سیمان
سیمان

سوختگی با سیمان

ایا می دانید که می شود با سیمان سوخت؟

بله درست شنیدید، سوختگی فقط با اب جوش یا جسم داغ نیست.

ما سوختگی با سیمان نیز داریم. در صورت تمایل حتما این مقاله را بخوانید.

جامعه هدف این مقاله چه کسانی هستند؟

اگر از جامعه زحمت کشان کارگران ساختمانی هستید یا  یا اگر استاد بنا در امر سیمان زدن ساختمان ها و خانه ها هستید و یا در کارخانه تولید سیمان کار می کنید یا کار عمرانی انجام می دهید خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.

ایجاد بافت نکروتیک و سیاه رنگ در اثر مداومت زیاد و تماس با سیمان
ایجاد بافت نکروتیک و سیاه رنگ در اثر مداومت زیاد و تماس با سیمان

سیمان یکی از مواد بسیار پرکاربرد در ساخت و ساز است.

هزاران کارگر ساخت و ساز هر روز بدون آسیب در معرض سیمان و به صورت اختصاصی با بتن  قرار می گیرند. اما هرکسی که از سیمان پرتلند استفاده یا نظارت کند ، باید خطرات سلامتی و روشهای کار ایمن لازم برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آن را بداند.

در این مقاله به تشریح این خطرات می پردازیم و توصیه هایی در مورد چگونگی استفاده ایمن از سیمان ارائه می شود.

سیمان چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟

بتون حاوی سیمان به عنوان ماده اولیه به همراه آب ، سنگدانه های درشت مانند سنگ و سنگدانه های ریز مانند ماسه است. سیمان مرطوب تازه خشک شده و بتونی را تشکیل می دهد که کار با آن ، همه کاره ، بادوام و اقتصادی آسان است. این مورد توسط هزاران کارگر در سایت های ساخت و ساز و توسط خود دست اندرکاران در پروژه های مسکونی استفاده می شود. خطرات سیمان مرطوب در همان لحظه خود را نشان نمیدهد و صدمات ناشی از قرار گرفتن در معرض سیمان مرطوب اغلب با تأخیر دیده می شود.

بتن
بتن

خطراتی که با سیمان ایجاد می شود چیست؟

سیمان با تماس با پوست ، تماس چشمی یا استنشاق می تواند باعث اسیب رساندن به سلامتی شود.

درمان سوختگی با رادیاتور

خطر آسیب دیدگی بستگی به مدت و میزان قرار گرفتن در معرض و حساسیت فرد دارد.

مواد خطرناک در سیمان یا بتن مرطوب و ملات شامل چه مواردی است؟

ترکیبات قلیایی مانند آهک (اکسید کلسیم) که برای بافت انسان خورنده هستند
مقدار کمی از سیلیس کریستالی که ساینده پوست است و می تواند به ریه ها آسیب برساند
مقدار کمی از کروم که می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

به التهاب های اطراف زخم در اثر تماس با سیمان توجه کنید.
به التهاب های اطراف زخم در اثر تماس با سیمان توجه کنید.

تماس پوستی چگونه باعث سوختگی و اسیب می شود؟

خطرات سیمان مرطوب به دلیل خاصیت سوز آور، ساینده و خشک کننده آن است.

بتن مرطوب تماس با پوست برای مدت کوتاهی و سپس کاملاً شسته شده باعث تحریک کمی می شود. اما تماس مداوم بین پوست و بتن مرطوب باعث می شود ترکیبات قلیایی به پوست نفوذ کرده و سوزانده شوند.

هنگامی که بتن و ملات در معرض پوست قرار گرفت – مثلاً با قرار دادن کفش یا دستکش کارگر یا خیس شدن لباس محافظ – نتیجه ممکن است سوختگی درجه اول ، درجه 2 یا سوم یا زخمهای پوستی باشد. این جراحات ممکن است چندین ماه برای بهبودی زمان احتیاج داشته باشد و ممکن است در بیمارستان بستری شود و پیوندهای پوستی ایجاد شود.

همزن سیمان
هنگامی که سیمان خشک است ، حاوی اکسید کلسیم است که به صورت خاص خطرناک نیست. با این حال ، هنگامی که آب به سیمان اضافه می شود ، هیدروکسید کلسیم تشکیل می شود ، که بسیار قلیایی با pH 12 تا 13 است. پوست طبیعی انسان دارای pH 5/5 است. بنابراین ، سیمان مرطوب یک ماده شیمیایی خطرناک است زیرا می تواند سوختگی قلیایی به پوست و چشم ایجاد کند که بدون قرار گرفتن در معرض ماده اضافی بیشتر پیشرفت کرده و بدتر می شوند.

این امکان وجود دارد سوختگی های شیمیایی ناشی از سیمان پرتلند را که با مقدار کمی آب خیس شده است از جمله تماس با پوست یا سایر قسمت های بدن را متحمل شود.به عنولن مثال اگر کمی سینان اماده  رو پوست سر بریزد و بیمار متوجه نشود امکان سوختگی بسیار زیاد است.

درمان سوختگی با سیگار

در حین کار سر به هوا نباشیم

کارگر ممکن است ساعت ها سیمان خیس روی پوست خود داشته باشد بدون اینکه احساس ناراحتی کند. با این حال، عمل شیمیایی به صورت ذره ای و میکروسکوپی به پوست آسیب می رساند. تا زمانی که یک کارگر از آسیب سوختگی آگاه شود ، آسیب های زیادی در حال حاضر رخ داده است و جلوگیری از آسیب بسیار دشوارتر از درمان ان است.

سوختگی یا سیمان
سوختگی یا سیمان

سوختگی سیمان مرطوب ممکن است منجر به تاول ، پوست مرده یا سفت شده یا پوست سیاه و سبز شود. در موارد شدید ، این سوختگی ها ممکن است به استخوان کشیده شده و باعث ایجاد زخم یا ناتوانی در بدن شود.

از قضاً ، موارد شدید هنگام پوشیدن لباس یا تجهیزات محافظ شخصی رخ می دهد. بتن مرطوب ممکن است درون چکمه های لاستیکی یا دستکش گیر بیفتد و یا بتدریج از طریق پوشش ها خیس شود. کارگرانی که مجبورند روی بتن تازه زانو بزنند ، زانوهایشان به شدت در معرض سوزش و سوختن است.

سوختگی با سیمان در اثر تماس مستقیم با دست
سوختگی با سیمان در اثر تماس مستقیم با دست

کنترل خطرسوختگی

تماس مستقیم پوست با سیمان مرطوب را می توان با استفاده از وسایل محافظ شخصی (PPE) مناسب مانند لباس هایی است  که شامل پوشیدن دستکش ضد آب ، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند است ، کنترل کرد. در صورت نیاز به ایستادن در سیمان مرطوب تازه ، کارگران باید چکمه های لاستیکی بپوشند. چکمه ها باید به اندازه کافی بلند باشند تا از ورود سیمان مرطوب به داخل آنها جلوگیری شود.

لباس هایی که به عنوان محافظت از سیمان تازه مرطوب پوشیده می شود نباید اجازه دهد از رطوبت اشباع شود. زیرا لباس های اشباع شده می توانند اثرات قلیایی را به پوست منتقل کنند. در صورت پودر سیمان پرتلند یا مایعات حاوی سیمان پرتلند در لباس نفوذ می کند ، لباس باید بلافاصله برداشته شود و پوست در معرض آن با استفاده از صابون یا مواد شوینده ملایم و آب شسته شود.

درمان سوختگی با اتش
سوختگی پا با سیمان
سوختگی پا با سیمان

کنترلهای اضافی شامل پیروی از شیوه های کار مناسب و اطلاعات خطر موجود در برگه داده ایمنی مواد؛ در حال حاضر به عنوان برگه های ایمنی (SDS) داده می شود). اطلاعات مربوط به استفاده ایمن که در برچسب های اخطار موجود در کاغذهای  تحویل و سایر توضیحات  موجود است باید به درستی به کاربران محصول اطلاع داده شود.

مطالعات نشان داده اند كه خطر آسیب دیدگی در معرض خطرات سیمان مرطوب فراتر از آگاهی یا آگاهی بسیاری از كاربران عادی ، عدم وجود هشدارهای كافی در مورد آن خطرات و خطر صدمات است.

بررسی ایمنی کار

گروه ایمنی محیط کار چند رشته ای در پزشکی قانونی Robson شامل مهندسین حرفه ای ، متخصصان مدیریت مواد خطرناک ، متخصصان ایمنی شغلی ، سم شناسی ها و بهداشتی های صنعتی مجاز است. ما مسائل پیچیده سلامت و ایمنی انسان از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و بیولوژیکی ، اشتباهات دستگاههای صنعتی و انواع دیگر موارد ایمنی در محل کار را ارزیابی می کنیم.

گرد و غبار سیمان که هنگام ریختن کیسه یا برش بتن آزاد می شود نیز می تواند باعث تحریک پوست شود. رطوبت ناشی از عرق یا لباس مرطوب با گرد و غبار سیمان می تواند منجر به واکنشی شود که محصول ان یک ناده قلیایی خورنده خواهد بود.

سوختگی با سیمان در اثر نفوذ سیمان به داخل چکمه
سوختگی با سیمان در اثر نفوذ سیمان به داخل چکمه

واکنش پوستی آلرژیک (حساسیت به سیمان)

برخی از کارگران نسبت به کروم شش ظرفیتی سیمان دچار حساسیت می شوند. درصد کمی در عین حال قابل توجه از کلیه کارگرانی که از سیمان استفاده می کنند ، آلرژی به کروم ایجاد می شود و علائم آن از یک بثورات خفیف تا زخم های شدید پوستی مشاهده می شود.

علاوه بر واکنش های پوستی ، کروم شش ظرفیتی می تواند باعث آلرژی تنفسی به نام آسم شغلی شود. علائم آن شامل خس خس سینه و مشکل در تنفس است. ممکن است کارگران هم به پوست و هم به آلرژی تنفسی نسبت به کروم شش ظرفیتی مبتلا شوند.

درمان سوختگی ناشی از لیزر

می توان سالها با سیمان کار کرد بدون هیچگونه واکنش حساسیتی به پوست و سپس ناگهان چنین واکنشی ایجاد کرد. تا زمانی که قرار گرفتن در معرض مقادیر حتی دقیقه ای واکنش شدید ایجاد کند، این وضعیت بدتر می شود. آلرژی معمولاً یک عمر طول می کشد و از کار بعدی با بتن مرطوب یا سیمان پودر جلوگیری می کند.

سوختگی با سیمان، به بریدگی ها توجه فرمایید
سوختگی با سیمان، به بریدگی ها توجه فرمایید

جلوگیری از ارتباط چشمی با سیمان

قرار گرفتن در معرض گرد و غبار موجود در هوا ممکن است باعث تحریک فوری یا تأخیر چشم ها شود. بسته به میزان قرار گرفتن در معرض ، اثرات ممکن است از قرمزی تا سوختگی های شیمیایی و کوری باشد.

راههای جلوگیری ازاستنشاق سیمان

استنشاق مقادیر زیاد گرد و غبار ممکن است رخ دهد که کارگران کیسه های سیمانی را خالی کنند. در کوتاه مدت ، چنین مواجهه بینی و گلو را تحریک می کند و باعث احساس خفگی و تنفس دشوار می شود. شن و ماسه، سنگ زنی یا برش بتن همچنین می تواند مقادیر زیادی گرد و غبار حاوی مقادیر زیادی سیلیس کریستالی را رها کند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت یا مکرر می تواند منجر به ناتوانی و ایجاد بیماری ریه به نام سیلیکوز شود. برخی از مطالعات همچنین نشان دهنده ارتباط بین قرار گرفتن در معرض کریستالی سیلیس و سرطان ریه است.
برای محافظت از پوست در برابر مخلوط های سیمانی و سیمانی ، کارگران باید لباس زیر بپوشند:

  • دستکش مقاوم در برابر قلیایی
  • پیراهن با آستین بلند و شلوار با طول کامل (آستین ها را روی دستکش و شلوار چسبان در داخل چکمه ها و نوارهای مجرایی در قسمت بالا بکشید تا ملات و بتن را از ورود به لباس دورنگه دارید)
  • چکمه های ضد آب به اندازه کافی بالا باشد برای جلوگیری از جاری شدن بتن در هنگام ایستادن کارگران در بتن تازه
    در هنگام جلوگیری از گرد و غبار سیمان ، از تجهیزات حفاظتی تنفسی مناسب مانند دستگاه تنفس یا ماسک مناسب با محافظت از چشم
  • مناسب در صورت مخلوط کردن ، ریختن یا فعالیت های دیگر ممکن است چشم را به خطر بیندازد
  • (در شرایط بسیار گرد و غبار عینک های محکم یا غیرمستقیم با اتصالات محکم) و در هنگام کار با سیمان از لنزهای تماسی استفاده نکنید.
افتاب سوختگی چیست؟ | عوامل و درمان سوختگی از آفتاب
سوختگی عمیق سیمان در اثر محاورت با سیمان درون کفش
سوختگی عمیق سیمان در اثر محاورت با سیمان درون کفش

اقدامات لازم در هنگام کار با بتن یا سیمان

  1. هنگام گذاشتن بلوک بتونی ، اندازه های مختلفی را در اختیار داشته باشید تا از برش یا چکش زدن جلوگیری کنید تا آنها را متناسب کنید.
  2. به روش هایی کار کنید که میزان گرد و غبار سیمان آزاد شده را به حداقل برساند.
  3. در صورت امکان ، بجای محصولات سنگ تراشی خشک ، برش مرطوب داشته باشید.
  4. سیمان خشک را در مناطق با تهویه مناسب مخلوط کنید.
  5. اطمینان حاصل کنید که حین کار در محوطه کارگاهی  از منابع گرد و غبارحاصل از سیمان خشک  دور هستید.
  6. در صورت امکان از بتن آماده به جای مخلوط کردن در محل استفاده کنید.
  7. هنگام زانو زدن روی بتن تازه، از تخته خشک یا زانوی ضد آب استفاده کنید تا از زانو در مقابل آب که می تواند از طریق پارچه خیس شود، محافظت کنید.
  8. جواهرات مانند انگشتر و ساعت را جدا کنید زیرا سیمان مرطوب می تواند در زیر آنها جمع شود.
  9. لباس های آلوده به سیمان مرطوب باید به سرعت از بین بروند. پوست در تماس با سیمان مرطوب باید بلافاصله با آن شسته شود
    مقدار زیادی آب تمیز و خنک دست های خود را با آبی که حاوی سیمان است و در بشگه یا  سطل های بزرگ جمه میشود شست و شو ندهید.
  10. امکانات بهداشتی کافی را در محل برای کارگران فراهم کنید تا در پایان کار و قبل از خوردن غذا ، آشامیدنی ، سیگار کشیدن یا استفاده از توالت ، دست و صورت خود را بشویند. امکانات تمیز کردن چکمه و تعویض لباس نیز باید در دسترس باشد.

آموزش در برابر سوختگی با سیمان

تحت سیستم اطلاعاتی مواد خطرناک در محیط کار (WHMIS) که در سراسر کانادا به کار می رود، کارگرانی که سیمان خشک یا مرطوب را در معرض استفاده قرار می دهند ، باید در معرض خطر و کنترل قرار گیرند.

  1. اموزش های دوره ای باید انجام شود.
  2. باید مکررا به کارگران خطرات را گوشزد کرد.
  3. باید اموزش لازم در هنگام کار با سیمان و یا پس از سوختگی با ان را در دستور کار انان قرار داد.
درمان سوختگی با جوشکاری

کمک های اولیه در برخورد با سیمان

  • پوست آلوده به سیمان مرطوب یا خشک باید در اسرع وقت با آب سرد سرد شسته شود.
  • زخم ها یا بریدگی های باز باید کاملاً شستشو داده شده و توسط پانسمان های مناسب پوشانده شود.
  • در صورت ادامه ناراحتی ، باید به پزشک معالج مراجعه کنید و از درمان به صورت خود سرانه خودداری کنید.
  • چشمان آلوده باید حداقل 15 دقیقه قبل از اینکه فرد مبتلا به بیمارستان منتقل شود با آب شیر سرد شسته شود.

بایدهایی که تمامی کارگرانی که با سیمان کار می کنند شامل چه مواردی است؟

تجهیزات حفاظتی باید شامل موارد زیر باشد:

  • عینک های تمام محافظ یا شیشه های ایمنی با محافظ جانبی برای محافظت در برابر دمیدن گرد و غبار (رطوبت در چشم ها با گرد و غبار مخلوط می شود ، آن را واضح می کند) ، پاشیدن بتن و سایر اشیاء خارجی
  • دستکش های مقاوم در برابرمواد  قلیایی مانند دستکش بوتیل یا دستکش نیتریت
  • پیراهن های دکمه ای آستین بلند درون دستکش ضخیم شده
  • لباس یا شلوار بلند پوشیده شده در چکمه های ضد آب
  • لنتهای ضد آب که بین سطوح بتونی تازه و زانو ها، آرنج ها و دست ها پوشیده می شوند – نواحی بدن که بیشتر آنها سوزانده می شوند.
  • تمام جواهرات ، ساعت ، کمربندها و غیره را از بین ببرید ، زیرا سیمان مرطوب می تواند در مقابل پوست قرار بگیرد.
  • کارگران باید هنگام برداشتن دستکش، چکمه و سایر لباس های کار بسیار مراقب باشند تا در صورت عدم آلودگی خود یا مناطق دیگر به طور معمول در معرض محصول سوز آور قرار گیرند. هر بار که دستکش یا چکمه برداشته شود، کارگران باید دستمال را تمیز کرده و کاملاً خشک کنند. بسیار ضروری است که دستکش و چکمه روزانه تمیز شود و در جای خشک و دور از ابزار و سایر کارها یا وسایل منزل نگهداری شود.
سوختگی با قوس الکتریکی یا ارک چیست؟

کارفرمایان باید در فواصل منظم در طول روز کار ، بازرسی های پوستی را در محل انجام دهند. بازرسی ها باید توسط پزشک یا پرستار بهداشت حرفه ای انجام شود که صلاحیت تشخیص علائم و نشانه های سوختگی سیمان را دارد. افراد مسئول باید تمام یافته ها را ضبط و گزارش کنند.

در پایان روز باید لباس کار در محل کار برداشته شود و در یک ظرف جداگانه مانند یک کیسه زباله قرار داده شود. این امر به جلوگیری از آلودگی به دور از محل کار، از جمله ماشین، خانه و غیره کمک می کند.

کلینیک زخم التیام در کنار شماست تا به شما اموزش دهد نسوزید و سپس اگر حادثه ای رخ داد در کنار شماست تا مسیر درست درمان را اموزش دهد.

اگر دچار حادثه ای راجع به سوختگی با سیمان یا بتن شدید حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

منابع

https://www.robsonforensic.com/articles/wet-cement-burn-injury-expert/

http://elcosh.org/document/1563/d000513/cement-hazards-and-controls-health-risks-and-precautions-in-using-portland-cement.html

https://precast.org/2010/05/cement-burns/

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

این پست دارای یک نظر است

  1. عبد اللله

    ناموسا فازتون چیه دقیقا چی مصرف میکنید آیا سیمان هم نعشگی دارد بنده دوتا دستم رو سبمان بریده ی متن خلاصه و مفید نوشتم سیمان دستامو بریده لطفا ی راهکار بگید که درمان بشم شما اومدین برا من داستان مردان‌ آنجلس رو تعریف کردید قبل از کار کردن از چه جیزی استفاده کنیم که دجار این مشکل نشیم خب خسته نباشید خودم اینو میدونستم‌ الان که نکات ایمتی رو رعایت نکردم چه غلطی بکتم شما اومدید میگید دکتر فلانی مدرکش رو از دانشگاهدعلوم پزشکی افغانستان گرفته خب افغانی الان بگو جکار گنم شماره گذاشتید مشاوره رایگان زنگ زدم رد تماس داد خیلی ممنون از راهنماییتون بنده از طریق بریدگی دستام‌ با سیمان و با کمک گرفتن و توضیحات شما الان دوقولو حامله شدم اخخخخخ جمع کنید بابا ناموسا

دیدگاهتان را بنویسید