تشک مواج تخم مرغی ضد زخم بستر
تشک مواج تخم مرغی ضد زخم بستر

تشک مواج چیست؟

تشک مواج به گونه ای طراحی شده که آسایش و راحتی را برای افراد مبتلا به زخم بستر به همراه دارد.زخم بستر زمانی اتفاق می افتد که فرد برای مدت زمان طولانی در یک پوزیشن و وضعیت ثابت قرار می گیرد، در نتیجه میزان تحرک بدنی محدود می شود و احتمال بروز مشکلات و ناراحتی های پوستی نیز بیشتر خواهد بود.

انتخاب نوع مناسب تشک مواج به منظور آرامش و راحتی بیشتر بیمار، از اهمیت بالایی برخوردار است. تشک مواج، متفاوت از تشک های معمولی است، چرا که بالاترین میزان ایمنی را برای ناحیه سر و بدن به همراه دارد و از وارد آمدن فشار به نواحی مختلف بدن کم می کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تشک مواج، انواع و نحوه عمل این قبیل تشک ها بپردازیم.

زخم بستر چیست؟

زخم بستر، در ناحیه ای از بدن ایجاد می شود که فشار ثابتی برای مدت زمان طولانی به آن وارد می شود که نتیجه آن بروز آسیب های پوستی و بافتی می باشد. وارد آمدن فشار ثابت به نواحی حساس بدن مانند آرنج و یا لگن می تواند منجر به قطع خونرسانی به ناحیه درگیر شود.

افراد در معرض درجات مختلفی از زخم بستر خواهند بود، که به میزان تحرک و هم چنین نوع پوست بستگی دارد. زخم بستر از نظر شدت فشار وارده، در چهار دسته طبقه بندی می شود:

  • درجه 1. قرمز شدن پوست
  • درجه 2. تاول سطحی مانند زخم
  • درجه 3. آسیب تمام لایه های پوستی، همراه با بافت زیرین پوست
  • درجه 4. آسیب شدید پوست و بافت زیرین به همراه استخوان، عضله، تاندون و مفاصل

درمان زخم بستر می تواند سخت باشد، به همین خاطر، استفاده از تشک مواج در افرادی که بی تحرک هستند، می تواند از بروز این مشکل در بیماران پیشگیری کند.

زخم بستر
زخم بستر

تشک مواج و جلوگیری از زخم بستر

تشک مواج، تشکی است که طراحی خاص و منحصر به فردی دارد و به منظور ایجاد راحتی و آسایش بیشتر بیمارانی که برای مدت زمان طولانی باید بستری باشند و یا به تنهایی قادر به تغییر پوزیشن خود نیستند، طراحی شده است. یکی از دلایل اصلی استفاده از این قبیل تشک ها، پیشگیری از بروز زخم بستر می باشد.

نواحی استخوانی، بیشتر در معرض زخم هستند. تشک مواج با کمک هوا، به تسکین فشار وارده به این قبیل نواحی کمک خواهد کرد. در صورت بروز زخم بستر، امکان تسریع روند ترمیم و بهبودی پوست نیز فراهم خواهد شد.

درمان زخم فشاری

از تشک مواج در چه مواردی استفاده می شود؟

هر فردی که  بنا به دلایل پزشکی، باید مدت زمان طولانی را در رختخواب سپری کند، باید از تشک مواج استفاده کند تا از بروز زخم بستر پیشگیری به عمل آید. این نیاز در مواردی که بیماران به تنهایی قادر به تحرک و یا تغییر پوزیشن خود نیستند، بیشتر می شود. بستری بودن می تواند بنا به مشکلات فیزیکی و یا ناتوانی های پزشکی باشد.

جهت پیشگیری از بروز مشکلات پوستی و هم چنین زخم بستر، بیماران باید تغییر پوزیشن داشته باشند، با ویلچر راه بروند و یا نواحی که فشار بیشتری به آن ها اعمال می شود با پانسمان بسته شود. به هر حال، در صورتی که مراقبت کافی از زخم بستر صورت نگیرد، احتمال پیشرفت زخم و عفونی شدن آن وجود دارد و درمان های بیشتری نیاز خواهد بود.

پیشگیری از زخم بستر و راه های جلوگیری

تشک مواج چگونه عمل می کند؟

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، زخم بستر زمانی ظاهر می شود که فرد بی تحرک می شود و قادر به جابجایی و تکان دادن خود در رختخواب نیست. اگر فرد برای مدت طولانی در پوزیشن ثابت قرار بگیرد، زخم بستر ایجاد می شود و پیشرفت می کند. حال، تشک مواج می تواند از وارد آمدن فشار به نواحی مختلف بدن کم کند.

  • نحوه عمل انواع مختلف تشک های مواج متفاوت می باشد.
  • انواع تشک مواج
  • انواع مختلفی تشک مواج وجود دارد که به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

انواع تشک مواج

تشک مواج ساکن یا استاتیک

تشک های مواج ساکن، متشکل از یک یا چند فوم تسکین دهنده فشار هستند. سطح این تشک ها به صورت ثابت باقی می ماند و از میزان فشار وارده کاسته می شود، چرا که وزن بدن فرد به طور یکنواخت روی سطح وسیعی پخش می شود.

در طراحی این تشک از پاکت های هوا داخل لایه های فوم نیز استفاده شده است.

تشک های مواج ساکن به گونه ای طراحی شده اند که بیشترین میزان پیشگیری از بروز زخم های بستر را به همراه دارند، در نتیجه می توانند در تسکین میزان بیشتری فشار تاثیر گذار باشند. به خصوص برای افرادی که قادر به حرکت نیستند و اهمیت بیشتری به تغییر پوزیشن این افراد باید داده شود. اگر این افراد به طور مداوم در یک پوزیشن ثابت باقی بمانند، زخم بستر پیشرفت خواهد کرد.

بنابراین، تشک مواج ساکن برای زخم های بستر درجه یک و دو توصیه می شود.

تشک مواج متناوب یا گرداننده هوا

تشک های مواج متناوب، از یک ردیف سلول های هوایی تشکیل شده اند که به صورت یکی در میان قرار گرفته اند. جریان هوا از طریق یک واحد پمپ متصل به تشک و یا تخته زیر تخت به گردش در می آید. هدف، پر کردن سلول های خالی و خالی کردن سلول های پر می باشد.

سلول های هوایی پر شده، فشاری را ایجاد می کنند، در حالی که سلول های هوایی خالی، تسکین فشار را به همراه خواهند داشت. استفاده از پمپ این اطمینان را ایجاد می کند که حرکت دائمی زیر پوست بیمار وجود دارد، بی آن که فشاری به بدن وارد شود.

این قیبل تشک ها، عمدتا برای بیماران مبتلا به زخم بستر پیشرفته و هم چنین پیشگیری از بروز زخم بستر در افرادی که توانایی حرکت کردن ندارند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر، از میزان تغییر پوزیشن دستی بیماران نیز کاسته خواهد شد.

تشک مواج متناوب برای زخم های بستر درجه سه و چهار توصیه می شود.

زخم بستر و روش های درمان آن

تشک مواج هیبریدی یا ترکیبی

تشک مواج هیبریدی، ترکیبی از تشک مواج ثابت و متناوب در یک تشک می باشد. این تشک عمدتا از سلول های هوایی متناوب داخل تشک فوم تشکیل شده است. بنابراین، تشک مواج هیبریدی، تسکین فشار به همراه راحتی و آسایش بیمار را به همراه دارد.

این نوع تشک مواج برای آن دسته از بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرد که احتمال بروز زخم بستر در آن ها بسیار بالا است، حتی افرادی که مقداری تحرک بدنی را هم دارند.

چرا تشک مواج به بهبود خواب بیماران مبتلا به زخم بستر کمک می کند؟

تشک مواج، یکی از موثرترین اقدامات در بهبود خواب بیماران مبتلا به زخم بستر می باشد، چرا که آرامش بیشتری را برای بیماران به همراه می آورد. بسته به شدت و درجه زخم بستر، می توان از تشک مواج متناوب و یا هیبریدی استفاده کرد.

در این تشک ها، از پاکت های هوایی متناوبی استفاده می شود که به تسکین فشار وارده به بدن کمک می کند، بی آن که نیازی به جابجایی و تغییر پوزیشن بیمار باشد. توجه داشته باشید که فشار وارده، دائمی و به صورت یکنواخت خواهد بود. در نتیجه، فرد خواب بهتری را در طول شب خواهد داشت.

استفاده از تشک مواج، بخش مهم و ضروری در مراقبت از افراد مبتلا به زخم بستر می باشد. آگاهی از نحوه عمل تشک مواج، به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نوع تشک را برای بیمار خود انتخاب کنید.

چسب زخم بستر چیست؟

هنگام انتخاب تشک مواج، باید چه مواردی اهمیت داده شود؟

میزان تحرک بیمار

برای آن دسته از افرادی که برای طولانی مدت بی تحرک هستند، استفاده از تشک مواج می تواند یکی از موثرترین اقدامات در پیشگیری از بروز زخم بستر باشد. این تشک ها می توانند بسته به پوزیشن قرارگیری بیمار و هم چنین میزان راحتی بیمار، خالی و یا پر شوند.

تشک مواج سلولی
تشک مواج سلولی

این تشک ها می توانند به صورت خودکار و یا دستی تنظیم شوند و این اطمینان حاصل شود که هیچ گونه فشار ثابتی برای مدت زمانی طولانی به هیچ یک از نواحی بدن وارد نمی شود.

طراحی تشک

یک سری از تشک های مواج به گونه ای طراحی شده اند که قابل تنظیم هستند و خالی و یا پر شدن شان با توجه به اولیت های بیمار و هم چنین نیازهای فیزیکی، قابل تنظیم و تغییر می باشد.

برخی دیگر انواع این تشک ها، مملوء از هوا، فیبر، فوم و یا ژل هستند و در بیشتر موارد، فشار قابل تنظیم نخواهد بود.

ایا می شود در بستر بود و زخم بستر نگرفت؟

فیلرهای تشک: آب، هوا، فیبر، فوم و یا ژل

آب، توانایی منحصر به فردی در سازگاری با بدن افراد دارد، به علاوه این که باعث می شود فشار به طور یکنواخت توزیع و پخش شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد استفاده از این نوع تشک را ترجیح می دهند، چرا که راحتی و ایمنی بیشتری را به همراه دارد.

تشک های مملوء از هوا، امکان خالی و یا پر شدن هوا را در زمان های مختلف و در نواحی متفاوت فراهم می کنند، در نتیجه، میزان فشار با توجه به نیاز بیمار و هم چنین نیازهای مراقبت پوستی، کم و یا زیاد خواهد شد.

تشک های فوم، مزایای منحصر به فرد خود را دارند. یکی از این مزایا، این است که سلول ها با بدن بیمار جابجا می شوند و احتمال سایش پوست و در نهایت احتمال بروز عفونت نیز به حداقل خواهد رسید.

برخی افراد، استفاده از تشک های مواج مملوء از ژل را ترجیح می دهند. ژل نیز با بدن بیمار سازگار می شود و بیمار از احساس فرو رفتن در عمق تشک احساس خوبی خواهد داشت.

در پایان این که،

اگر شما و یا یکی از نزدیکان تان، دچار زخم بستر شده است، حتما نیاز است بررسی های بالینی پوست توسط پزشک صورت بگیرد. پزشک تشخصیص می دهد که آیا نیاز به استفاده از تشک مواج می باشد یا خیر.

عوامل ایجاد کننده زخم بستر - علل

پیشگیری از بروز زخم بستر از طریق تغذیه مناسب، رعایت بهداشت و استفاده از تشک مواج امکان پذیر می باشد. در صورتی که فردی برای مدت زمان طولانی در یک پوزیشن ثابت قرار می گیرد، فشار بیشتری به نواحی خاصی از بدن وارد می شود و احتمال بروز زخم بستر بیشتر خواهد بود.

تشک مواج، طراحی متفاوتی نسبت به تشک های معمولی دارد و کمک می کند تا فشار به طور یکنواخت به تمامی قسمت های بدن وارد شود. در نتیجه، یکی از موثرترین اقدامات در پیشگیری از بروز زخم بستر و مشکلات پوستی در افراد بستری و ناتوان در حرکت کردن می باشد.

نکته مهم این است که هنگام انتخاب تشک مواج، باید اطلاعات کافی از مزایا و معایب هر یک از انواع تشک ها را داشته باشید تا با توجه به نیاز بیمار، بهترین نوع تشک انتخاب شود.

https://www.beaucare.com/blog/pressure-mattress-work/

https://www.rehabmart.com/post/how-to-choose-the-best-pressure-relief-mattress

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید