بهبود زخم برگر پس از درمان زخم
بهبود زخم برگر پس از درمان زخم

درمان زخم برگر چیست؟

خواندن این مقاله به تمامی کسانی که به صورت جدی و چندین سال است که سیگار مصرف می کنند توصیه می شود.

سیگاری که می کشید علاوه بر اسیب های زیادی که به شما وارد می کند می تواند شما را دچار زخمی به نام زخم برگر کند.

زخمی که به سختی درمان می شود و واقعا طاقت فرسا است.

به عنوان کسی که نویسنده این مقاله هستم و چندین سال است که در حیطه درمان زخم فعالیت می کنم اذعان دارم که به راستی درمان زخم برگر برای من و همکاران جزو سخت ترین درمان های زخم است.

زخمی بدقلق و بد درمان و زمان بر و پر هزینه…

برای رسیدن به پاسخ سوالاتتان این مقاله را تا انتها بخوانید.

بیماری برگر چیست؟

بیماری Buerger نوعی بیماری نادر در سرخرگ ها و ساهرگ های بازوها و پاها است. در بیماری Buerger که به آن ترومبوآنژییت اوبلیترانس نیز گفته می شود، رگ های خونی شما ملتهب ، متورم شده و با لخته شدن خون (ترومبوز) مسدود می شوند.

این مکانیسم در نهایت باعث آسیب یا تخریب بافت های پوستی می شود و ممکن است منجر به عفونت و گانگرن یا نکروز شدن بافت در ان قسمت شود.

آغاز زخم برگر روی ساق پای بیمار با زمینه مصرف سیگار
آغاز زخم برگر روی ساق پای بیمار با زمینه مصرف سیگار

بیماری Buerger معمولاً ابتدا در دست ها و پاهای شما ظاهر می شود و در نهایت ممکن است مناطق بزرگتری از بازوها و پاها را تحت تأثیر قرار دهد.

تقریباً همه کسانی که به بیماری برگر مبتلا هستند سیگار می کشند یا از انواع دیگر تنباکو مانند تنباکوهای جویدنی استفاده می کنند. ترک هر نوع تنباکو تنها راه جلوگیری از بیماری برگر است. برای کسانی که سیگار را ترک نمی کنند ، قطع عضو یا بخشی از اندام گاهی اوقات لازم است.

علائم بیماری برگر چیست؟

علائم بیماری Buerger عبارتند از:

  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ها یا پاها.
  • دست ها یا پاها کمرنگ، مایل به قرمز یا آبی رنگ می شوند.
  • دردی که ممکن است در پاها و یا در بازوها و دستان شما بوجود بیاید. این درد ممکن است هنگام استفاده از دست و پا تسکین و هنگام توقف آن فعالیت یا هنگام استراحت ایجاد شود.
  • التهاب در امتداد ورید درست در زیر سطح پوست (به دلیل لخته شدن خون در ورید).
  • انگشتان دست و انگشتان پا هنگام قرار گرفتن در معرض سرما رنگ پریده می شوند (پدیده رینود).
  • زخم های دردناک باز روی انگشتان دست و یا انگشتان پا.
چگونه جای زخم و سوختگی را از بین ببریم؟ ((اسکار))

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید علائم یا نشانه هایی از بیماری Buerger دارید ، با متخصصان ما در کلینیک مراجعه کنید.

زخم عمیق برگر
زخم عمیق برگر

علل ایجاد بیماری برگر چیست؟

علت دقیق بیماری Buerger مشخص نیست. در حالی که مصرف دخانیات به وضوح در پیشرفت بیماری Buerger نقش دارد ، اما مشخص نیست که چگونه این کار را انجام می دهد. تصور می شود که مواد شیمیایی موجود در توتون و تنباکو ممکن است پوشش رگهای خونی شما را تحریک کرده و باعث تورم آنها شوند.

متخصصان گمان می كنند كه برخی از افراد دارای گرایش ژنتیكی به این بیماری هستند. همچنین ممکن است این بیماری ناشی از پاسخ خود ایمنی باشد که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت سالم حمله می کند.

عوامل خطر ایجاد کننده بیماری برگر چیست؟

مصرف دخانیات

استعمال دخانیات خطر ابتلا به بیماری Buerger را بسیار افزایش می دهد. اما بیماری Buerger می تواند در افرادی که از هر نوع تنباکو استفاده می کنند ، از جمله سیگار برگ و تنباکو جویدنی ، رخ دهد.

افرادی که سیگارهای دستی را با استفاده از تنباکو خام می کشند و کسانی که بیش از یک بسته و نیمی از سیگار در روز می کشند ممکن است بیشترین خطر ابتلا به بیماری برگر را داشته باشند. میزان بیماری Buerger در مناطقی از مدیترانه ، خاورمیانه و آسیا که بیشتر در آنها سیگار کشیدن زیاد است بیشتر دیده می شود.

زخم برگر ناشی از مصرف زیاد سیگار
زخم برگر ناشی از مصرف زیاد سیگار

بیماری مزمن لثه

عفونت طولانی مدت لثه ها با پیشرفت بیماری Buerger مرتبط است ، هر چند دلیل این ارتباط هنوز مشخص نیست.

جنس

بیماری بوگر در مردان به مراتب بیشتر از زنان است. با این حال ، این تفاوت ممکن است به میزان بالای سیگار کشیدن در مردان مرتبط باشد.

سن

این بیماری اغلب برای اولین بار در افراد کمتر از 45 سال ظاهر می شود.

بیو فیلم زخم چیست

عوارض بیماری برگر چیست؟

اگر بیماری Buerger بدتر شود ، جریان خون به بازوها و یا پاها کاهش می یابد. این به دلیل انسدادهایی است که رسیدن خون به نوک انگشتان دست و یا انگشتان پا را دشوار می کند. بافتهایی که خون دریافت نمی کنند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن را دریافت نمی کنند. و این مورد سبب مرگ تدریجی سلول ها در ان ناحیه می شود.

این امر می تواند باعث از بین رفتن پوست و بافت انتهای انگشتان دست و ی انگشتان پا (گانگرن) شود. علائم و نشانه های گانگرن شامل پوست سیاه یا آبی ، از دست دادن احساس انگشت در دست  یا انگشت پا و بوی بد از ناحیه آسیب دیده است. گانگرن یک بیماری جدی است که معمولاً به قطع انگشت دست و یا انگشت پای آسیب دیده منجر می شود.

جلوگیری از بیماری برگر

  • مصرف دخانیات را به هر شکلی ترک کنید
  • تقریباً همه کسانی که به بیماری برگر مبتلا هستند از نوعی توتون و تنباکو استفاده می کنند. برای جلوگیری از بیماری Buerger ، مهم است که از دخانیات استفاده نکنید.
  • ترک سیگار می تواند سخت باشد. اگر مانند اکثر افرادی که سیگار می کشند هستید، و یا در گذشته سعی در ترک آن داشته اید. هرگز برای تلاش دوباره دیر نیست. با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای کمک به ترک سیگار کشیدن صحبت کنید.

تشخیص بیماری برگر

اگرچه هیچ آزمایشی نمی تواند تایید کند که شما به بیماری Buerger مبتلا هستید ، اما پزشک احتمالاً آزمایشاتی را برای رد سایر موارد شایع یا تایید سو icion ظن بیماری Buerger ناشی از علائم و نشانه های شما تجویز می کند. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد

آغاز زخم برگر در یک اقای سیگاری با زمینه دیابت
آغاز زخم برگر در یک اقای سیگاری با زمینه دیابت

آزمایش خون

آزمایش خون برای جستجوی برخی مواد خاص می تواند شرایط دیگری را که ممکن است علائم و نشانه های مشابه ایجاد کنند رد کند. به عنوان مثال ، آزمایش خون می تواند بیماری های خود ایمنی مانند اسکلرودرمی یا لوپوس، اختلالات لخته شدن خون و دیابت را رد کند.

ضایعات نخاعی چیست؟ | کمر و گردن

 

تست آلن

پزشک شما ممکن است یک آزمایش ساده به نام آزمایش آلن برای بررسی جریان خون از طریق شریان های منتقل کننده خون به دستان شما انجام دهد. در آزمایش آلن ، مشت محکمی ایجاد می کنید ، که خون را از دست شما خارج می کند. دکتر شما با فشار بر عروق در دو طرف مچ دست شما ، جریان خون را دوباره به داخل دست شما کاهش می دهد و باعث می شود دست شما رنگ طبیعی خود را از دست بدهد.

 

در مرحله بعدی ، دست خود را باز می کنید و پزشک فشار بر روی یک سرخرگ را ادامه داده و سپس دیگری را آزاد می کند. سرعت بازگشت رنگ پوست به دست شما می تواند نشانه ای کلی در مورد سلامت عروق شما باشد. جریان خون آهسته در دست ممکن است مشکلی مانند بیماری Buerger را نشان دهد.

آنژیوگرام

آنژیوگرام به شما کمک می کند تا وضعیت عروق را ببینید. با استفاده از CT یا MRI می توان آنژیوگرافی را به صورت غیر تهاجمی انجام داد.

یا ممکن است با تعبیه یک کاتتر در یک شریان انجام شود. در طی این روش ، یک رنگ مخصوص قابل تزریق به سرخرگ تزریق می شود و پس از آن شما تحت یک سری اشعه ایکس سریع قرار می گیرید. این رنگ کمک می کند تا انسداد شریان در تصاویر آسان تر شود.

پزشک ممکن است آنژیوگرافی از بازوها و پاهای شما را تجویز کند – حتی اگر علائم و نشانه های بیماری Buerger را در تمام اندام های خود نداشته باشید. بیماری Buerger تقریباً همیشه بیش از یک اندام را تحت تأثیر قرار می دهد ، بنابراین حتی اگر در سایر اندام های خود علائم و نشانه هایی نداشته باشید ، این آزمایش ممکن است علائم اولیه آسیب رگ را تشخیص دهد.

درمان برگر چیست؟

فقط و فقط و فقط ترک سیگار و ترک دخانیات به شما کمک می کند.

کامپرشن تراپی چیست؟

اگرچه هیچ درمانی نمی تواند بیماری Buerger را درمان کند ، اما موثرترین راه برای جلوگیری از بدتر شدن بیماری ، ترک مصرف همه محصولات دخانیات است. حتی چند نخ سیگار در روز می تواند بیماری را بدتر کند.

پزشک می تواند به شما مشاوره دهد و داروهایی را برای کمک به شما در ترک سیگار و جلوگیری از تورم در رگ های خونی توصیه کند. شما باید از محصولات جایگزین نیکوتین اجتناب کنید زیرا آنها نیکوتین را تأمین می کنند که بیماری Buerger را فعال می کند. محصولات غیر نیکوتینی وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

گزینه دیگر ، برنامه ترک سیگار در منازل است. در این برنامه ها ، شما به تعداد مشخصی از روزها یا هفته ها در یک مرکز درمانی ، گاهی اوقات در بیمارستان اقامت می کنید. در این مدت شما در جلسات مشاوره روزانه و فعالیت های دیگر شرکت می کنید تا به شما کمک کند تا با ولع مصرف سیگار کنار بیایید و به شما کمک کند تا بدون دخانیات زندگی کنید.

سایر درمان های دیگر برگر

سایر روشهای درمانی برای بیماری Buerger وجود دارد ، اما کمتر از ترک سیگار مثر است. گزینه ها عبارتند از:

 

  1. داروهایی برای اتساع رگ های خونی ، بهبود جریان خون یا حل شدن لخته های خون
  2. بانداژ متناوب بازوها و پاها برای افزایش جریان خون در اندام های شما
  3. تحریک نخاع
  4. در صورت بروز عفونت یا گانگرن ، قطع عضو
  5. درمان های جراحی

جراحی اعصاب جراحی برای قطع اعصاب ناحیه آسیب دیده (سمپاتکتومی) برای کنترل درد و افزایش جریان خون ، اگرچه این روش بحث برانگیز است و نتایج طولانی مدت آن به خوبی مطالعه نشده است

  • رشد رگهای خونی جدید

داروهایی برای تحریک رشد رگهای خونی جدید (رگ زایی درمانی) ، رویکردی که به عنوان تجربی در نظر گرفته می شود

به عنوان مثال Bosentan این دارو برای درمان فشار خون بالا در ریه ها تأیید شده است. این دارو جریان خون را در مطالعات کوچک افراد مبتلا به بیماری Buerger بهبود بخشید.

هر آنچه که  باید در مورد بهبود جای زخم با استفاده از لیزر درمانی بدانید

شیوه زندگی و درمان های خانگی چه میزان در بهبود بیماری برگر موثر است؟

تعدادی از کارها وجود دارد که می توانید به تنهایی برای بهبود علائم خود انجام دهید ، مانند:

ورزش

انجام فعالیت بدنی منظم می تواند از راه های مختلفی از جمله کمک به تسکین بخشی از درد بیماری Buerger برای شما مفید باشد. سعی کنید در اکثر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری داشته باشید.

مراقبت از پوست

در صورت ابتلا به بیماری Buerger از انگشتان و انگشتان خود مراقبت کنید. روزانه پوست دستها و پاها را از نظر بریدگی و خراش بررسی کنید ، به خاطر داشته باشید که اگر احساس انگشت یا انگشت خود را از دست داده اید ، ممکن است احساس بریدگی نکنید ، به عنوان مثال در صورت بروز آن ، بریدگی احساس نمی کنید. انگشتان دست و پا را محافظت کنید و از قرار گرفتن در معرض سرما و یا گرمای بیش از حد خودداری کنید.

پیشگیری از عفونت

جریان کم خون در اندام های شما بدان معنی است که بدن شما نمی تواند به همین راحتی در برابر عفونت مقاومت کند. بریدگی و خراش های کوچک به راحتی به عفونت های جدی تبدیل می شوند.

هر برش را با آب و صابون تمیز کنید ، پماد آنتی بیوتیک بزنید و آن را با یک باند تمیز بپوشانید. هرگونه بریدگی یا خراش را زیر نظر داشته باشید تا از بهبودی آن اطمینان حاصل کنید. در صورت بدتر شدن یا بهبودی آهسته ، سریعاً به متخصصان زخم کلینیک التیام اطلاع دهید.

مراقبت از لثه

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از سلامت لثه ها و دندان ها جلوگیری کرده و از بیماری لثه که به شکل مزمن با بیماری Buerger در ارتباط است خودداری کنید.

پرهیز از استنشاق دود دیگران

علاوه بر اینکه خودتان سیگار نمی کشید ، مهم است که از استعمال دخانیات سیگاری نیز خودداری کنید.

9 اشتباه رایج در درمان زخم

ویزیت توسط متخصصان زخم

شما احتمالاً با مراجعه به کلینیک زخم  یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود شروع خواهید کرد ، که در نهایت ممکن است شما را به کسی که متخصص بیماری های رگهای خونی است (متخصص عروق) ارجاع دهد.

انجام پانسمان نوین

مهم ترین قسمت درمان زخم برگر به خصوص در کسانی که زخم باز دارند این است که باید توسط کارشناسان و متخصصان زخم پانسمان های نوین استفاده کنند. درمان زخم برگر بسیار سخت و نیازمند دانش و تجربه بسیار زیاد است. کارشناسان زخم کلینیک زخم التیام می توانند به شما در این زمینه کمک شایانی کنند.

محمد حسین شهرابادی – کارشناس زخم و سوختگی و استومی

منابع

https://www.cdc.gov/tobacco/campaign/tips/diseases/buergers-disease.html

https://journals.lww.com/aswcjournal/Abstract/2011/01000/Buerger_Disease__Thromboangiitis_Obliterans___A.7.aspx

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/iwj.12241

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/buergers-disease/care-at-mayo-clinic/mac-20350667

http://jwmr.org/journal/view.php?number=212

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید