سیکالفیت
سیکالفیت

14 پماد و کرم ترمیم کننده جای زخم (اسکار)

زخم‌ها و آسیب‌های پوستی از آنجایی که بر روی ظاهر شما تاثیر می‌گذارند می‌تواند باعث ایجاد احساس بد در شما بشود. به همین دلیل بسیاری از مردم تلاش می‌کنند جای زخم‌ها را از بین ببرند. در قدم اول برای این که بتوانید جای زخم را از بین ببرید باید بدانید که اسکار چیست.

زخم بخشی از روند بهبود یافتن پوست بدنبال آسیب ایجاد می‌شود. زمانی که درم – لایه دوم پوست – دچار آسیب می‌شود، بدن فیبرهای کلاژن را برای بهبود و ترمیم آسیب تشکیل می‌دهد، در نتیجه جای زخم ایجاد می‌شود.

در اکثر مواقع  هرچه روند بهبود زخم سریعتر باشد، باعث رسوب کمتری از کلاژن می‌شود در نتیجه جای زخم کمتر دیده می‌شود.

به طور کلی، شدت جای زخم و بر اساس سن فرد آسیب دیده متفاوت است. همچنین اسکارها به طور متفاوت در قسمت‌های مختلفی از بدن ایجاد می‌شوند.

انواع جای زخم

جای زخم انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای خصوصیات مشخصی هستند. در ادامه به طور خلاصه به انواع اسکار پرداخته‌ایم:

بر جای ماندن جای زخم در اور سوختگی با روغن داغ
بر جای ماندن جای زخم در اور سوختگی با روغن داغ

اسکارهای آتروفیک

زخم‌های آتروفیک با آسیب به بافت ایجاد می‌شوند. اغلب این اسکارها نسبت به قسمت‌های دیگر پوست شما رنگدانه‌های پوستی تیره‌تری دارند. از جمله این اسکارها می‌توان به اسکارهای آکنه و اسکار آبله مرغان اشاره کرد.

جای زخم هایپرتروفیک

جای زخم هایپرتروفیک یک بافت اضافی است که در روند بهبودی روی پوست تشکیل می‌شود. برخلاف اسکار کلوئید، در خارج از محل آسیب دیده رشد نمی‌کند. جای زخم هایپرتروفیک هم معمولاً نسبت به سایر پوست‌های منطقه تیره است.

اسکارهای کلوئیدی

اسکارهای کلوئیدی در نتیجه بهبودی تهاجمی و ایجاد بیش از حد بافت است. ویژگی این نوع از اسکارها ظاهر برجسته، ضخیم و پف کرده است. این اسکار به طور معمول تیره‌تر از پوست اطراف هستند. بر خلاف اسکار هایپرتروفیک، اسکارهای کلوئیدی می‌توانند فراتر از محل آسیب دیده رشد کنند.

جای زخم انقباض

جای زخم انقباض بر اثر از بین رفتن و یا آسیب دیدن سطح وسیعی از پوست ایجاد می‌شود. این نوع جای زخم به طور معمول در اثر سوختگی رخ می‌دهد. مشخصه آن‌ها پوست تنگ و براق است که باعث محدودیت در حرکت می‌شود.

پمادهای ترمیم کننده جای زخم

انواع پمادهای ترمیم کننده جای زخم در ادامه آورده شده اند:

پماد آلفا (Alpha)

پماد آلفا به دلیل اثرگذاری بالایی که دارد، برای درمان جای زخم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. پماد آلفا برای رفع جای زخم، جای سوختگی و بخیه استفاده می‌شود.

استفاده موضعی روزانه از این پماد بر روی زخم‌های پوستی با کاهش رسوب کلاژن می‌تواند احتمال تشکیل زخم بیش از حد را کاهش دهد. این کرم دارای خواص آنتی‌باکتریال و ضد التهابی است که می‌تواند باعث تسکین درد و التهابات مختلف شود.

پماد آلفا
پماد آلفا

پماد ترمیم کننده زخم ام کیو (MQ)

پماد ترمیم کننده MQ ساخت کشور فرانسه هم به صورت پماد و هم به صورت کرم در دسترس است. کرم MQ ترمیم کننده و قوی پوست‌های آسیب دیده می‌شود. این کرم قابل استفاده برای زخم، بریدگی و سوختگی سطحی می‌باشد.

پماد MQ به دلیل توانایی جلوگیری از تشکیل کلوئید باعث بهبود سریع زخم و پوست آسیب دیده می‌شود. این کرم همچنین ضد عفونی کننده و ضد باکتری هم هست. از جمله مواد تشکیل دهنده آن می‌توان به روغن بادام شیرین، ویتامین E، رتینیل پالمیتات، بیزابولول، پانتنول اشاره کرد. این پماد مناسب برای استفاده پس از لیزر، لایه برداری از میکرودرم ابریژن، جراحی سطحی پوست می‌باشد.

نحوه استفاده از این پماد به این صورت است که 3 تا 4 بار در روز روی پوست آسیب دیده بمالید.

پماد ترمیم کننده زخم اریکه

این کرم با فرمولاسیونی که دارد می‌تواند به معکوس سازی زخم کمک کند و اکثر انواع اسکارهای تازه تشکیل شده را کاهش دهد. به انواع پوست‌های خشک و آسیب دیده از جمله سوختگی، جای زخم، اگزما، پسوریازیس، کشیدگی، خراش و آفتاب سوختگی کمک می‌کند.

این کرم شگفت انگیز دارای عصاره آلوورا و بادام شیرین، مواد ضدعفونی کننده است و قابلیت میکروب کشی دارد. همچنین حاوی قوی‌ترین بازسازی کننده‌های بافت طبیعی است و توانایی نفوذ به لایه‌های پایینی بافت را دارد. در عین حال که مرطوب کننده هم هست می‌تواند مواد مغذی را برای ترمیم طبیعی پوست سالم فراهم کند. روزی 3 الی 4 مرتبه بر روی محل زخم بزنید و مالش دهید.

پماد زینک اکساید (Zinc oxide)

همانطور که می‌دانید اکسید روی یک فاکتور مهم جهت انواع متالوآنزیم‌های مورد نیاز برای رشد سلول، تکثیر سلولی، ترمیم غشای سلول و سیستم ایمنی بدن است. درواقع اکسید روی یک عنصر اساسی برای تکثیر سلول‌ها در محل التهاب است.

طبق تحقیقات انجام شده کرم زینک اکساید موضعی باعث بهبود زخم، افزایش سرعت بهبود آسیب پوستی، کاهش میزان عفونت و کاهش میزان وخیم شدن زخم‌ها شده است. همچنین این کرم یک مانند یک محافظ برای پوست عمل می‌کند و باعث درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف پوستی از جمله خراش‌های جزئی، سوختگی، ایجاد جوش، بثورات، گزش حشرات و تحریک جزئی پوست استفاده می‌شود.

پماد زینک اکسید 25%
پماد زینک اکسید 25%

 

کرم زینک اکساید در صورت لزوم چندین بار در طول روز بر روی محل آسیب دیده استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که از آن در مناطق بزرگ یا روی پوست تاول زده استفاده نکنید. همچنین از برخورد با چشم و ناحیه‌های مخاطی جلوگیری شود. چنانچه پماد در چشم وارد شد، چشم را با آب فراوان بشویید.

پماد زینک اکساید zinc (روی)

پماد ترمیم کننده رژودرم

این کرم ساخت کشور ایران است. این محصول می‌تواند جای زخم‌های قدیمی ناشی از هر گونه بریدگی، بخیه و پارگی را همراه با کنترل خارش آن‌ها کاهش دهد. کرم ترمیم کننده رژودرم به دلیل بالا بودن عملکرد و فرمولاسیونی که دارد می‌تواند جزو بهترین گزینه‌های انتخابی برای شما باشد. رژودرم هم به شکل کرم و هم به صورت پماد در دسترس است. این پماد به دلیل دارا بودن ویتامین E باعث نرم شدن پوست می‌شود و درد را تسکین می‌دهد.

فرمولاسیون این پماد منجر به ایجاد مکانیزمی منحصر به فرد جهت لایه‌برداری می‌شود که در آن برخی از پوسته‌ها از بین می‌روند. این روش، لایه‌برداری ملایم و بدون هیچگونه التهابی را امکا‌ن‌پذیر می‌کند. بنابراین، پس از چند بار استفاده می‌تواند پوست را تازه و نرم کند.

پماد ترمیم کننده میموزای
پماد ترمیم کننده میموزای

پماد ترمیم کننده میموزای سی گل (mimosa)

کرم ترمیم کننده پوست سی گل هم مانند کرم رژودرم ساخت کشور ایران است. این کرم برای پوست‌های حساس بسیار مناسب است. کرم ترمیم کننده سی‌گل به دلیل دارا بودن عصاره گیاه میموزا و پنبه‌دانه می‌توان پس از لیزر و اپیلاسیون مورد استفاده قرار گیرد. افراد زیادی جهت ترمیم زخم‌های سطحی و سوختگی‌های جزئی از این محصول استفاده می‌کنند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این کرم دارا بودن ویتامین E است که در جهت رفع التهاب پوستی از جمله کاهش التهابات آفتاب سوختگی، سوزش و قرمزی پوست بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کرم همچنین باعث جلوگیری از تکثیر باکتری و قارچ بر روی پوست‌های آسیب دیده می‌شود.

پماد ترمیم کننده میموزای سی گل
پماد ترمیم کننده میموزای سی گل

پماد موضعی ژانوهیل ژانوس

در این پماد موضعی از روغن عسل و آووکادو استفاده شده است. اثرات درمانی آن‌ها در ادامه ذکر شده است.

عسل

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است که به کاهش چین و چروک و کنار آمدن با پیری پوست کمک می‌کند. اثر ضد میکروبی آن به درمان آکنه کمک می‌کند. خاصیت مرطوب کنندگی آن با تحریک پوستی مقابله می‌کند. همچنین پاک کننده خوبی برای منافذ پوست است. وجود مواد مغذی، آنتی اکسیدان، آنزیم‌ها و ترکیبات ترمیم کننده زخم در عسل به طور گسترده ای در درمان بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار گرفته است.

روغن آووکادو

روغن آووکادو دارای اثرات مرطوب کنندگی، ضد اکسیدان، ضد التهاب، ترمیم کننده و تقویت کننده است. این روغن دارای خواص درمانی بی شماری مانند تولید کلاژن، بهبود زخم، پیشگیری از پیری زودرس، درمان آفتاب سوختگی، درمان پسوریازیس، درمان اگزما، پاک کننده آرایش است. این روغن همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.

پماد ترمیم کننده تتراسایکلین

پماد تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک به شکل پماد موضعی است. این پماد برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی پوست استفاده می‌شود. برای مثال، ممکن است شخصی از این پماد برای جلوگیری از سوختگی، بریدگی و خراش‌ها استفاده کند. با این حال، در اکثر موارد، این دارو به جای زخم‌هایی که ماهیت آن‌ها شدیدتر است، برای زخم‌های جزئی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است فردی از این پماد برای درمان عفونت‌های پوستی که قبلاً ایجاد شده‌اند استفاده کند.

به طور خلاصه ویژگی‌های این پماد عبارتند از:

  1. برای درمان یا جلوگیری از عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود.
  2. برای درمان جوش (آکنه) استفاده می‌شود.
  3. برای درمان زخم‌های پوستی استفاده می‌شود.
پماد تتراسایکلین
پماد تتراسایکلین

پماد ترمیم کننده سیکالفیت (Cicalfate)

پماد ترمیم کننده سیکالفیت یک کرم ترمیم کننده پوست است که با حفظ شرایط، بهبودی مناسب برای پوست به سرعت انجام می‌شود و باعث از بین رفتن جای زخم می‌شود. این کرم می‌تواند برای درمان بریدگی، سوختگی، ترک خوردگی پوست، بثورات و سایر مشکلات پوستی استفاده شود. این کرم بدون عطر و پارابن است و برای استفاده در نوزادان، کودکان و بزرگسالان مناسب است.

ترکیبی از سولفات مس و سولفات روی در این پماد به کاهش خطر تکثیر باکتری کمک می‌کند. مواد نگهدارنده، پارابن، رایحه و فاقد الکل بودن این پماد، باعث ضد آلرژی بودن آن می‌شود. سعی کنید یک الی دو بار در روز بر روی پوست تمیز و خشک استفاده کنید.

پماد سیکالفیت
پماد سیکالفیت

پماد ترمیم کننده کنتراکنیوبکس (Contractubex)

این کرم بسیار ایمن است، اثربخشی آن ثابت شده است. این پماد به دلیل ترکیبات آن یک درمان عالی برای جای زخم است. این پماد به لایه‌های درونی نفوذ کرده و محل زخم را بهبود می‌بخشد و تقریباً منجر به نامرئی شدن آن می‌شود.

کرم ترمیم کننده کنتراکنیوبکس برای ترمیم جای زخم‌های قدیمی هم بسیار موثر است. فقط توجه داشته باشید که از این کرم بر روی زخم‌هایی که از بسته شده‌اند بزنید. کودکان و حتی نوزادان هم می‌توانند از این کرم استفاده کنند.

ژل کنتراکتیوبکس

مواد اصلی این پماد شامل: Extractum cepae، هپارین، آلانتوئین است.

ویژگی‌های اصلی این پماد شامل:

  • تسریع در بهبود پوست آسیب دیده
  • خاصیت ضد التهابی و ضد تورم دارد
  • ساختار بافت را نرم می‌کند و به بازسازی بافت کمک می‌کند
  • خارش را برطرف می‌کند
ژل کنتراتیوبکس
ژل کنتراتیوبکس

پماد ترمیم کننده سیک اکیو (Cicactive)

این پماد عاری از عطر و ضد آلرژی است و با فرمولاسیونی که دارد دارای قدرت ترمیم کننده جای زخم و تجدید اپیدرم آسیب دیده است. این پماد برای درمان آسیب پوستی ناشی از دلایل مکانیکی یا پس از درمان پزشکی/پوستی مناسب است. قبل از استفاده از این پماد حتما محل آسیب دیده را ضد عفونی کنید. توصیه می‌شود بین 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید.

این پماد التهابات ناشی از زخم را کاهش می‌دهد. همچنین این کرم، قدرت مرطوب کنندگی قوی دارد، به همین دلیل مانع تبخیر آب در ناحیه زخم می‌شود.

به طور خلاصه ویژگی‌های پماد ترمیم کننده سیک اکیو شامل:

  • قدرت ترمیم کنندگی پوست
  • کاهش التهابات پوستی و مسکن درد
  • برای زخم‌های باز و زخم‌های سطحی استفاده می‌شود
  • مرطوب کننده قوی
  • از این پکاد روزی دوبار به مدت 20 روز بر روی پوست استفاده کنید.

 

پماد ترمیم کننده سیکابیو (cicabio)

پماد سیکابیو یک پماد درمانی است که به ترمیم پوست تحریک شده و بهبودی از زخم‌های جزئی، بریدگی‌های پوستی، سوختگی‌ها و همچنین اقدامات زیبایی مانند لایه‌برداری و میکرودرم ابریژن کمک می‌کند. این کرم به تسریع روند بهبود کمک می‌کند و خارش، احساس درد و زخم را به حداقل می‌رساند. این پماد درواقع برای ترمیم آسیب‌های متوسط تا شدید پوست مناسب است. اسید هیالورونیک، مس و روی به جلوگیری از عفونت و ترمیم پوست کمک می کند. این پماد برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان مناسب است.

به طور خلاصه ویژگی‌های پماد ترمیم کننده سیکابیو شامل:

  1. به سرعت ناراحتی را برطرف کرده و میل به خراشیدن را کاهش می‌دهد
  2. به تسریع در ترمیم و بهبودی کمک می‌کند
  3. از تکثیر باکتری و عفونت جلوگیری می‌کند
  4. محرک تجدید سلول‌های پوستی است
  5. اثر انسدادی و محافظتی دارد
  6. مناسب برای تمام سنین از بدو تولد
  7. توجه کنید که بر روی زخم‌هایی که خونریزی دارد استفاده نشود، اما می‌تواند روی زخم‌های باز استفاده شود. در طول روز 2 بار استفاده کنید، تا زمانی که پوست شما کاملا ترمیم شود.

 

درمان‌های خانگی جهت از بین بردن جای زخم

توجه داشته باشید که قبل از هر گونه اقدام درمانی برای جای زخم، محل آسیب دیده را تمییز بشویید و خشک کنید. همچنین از روش‌های درمانی که در ادامه آورده شده است فقط بر روی جای زخم استفاده کنید، نه زخم‌های باز. چنانچه هر یک از روش‌های درمانی باعث تحریک پوستی شد، بلافاصله استفاده را متوقف کنید.

آلوئه‌ورا

پوست سبز برگ آلوئه‌ورا را جدا کرده و بخش ژلی آن را به صورت دورانی بر روی محل زخم بزنید. سپس بعد از نیم ساعت ژل را با آب خنک بشویید. ای کار را روزی دوبار انجام بدهید.

ویتامین E

محلول کپسول ویتامین E را بر روی جای زخم بمالید (ممکن است برای اینکه محلول تمام محل آسیب دیده را پوشش دهد، بیش از یک کپسول احتیاج داشته باشید). ویتامین E را به مدت 10 دقیقه مالش دهید. این روند را حداقل 3 بار در طی روز ادامه دهید.

عسل

سعی کنید قبل از خواب، جای زخم خود را با لایه‌ای از عسل بپوشانید. و سپس محل را با باند بپیچید. و صبح محل مورد نظر را بشویید. هر شب این روند را ادامه دهید.

روغن نارگیل

چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم کنید تا مایع شود. سپس به مدت 10 دقیقه بر روی جای زخم ماساژ دهید و اجازه دهید روغن جذب پوست شود. روزی 2 الی 4 بار تکرار کنید.

سرکه سیب

ترکیب 4 قاشق غذاخوری آب مقطر را با 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یم پنبه بر روی زخم بزنید و اجازه دهید خشک شود. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید و صبح بشویید.

روغن اسطوخودوس و زیتون

سه قطره روغن اساسی اسطوخودوس را به همراه سه قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. حدود 5 دقیقه مخلوط را در محل زخم ماساژ دهید و بگذارید این ترکیب 30 دقیقه بر روی پوستتان بماند. سپس بشویید. این روند را روزی 3 بار تکرار کنید.

لیمو

آب یک لیمو را بر روی زخم بمالید و سپس ناحیه زخم را بعد از یک ساعت بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

سیب زمینی

محل آسیب دیده را با یک سیب زمینی مالش دهید. زمانی که برش سیب زمینی شروع به خشک شدن کرد، از تکه سیب زمینی دیگری استفاده کنید. به مدت 20 دقیقه مالش دهید و سپس بپذارید جای زخم 10 دقیقه خشک شود و در نهایت بشویید. این روند را روزانه حداقل یکبار انجام دهید.

سیب زمینی
سیب زمینی

جوش شیرین

آب مقطر را در دو قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیر در آید. ابتدا جای زخم را با آب مقطر کمی مرطوب کنید و سپس خمیر را به جای زخم بمالید. خمیر را با کمپرس گرم به مدت 15 دقیقه در محل خود نگه دارید. در نهایت بشویید و روزی یکبار این روند را ادامه دهید.

 

https://www.beautycrew.com.au/product/bio0008-6617#:~:text=Bioderma%20Cicabio%20Cream%20is%20a,itchiness%2C%20pain%20sensation%20and%20scarring.

https://www.healthline.com/health/how-to-get-rid-of-old-scars#types

http://mqskincare.com/repairing-scar-cream/

http://www.erikeh.com/pd42-74~Repairing-Scar-Fade-Cream

https://www.woundsource.com/blog/topical-zinc-oxide-and-wound-healing#:~:text=Results%20showed%20that%20topical%20zinc,regardless%20of%20their%20zinc%20status.

https://www.medicinenet.com/zinc_oxide-topical/article.htm#what_is_the_dosage_for_zinc_oxide

https://www.wise-geek.com/what-is-tetracycline-ointment.htm

https://www.missomister.com/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B2%D8%AE%D9%85/

https://drlongwillskincare.com/best-wound-care/#:~:text=Our%20Cicalfate%20cream%20is%20a,other%20forms%20of%20skin%20discomfort.

https://www.contractubex.com/contractubex-gel/application/

https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=248246

https://www.citracakralogam.com/zinc-oxide-for-wound-healing/

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-7102/zinc-oxide-topical/details

https://www.caretobeauty.com/en/bioderma-cicabio-pommade-soothing-repairing-ointment-40ml/

https://www.apothekegt.com/en/cosmetics/body-care/scar-reducers/cicactiv-healing-gel-15-g.html

https://www.144tehranpharmacy.com/products/detail/%DA%A9%D8%B1%D9%85-%DA%98%D9%84–%D8%AA%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DA%A9%D8%AA%DB%8C%D9%88–%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DA%98-Uriage-Cicactive—Reconstructive-Barrier-Cream-gel-50ml/2344/view/

https://www.1mg.com/otc/contractubex-scar-removal-gel-otc63949

https://www.adorebeauty.com.au/avene/avene-cicalfate-restorative-skin-cream-100ml.html

https://www.drugs.com/cdi/tetracycline-topical.html

http://en.rejuderm.com/PRODUCTS/Rejuderm-Scar-Cream

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید