پانسمان هیدروفایبر
پانسمان هیدروفایبر

پانسمان هیدروفایبر چیست؟

استفاده از پانسمان مناسب، یکی از مهم ترین اصول مراقبت از زخم است، اما کنترل ترشح زخم رونده پیچیده ای دارد و نیاز است به عوامل و فاکتورهای مختلفی اهمیت داده شود. در گذشته، از مواد مختلفی در درمان زخم استفاده می شد، اما فهم بهتر نسبت به محدودیت های پانسمان ها باعث شد تکنولوژی های جایگزین مورد استفاده پزشکان قرار بگیرد.

پانسمان هیدروفایبر، از جمله تکنولوژی هایی بود که تغییرات چشمگیری را در زمینه مراقبت از زخم و کنترل ترشحات زخم به همراه داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پانسمان هیدروفایبر، مزایا و نحوه عمل این پانسمان بپردازیم.

پانسمان هیدروفایبر

هیدروفایبر، پانسمان نرم، استریل، پد غیر مواج یا نواری است که از کربوکسی متیل سلولز سدیم تشکیل شده است، ماده سازگاری که می تواند حجم وسیعی از مایعات زخم مانند ترشح و باکتری را به خود جذب کند. این ماده به ژل نرمی تبدیل می شود و محیط مرطوبی را برای بستر زخم فراهم می کند که در نهایت، منجر به تسریع روند بهبود زخم خواهد شد.

ماده ژل مانند هم چنین به برداشت بافت مرده و دبرید از زخم کمک می کند، بی آن که آسیبی به بافت جدید تشکیل شده وارد شود.

آکوآسل، اولین پانسمان هیدروفایبری بود که در سال 1997 مورد استفاده قرار گرفت و تا اواسط سال 2000، مدل های جدیدی برای زخم هایی با شرایط مختلف روانه بازار شد. پانسمان های هیدروفایبر با توجه به نوع زخم، اندازه و و مدل های مختلفی دارند. به عنوان مثال، پانسمان هیدروفایبر نواری آکوآسل، برای زخم های حفره ای عمیق مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات پانسمان زخم هیدروفایبر

پانسمان هیدروفایبر، مشخصات و ویژگی های زیر را به همراه دارد:

  • تبدیل به ماده ژله ای در تماس با مایع زخم
  • کاهش فضای مرده، جایی که زمینه برای رشد باکتری مهیا است
  • ایجاد محیطی مطلوب برای تسریع روند بهبود زخم
  • گیر انداختن باکتری ها و پاتوژن ها
  • کمک به کاهش آلودگی هنگام برداشتن پانسمان
  • قابل استفاده همزمان با بانداژ کامپرشن
پانسمان الژینات چیست؟

تکنولوژی هیدروفایبر چگونه عمل می کند؟

پانسمان هیدروفایبر، سی برابر وزنی که دارد، قادر به جذب مایعات و ترشحات زخم می باشد. این قابلیت، امکان تمیز شدن زخم، تسریع روند بهبودی و هم چنین پیشگیری از خشک شدن زخم را فراهم کرده است. در نتیجه، مراقبت بیشتری از زخم صورت خواهد گرفت.

امکان استفاده از این پانسمان برای مدت زمان طولانی وجود دارد، بی آن که علائمی از التهاب بافت و یا بوی بد از زخم مشاهده شود.

پانسمان هیدروفایبر، متفاوت از دیگر پانسمان ها در مراقبت از زخم عمل می کند.

  • پانسمان جاذبی که از مواد فیبری کربوکسی متیل سلولز تشکیل شده و به کترل ترشحات زخم کمک می کند.
  • این پانسمان خاصیت هیدراسیونی دارد که باعث تسهیل مکانیسم عمل ماده ژل مانند و در نهایت، تسریع روند بهبودی می شود.

چه زمانی از پانسمان هیدروفایبر استفاده می شود؟

از پانسمان هیدروفایبر در موارد زیر استفاده خواهد شد:

  • زخم هایی که میزان ترشح متوسط و یا شدید دارند
  • زخم های بستر (درجه سه و چهار)
  • زخم های خشک
  • سوختگی های درجه یک و دو
  • زخم های جراحی
  • زخم های ناشی از آسیب و صدمه
  • زخم های حفره ای
  • نواحی اهدایی
پانسمان هیدروفایبر ساده
پانسمان هیدروفایبر ساده

مزایای پانسمان هیدروفایبر

تکنولوژی هیدروفایبر برای زخم های حاد و مزمن با ترشح متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • فراهم کردن محیطی مرطوب به منظور تسریع روند بهبودی
  • قابلیت جذب و احتباس بالا
  • محافظت از پوست اطراف زخم
  • کاهش احتمال آلودگی بعد از برداشت پانسمان
  • ایجاد تعادل در پاسخ های التهابی
  • استفاده و برداشت آسان

قابلیت جذب بالا

یکی از بارزترین مشخصات پانسمان هیدروفایبر، توانایی آن در جذب مایعات زخم می باشد. این بدین معناست که ترشحات زخم و یا هر گونه پاتوژن و باکتری از بستر زخم برداشته می شود و احتمال بروز عفونت نیز به حداقل خواهد رسید. بنابراین، این کار باعث می شود جلوی انتشار باکتری به هوا، حین برداشت و تعویض پانسمان گرفته شود.

وازلین چیست؟ معایب و مزایا وازلین

خاصیت واکنشی

یکی دیگر از مشخصات پانسمان هیدروفایبر این است که با توجه به مکانیسم عمل ماده ژله ای، واکنش های متفاوتی را در شرایط مختلف به همراه دارد. به عنوان مثال، در زخم های حاد، محیط مرطوبی را فراهم می کند در حالی که در زخم های مزمن، تعادل رطوبت را حفظ می کند و باعث می شود زخم، بیش از حد مرطوب و یا خشک نشود.

سازگاری بالا

بعد از تبدیل پانسمان هیدروفایبر به ژل، پانسمان به شکل و فرم زخم در می آید و به همین خاطر، هیچ گونه فضایی ما بین زخم و پانسمان ایجاد نمی شود و راه ورود میکروب و باکتری نیز گرفته خواهد شد.

فشار

از پانسمان هیدروفایبر در درمان زخم های عروقی و زمانی که کامپرشن تراپی توصیه می شود، استفاده خواهد شد. حتی زمانی که فشار بالایی به پانسمان وارد شود، تمام مایعات و ترشحات زخم، جذب پانسمان می شود و مایع به محیط بیرون تراوش نخواهد کرد.

در پایان این که،

به عنوان بخشی از مراقبت های روند درمان، انتخاب پانسمان مناسب با توجه به مشخصات و ویژگی های پانسمان، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این ویژگی می تواند شامل توانایی پانسمان در ایجاد محیطی مرطوب برای زخم، کنترل ترشحات زخم و کاهش احتمال بروز عفونت باشد.

نکته مهم بعدی، سازگاری پانسمان با بستر زخم است تا فضای مرده از بین برود و پاتوژن ها و باکتری گیر بیفتند. با توجه به موارد گفته شده، استفاده از پانسمان هیدروفایبر می تواند مزایایی را در تسریع روند بهبود زخم به همراه داشته باشد.

هیدروفایبر، پانسمان نرم و استریلی است که از مواد سدیمی تشکیل شده و در تماس با زخم، تبدیل به ماده ژل مانندی می شود که علاوه بر ایجاد محیطی مرطوب برای زخم، به تسریع روند بهبود زخم کمک خواهد کرد. این ماده ژل مانند هم چنین به برداشت هر گونه بافت مرده و دبرید و باکتری ها از روی زخم کمک می کند، بی آن که آسیبی به بافت های جدید وارد شود.

اگزوفایبر چیست

پانسمان با توجه به میزان ترشحات زخم، می تواند سه روز بعد تعویض شود.

از جمله مزایای پانسمان هیدروفایبر می توان به سازگاری بالا با بستر زخم، قابلیت جذب بالای ترشحات، تحمل فشار بالا و استفاده همزمان با کامپرشن تراپی و هم چنین استفاده و برداشت آسان آن اشاره کرد.

منبع:

https://www.shopwoundcare.com/c-hydrofiber-dressing.html

https://woundmanagement2015.wixsite.com/project/blank-rty0n

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید