ارون درمانی
ارون درمانی

اوزون تراپی چیست؟ | درمان زخم با ازن | هزینه درمان

ایا تا به حال کلمه اوزون در اب را شنیده اید؟

ایا می دانید که از اوزون می توان در درمان زخم ها استفاده کرد؟

این مقاله را مطالعه کنید تا به تمامی نکات مربوط به اوزون تراپی پی ببرید.

اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی چگونه انجام می شود؟

برای درمان چه زخم هایی مناسب است؟

ازون درمانی چیست؟

اوزون تراپی چه تأثیری دارد؟

از چه زمانی ازن درمانی به عنوان درمانی در دسترس است؟

اوزون چگونه ایجاد می شود؟

اوزون در اب چیست؟

اوزون تراپی در اب چرا بسیار بهتر است؟

هزینه اوزون در اب هرجلسه چه مقداری است؟

 

ازن تراپی یک روش درمانی جدید و بحث برانگیز است که از گاز ازن برای مقابله با بیماری استفاده می کند..

ازن نوعی اکسیژن با سه اتم اکسیژن مرتبط به هم می باشد و درپزشکی، پزشکان  ازن درمانی را با اشکال مختلف اوزون مانند مایع ازن یا گاز ازون برای درمان شرایط خاص  پزشکی و یا به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی استفاده می کنند..

مردم سالهاست که ازن درمانی را در زمینه های پزشکی به کار میبرند،با این حال ، استفاده از آن مانند  نگرانی های ایمنی بحث برانگیز است.

در این مقاله مروری بر ازون درمانی از جمله کاربردهای آن ، مزایای پیشنهادی و خطرات و عوارض جانبی ارائه شده است.

ازون درمانی چیست؟

برخی از سازمان های بهداشتی ، از جمله FDA ، نگرانی هایی در مورد ایمنی ازون درمانی دارند.

اوزون تراپی چیست ؟

ازن تراپی به روشهای پزشکی که از گاز اوزون استفاده می کنند ، اشاره دارد

گاز ازن نوعی اکسیژن است. این گاز بی رنگ از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. در جو فوقانی ، یک لایه ازن از زمین در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند. با این حال ، در سطح زمین ، ازن “یک آلاینده هوا مضر است.”.

پدیکور سالمندان | مراقبت از ناخن ها در افراد مسن

گاز اوزون وقتی فرد آن را استنشاق می کند مضر است و منجر به سوزش ریه و گلو ، سرفه و علائم آسم می شود. قرار گرفتن در معرض زیاد می تواند به آسیب ریه منجر شود و می تواند حتی در مقادیر زیاد کشنده باشد.

با این حال ، برخی محققان معتقدند که ازن می تواند در زمینه های پزشکی اثرات درمانی داشته باشد. به عنوان مثال ، در یک بررسی در سال 2011 ، گزارش شده است که ازون درمانی از موارد زیر استفاده کرده است:

  • درمان آرتروز
  • مبارزه با بیماری های ویروسی ، مانند HIV و SARS
  • ضد عفونی کننده زخم ها
  • فعال کردن سیستم ایمنی بدن
  • درمان بیماری ایسکمیک قلب
  • درمان دژنراسیون ماکولا
  • درمان سرطان

محققان در حال حاضر در حال بررسی اثرات ازون درمانی بر روی بدن انسان برای شناسایی هرگونه مزایای درمانی احتمالی هستند.

با این حال ، تاکنون تحقیقات کمی در مورد اثربخشی و ایمنی واقعی ازون درمانی انجام شده است. به همین دلیل ، سازمان های رسمی در حال حاضر استفاده از آن را تأیید نمی کنند.

آیا واقعا اوزون کار می کند؟

طبق یک گزارش سال 2005 ، شواهد کافی برای توصیه ازن درمانی برای HIV یا سایر بیماریهای عفونی ، بیماری های قلبی ، سرطانها ، شرایط پوستی یا طیف وسیعی از شرایط دیگر وجود ندارد.

اگرچه ازن در برابر ویروس که باعث ویروس HIV در خارج از بدن می شود ، موفقیتی نشان داده است ، اما تاکنون هیچ تحقیقی ایمنی یا اثربخشی آن را در انسان زنده نشان نداده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ازن درمانی می تواند با تعدیل پاسخ سیستم ایمنی بدن و برعکس کردن نقص اکسیژن در بدن ، با بیماری از جمله سرطان مبارزه کند.

این بدان معناست که محققان قبل از تعیین اثرات واقعی ازن درمانی بر روی بدن و اینکه آیا این فواید درمانی دارد یا خیر ، باید آزمایشات بیشتری انجام دهد.

هر آنچه که  باید در مورد بهبود جای زخم با استفاده از لیزر درمانی بدانید

اوزون تراپی چه تأثیری دارد؟

ازن اثر ضد عفونی کننده نشان می دهد و پاتوژن های مختلفی را از بین می برد و یک اثر درمانی با زخم ها و بیماری های پوستی  برای انسان به ارمغان می اورد.

ازن درمانی تأثیر مثبتی در گردش خون دارد و این امر باعث تحریک روند بهبودی بدن و سیستم ایمنی بدن می شود. در نتیجه استفاده انرژی بهتر از بافت وجود دارد. ازون درمانی را می توان در ترکیب با سایر روش های درمانی انجام داد یا برای پیشگیری استفاده می شود.

از چه زمانی ازن درمانی به عنوان درمانی در دسترس است؟

اولین دستگاه تولید ازن توسط مخترع آلمانی ورنر فون زیمنس در سال 1857 ساخته شده است. از دهه 1930 ، ازن به عنوان داروی شرب ، آنما ، اسپری و تزریق در بسیاری از مناطق پزشکی استفاده شده است. در سال 1972 ، یک جامعه پزشکی برای ازن تراپی در آلمان تأسیس شد ، که دستورالعملهایی را برای استفاده بی خطر منتشر کرد و از تحقیقات در مورد کاربرد ازن حمایت کرد.

ازن چگونه رخ می دهد؟

ازن می تواند با نور ماوراء بنفش (مانند لایه ازن محافظ در استراتوسفر) با تخلیه های الکتریکی (مانند در رعد و برق در نزدیکی زمین) از اکسیژن تولید شود

اکسیژن به طور کلی به عنوان یک جفت اتم اکسیژن یعنی مولکول O2 یافت می شود.
با انرژی زیاد ، این پیوند می تواند شکسته شود ، بنابراین اتم های اکسیژن فردی ، به اصطلاح “رادیکال های آزاد” تولید می شود. اتم های واکنش پذیر اکسیژن با مولکول های اکسیژن ترکیب می شوند تا مولکول های O3 ، ازن را تشکیل دهند. این مولکول ها بسیار ناپایدار هستند و بنابراین به سرعت در یک مولکول O2 و یک اتم اکسیژن آزاد از هم جدا می شوند.

ازن چگونه تولید می شود؟

بنابراین ازن باید برای استفاده در محل تولید شود این کار با روش تخلیه الکتریکی ساکت انجام می شود. در این مورد، اکسیژن با استفاده از شدت میدان الکتریکی بالا یونیزه می شوند و  مولکول های اکسیژن با دو اتم با یک اکسژن به صورت رادیکال ازاد واکنش می دهند و ترکیبات جدید تشکیل می شود.

چگونه جای زخم و سوختگی را از بین ببریم؟ ((اسکار))

در تجهیزات پزشکی ازن تراپی، اکسیژن معمولی برای تولید ازن استفاده می شود. ازن همچنین برای تصفیه آب و ضد عفونی کننده مواد غذایی استفاده می شود.

اوزون در اب چیست؟

بهترین نوع ازون تراپی اوزون در اب است که کمپرسوری مخصوص باعث اوزونیزه کردن اب می شود و کسانی که سوختگی و پای دیابتیک دارند و با قرار دادن عضو مورد نظر اوزون با اثر مستقیم بر زخم هم باعث دبرید بافت های مرده و هم باعث افزایش جریان خون در ناحیه و تحریک فیبروبلاست ها که عامل تشکیل بافت تازه هستند را باعث می شود.

چرا اوزون در اب نسبت به سایر روش های اوزون درمانی بهتر است؟

اوزون در اب به این شکل است که شما با قرار دادن عضو مربوطه در مخزن پر از ابی که حاوی گاز اوزون است در ارتباط مستقیم با اوزون قرار می گیرید.

  • کاربرد ان بسیار اسان است.
  • زخم ها را ضدعفونی میکند
  • دبریدمان زخم و زدودن باقت های مرده را سریعتر انجام می دهد.
  • تعداد جلسات مراجعه بیمار به کلینیک را کاهش می دهد.
  • بسیار مقرون به صرفه نسبت به تزریق اوزون در ناحیه مورد نظر  و اوزون در خلا می باشد.
  • بدون درد و هرگونه عارضه جانبی است.
  • نیازمند به تجهیزات خاص و گران قیمت نیست.
  • خود کمپرسور دستگاه اوزون را با لوله به مخزن اب منتقل میکند.
  • دمای اب مورد نظر کنترل میشود و می توان اب را با درجه دلخواه تنظیم کرد.

هزینه اوزون در اب چه قدر است؟

هزینه اوزون در اب بسته به میزان قرارگیری عضو جهت درمان و اثر گذاری مستقیثم اوزون و تعداد جلسات متغیر است و می توان از 150 تا 300 هزار تومان در هر جلسه را انتظار داشت.

 

حال با هم به بررسی یک مورد درمان زخم با اوزون می پردازیم.

ما در حال حاضر یک بیمار با زخم های اندام تحتانی غیرتفاوتی را ارائه می دهیم و در مورد استفاده نامناسب ازن موضعی موضعی و نیاز به یک رویکرد جامع برای مدیریت زخم بحث می کنیم

لباس سوختگی درمان جای سوختگی با لباس فشاری

. يك بيمار 40 ساله مرد ، مبتلا به ديابت قندي و بيماري عروق كرونر به مدت دو سال ، به مركز مراقبت ويژه و زخم ما براي زخم هاي نكروتيك چند لایه ای ناشي از پاهاي خود مراجعه كرد [شکل 1].

علیرغم وجود درمان موضعی آنتی بیوتیک موضعی و پانسمان های گازی که در بیمارستان انجام داده بود، زخم ها حدود سه ماه پیش در اطراف مچ پا وی رخ داده و پس از آن تقریباً گسترش یافته است.

او که  امیدش به درمان زخم را از دست داده بود ، از طریق آگهی های تبلیغاتی ازن برای زخم های مزمن جذب آگهی شد. بنابراین ، طی چهار هفته بعد ، وی چندین جلسه ازن درمانی موضعی را تجربه کرد که هیچ علائم قابل توجهی در بهبود نداشت. سرانجام ، وی به قطع عضو دو طرفه از طرف جراح پیشنهاد شد. در معاینه فیزیکی ، وی دارای زخم های عمیق متعدد ، نکروتیکی  و آلوده در اندازه های متغیر بود که در برخی مناطق به تاندون ها می رسیدند [شکل 1]. زخم ها لبه های تیز و اریتمی در اطراف داشتند. او به دلیل نارسایی قلبی ، در اندام تحتانی خود ورم قابل توجهی دو طرفه داشت. وی سطح بالای نشانگرهای التهابی را نشان داد و کشت زخم باعث رشد اشرشیا کولی شد.

آسیب شناسی ضایعات واسکولیت لکوسیتوکلاستیک را نشان داد. ما بیمار را در بیمارستان بستری کردیم و یک روش جامع شامل درمان تهاجمی ضد ادم ، رژیم آنتی بیوتیکی داخل وریدی با  مراقبت روزانه جامع از زخم ، از جمله دبرید شدن بافت های نکروتیک و مدیریت اگزودات ها یا ترشحات زخم ها را انجام دادیم.

رویکرد چند رشته ای و تیمی  ضایعات وی را به سرعت برطرف کرد و اندازه و عمق زخم کاهش معنی داری را نشان داد. ما بیمار را بعد از مراقبت های یک ماهه ترخیص کردیم و پیگیری را به عنوان سرپایی برای چهار هفته دیگر ادامه دادیم. تمام زخمهای هر دو پا در طی 8 هفته تقریباً اپیتلیزه یا صورتی  می شوند.

لایت تراپی یا نور درمانی (فتو تراپی)

ازون درمانی برای طیف گسترده ای از اختلالات اعم از دیابت تا آرتریت روماتوئید و بیماری آلزایمر تا HIV انجام می شود.

اگرچه مطالعات اخیر مکانیسم عملکرد ازن را برجسته می کند ، استفاده نادرست و سمیت ازون درمانی هنوز هم نگران کننده است. ازن یک گاز واکنش پذیر است و در صورت عدم استفاده در دوزهای درمانی ممکن است سمی باشد.

ازن درمانی پزشکی از مخلوط گاز ازن و اکسیژن استفاده می کند ، که هرگز حاوی کمتر از 95٪ اکسیژن نیست. چندین مسیر ازن وجود دارد. این موارد شامل خودکار درمانی ، تزریق عضلانی ، داخل مفصلی و داخل وریدی ، تزریق رکتوم یا واژن و کاربرد ازن موضعی است.
تعدادی از مطالعات نشان می دهد که ازن درمانی ممکن است در درمان زخم های مزمن نقش داشته باشد. مارتینز-سانچز و همکاران. از سه راه مختلف استفاده ازن به طور هم زمان در بیماران دیابتی با زخم مزمن استفاده شده و نتایج را با گروه شاهد مقایسه کرده است. بیماران در گروه ازن درمانی با انسولین ازن رکتال ، ازن موضعی و پانسمان زخم با روغن آفتابگردان ازونز تحت درمان قرار گرفتند.

اگرچه تعداد بیماران مبتلا به بهبودی کامل در هر دو گروه مشابه بود ، اما ازن درمانی باعث افزایش سرعت بهبود زخم ها و کاهش مدت زمان بستری می شد.

. ازون درمانی موضعی علاوه بر درمان استاندارد در زخم های دیابتی نیز استفاده شده است. اگرچه تجزیه و تحلیل قصد به نتیجه نرسید و فایده ای را نشان داد ، تجزیه و تحلیل هر پروتکل نشان داد که ازن موضعی موضعی ممکن است هنگامی که به درمان معمولی در زخم های دیابتی کوچکتر از 5 سانتی متر مربع اضافه شود ، مزایای بالینی را به ثمر برساند کند.

با این حال ، درمان زخم های مشکل ساز همراه با چندین بیماری همراه ، مانند مواردی که در اینجا شرح داده شده است ، یک چالش درمانی قابل توجه را نشان می دهد و نیاز به یک رویکرد چند رشته ای دارد.

ماگوت تراپی ((لارو درمانی)) چیست؟

استاندارد مراقبت از درمان زخم های مزمن به خوبی برقرار شده است و درمان زودرس و مناسب سنگ بنای درمان است زیرا حتی زخم های سطحی ممکن است به مرور زمان به سمت بافت های زیر جلدی ، ماهیچه ها ، تاندون ها یا استخوان ها پیشرفت کنند. تمرکز روی به اصطلاح “روشهای پیشرفته ترمیم زخم” ممکن است گاه به بی توجهی غیر عمدی از اصول مراقبت از زخم منجر شود ، و از این رو ممکن است منجر به زخم های غیرقابل درمان شود ، که در نهایت ممکن است قطع عضو شود.

این مقاله  دو موضوع مهم را برجسته می کند. اول ، نقش ازن درمانی در مدیریت زخم های پا هنوز ضعیف است و باید با احتیاط از آن استفاده کرد.

دوم، درمانهای کمکی فقط باید در مواردی انجام شود که درمانهای معمولی در بهبودی زخم مؤثر نباشند.

کلینیک زخم التیام با داشتن تنها دستکاه اوزون در اب در ایران می تواند به درمان زخم های دیابتی و زخم های سوختگی و حتی زخم های عروقی و به خصوص زخم های قدیمی و مزمن که نسبت به درمان مقاوم شده اند را به راحتی درمان کرد.

ما مفتخریم که با روزامد ترین و پیشرفته ترین امکانات در کلینیک خودمان قادریم زخم های شما را درمان کنیم و خاطرات خوبی را برای شما به ارمغان بیاوریم.

کلینیک زخم و سوختگی التیام با دارا بودن کادری مجرب و اموزش دیده در کشورهای اروپایی همراه با متدهای علمی و روز دنیا در خدمت همشهریان تهرانی به صورت حضوری و هموطنان دیگر مان در شهرهای مختلف سراسر کشور به صورت اینترنتی قادر به مشاوره و درمان هستیم.

محمدحسین شهرابادی – کارشناس زخم و سوختگی

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3503389/

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03655158

https://evozone.de/pages/m/en/ozone.php

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320759#procedures

 

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید