناپذیری شود.

صدا و فشار زیاد ناشی از انفجار قوس الکتریکی

این عامل نیز می تواند بر شنوایی اثر بگذارد.

سوختگی با برق
سوختگی با برق

سوختگی ناشی از شعله به دلیل اتش گرفتن پوشاک فرد

این سوختگی به دلیل اتش گرفتن البسه ناشی از دمای بالا انجام می پذیرد و گاهی جدی ترین بخش اسیب را شامل میشود.

در سوختگی الکتریکی به دنبال شواهد زیر باشید:

چنانچه دچار سوختگی با ارک شده اید می توانید با تماس با کلینیک سوختگی التیام بهترین خدمات ارایه شده در سطح بین المللی را دریافت کنید.

کافیست عکس محل زخم و سوختگی خئود را برای ما واتس اپ کنید تا همکاران ما با شما ارتباط برقرار کنند و مسیر درست درمان را به شما نشان دهند.

محمدحسین شهرابادی- دانشجوی پزشکی عمومی و محقق و پژوهشگر در زمینه زخم وسوختگی و استومی

عوارض سوختگی چیست؟

منابع:

https://www.electricianatlanta.net/what-is-electrical-arcing-and-why-is-it-dangerous/

https://www.dfliq.net/blog/arc-flash-happen-can-avoid/

https://www.d20pfsrd.com/magic/all-spells/b/burning-arc/

 

 

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید