سگ

سوختگی در حیوانات ((سگ)) | درمان و ترمیم

اگر در خانه سگ نگاه می دارید و یا اگر سگ شما دچار سوختگی شده است حتما مقاله زیر را بخوانید.

چه عواملی می تواند باعث سوختگی در سگ ها شود؟

ایا به واقع سگ ها می سوزند؟

چه تفاوتی بین سوختگی در سگ ها و انسان مشاهده می شود؟

چه اقداماتی انجام دهیم که سگ ها نسوزند؟

اگر حیوانات خانگی ما سوختند چه اقداماتی انجام دهیم؟

سگها موجودات بسیار جذاب زیبا و دوس داشتنی هستند که بسیار صاحب خود را دوس دارند و معمولا محبت خود را با تماس برقرار کردن جسمی با صاحب خود ابراز می کنند.

مثلا دوست دارند که در هنگام پخت و پز، دور و اطراف صاحب خود در اشپز خانه بچرخد و انم اطراف باشد

. در حالی که این می تواند یک صفت تحسین برانگیز بهترین دوست انسان باشدولی همیت می تواند در حین حمل اب داغ یا هنگام استفاده از آب جوش یا روغن داغ پخت و پز در آشپزخانه می تواند خطرناک باشد.

یک سگ ممکن است دچار سوختگی درجه یک ، درجه دو یا درجه سوم شود که در اثر آتش سوزی ، گرما ، مایعات در حال جوش ، مواد شیمیایی و برق ایجاد می شود.

همه دردناک هستند و می توانند باعث آسیب، حتی مرگ شوند. سوختگی های سطحی، که در اثر درد و قرمزی پوست مشهود است، معمولاً جدی نیستند. با این حال، برای تسکین درد باید هر چه سریعتر کمک های اولیه انجام شود.

نکات زیر به شما کمک می کند تا نه تنها نوع سوختگی را که با آن سر و کار دارید شناسایی کنید بلکه به شما پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهتر درمان صدمات ارائه می دهد.

متداول ترین منابع سوختگی سگ ها

  1. مایعات داغ
  2. کتری
  3. قابلمه پر از آب داغ
  4. نوشیدنی های گرم
  5. شعله ها و دودها

شعله های آتش به وضوح به پوست آسیب می رسانند ، اما آنچه که اغلب به مراتب خطرناک تر است ، گرمای موجود در هوا است که به داخل ریه ها وارد می شود تا به لایه های ظریف درون ریه آسیب برساند.

درمان سوختگی ناشی از لیزر

رادیاتورها و پدهای گرم کننده.

اگر حیوان خانگی شما قادر به دور شدن از منبع گرما نیست (حیوانات خانگی بسیار جوان و مسن بیشتر در معرض خطر هستند) سوختگی های شدید دیده می شود.

  • صدمات الکتریکی – بیشتر در خانه اتفاق می افتد که ناشی از یک رفلکس الکتریکی سیم جویده شده است.
  • مواد سوزش آور اسیدهای قوی یا قلیاها می توانند آسیب بزرگی ایجاد کنند ، به عنوان مثال، سفید کننده و سایر ضد عفونی کننده های خانگی.

سگها نیز مانند ما توسط پوست و سلولهای تخصصی که نای ، مری و معده را تشکیل می دهند،ساخته شده اند که از بدن ان ها در برابر محیط  محافظت می کنند و این ساختارها هستند که در صورت آسیب دیدن می توانند آسیب بزرگی به اندامهایی که در زیر آنها قرار دارد ، وارد کنند.

به عنوان مثال، اگر پوست زیادی از بین برود، بدن آب زیادی را از دست خواهد داد كه منجر به شوك می شود و اگر خسارت زیادی وارد شود، در موارد نادر ممکن است مرگ رخ دهد.

سوختگی می تواند در اثر انواع و اقسام وسایل خانگی از جمله تجهیزات برقی و مواد شیمیایی ایجاد شود.

سوختگی های بسیار سطحی  را می توان در خانه درمان کرد چون این نوع از سوختگی ها  فقط باعث صدمات سطحی می شود ، در حالی که سوختگی های شدیدتر نیاز به مراقبت پزشکی از یک دامپزشک دارد.

این اسیب ها  می توانند صدمات و شوک عمیقی ایجاد کنند، گاهی اوقات ممکن است روزها بعد از حادثه نیز رخ دهد.

چه چیزی را باید به دقت بررسی کنیم:

صدمات الکتریکی تقریباً همیشه بر دهان تأثیر می گذارد و سوزش در پوزه و دهان سگ و روی زبان مشاهده می شود.

بنابراین اگر کابل الکتریکی آسیب دیده دارید ، فراموش نکنید که در صورت دسترسی سگ به ان و جویدن ان حیوان را به خطر انداخته اید و هر چه سری تر نسبلت به برطرف نمودن عیب سیم اقدام کنید.

سوختگی در حیوانات خانگی

مواد سوزاننده ممکن است به طور معمول روی پاها و دهان و زبان تأثیر بگذارد (از لیس زدن تا خود تمیزی توسط سگ).

اگر سگ شما سوخت به هیچ عنوان اجازه ندهید خود را لیس بزند.

اگر فکر کنم سگ من سوخته است، چه کاری باید انجام دهم؟

شما باید آسیب های بیشتری را متوقف کنید اما در درجه اول باید از امنیت خود آگاه باشید. بهترین نمونه قطع جریان الکتریکی است زیرا ممکن است وقتی سگ شما دندان های خود را دور کابل می چسباند ، آنجا باشید.

تا زمانی که برق را خاموش نکرده اید، سگ خود را لمس نکنید در غیر این صورت ممکن است خودتان دچار شوک و برق گرفتگی شوید.

در مورد مایعات گرم، باید منطقه را با آب سرد یا حوله های مرطوب، سرد و تمیز خنک کنید، اما این تنها در صورت تازه بودن زخم صدق می کند. اگر پوست سرد است، پس از به خطر افتادن پوست، باید واقعاً مراقب باشید. در نتیجه باکتری ها می توانند ناحیه آسیب دیده را به راحتی الوده کنند، بنابراین از پانسمان های استریل تمیز استفاده کنید.

سگهایی که دچار سوختگی درجه یک هستند علائم معمول درد را نشان می دهند، اما پوست سالم نخواهد بود و قرمز و ملتهب می باشد.

از طرف دیگر سوختگی درجه دو و درجه سوم بسیار جدی تر است ، زیرا پوست به صورت جزئی یا کاملاً سوزانده شده است. در این موارد علائم شوک و همچنین آسیب سوختگی را بررسی کنید.

علت اصلی

سوختگی در درجه اول توسط یکی از سه چیز ایجاد می شود:

  1. مواد شیمیایی
  2. برق
  3. مایعات و اجسام داغ

نکته طلایی:

ضروری است که به سرعت علت سوختگی مشخص شود تا بتوان آن را به درستی درمان کرد.

مراقبت فوری

قاعده اولیه با هر نوع سوختگی این است که هرگز پماد ، کرم ، کره یا هر چیز دیگر روی سوختگی قرار ندهید

15 درمان سوختگی در خانه که باید بدانید

این کار کمکی نمی کند.

فقط اب و اب و اب سرد به مدت 15 تا نیم ساعت

برای سوختگی های درجه یک ، جایی که پوست سوخته اما هنوز دست نخورده است ، درمان به شکل های زیر صورت می گیرد:

سوختگی با مایعات یا اجسام داغ

 

سگ را مهار کنید و هر چه سریعتر منطقه سوخته را خنک کنید. شما می توانید این کار را با یک جریان ملایم از آب سرد در حمام یا زیر اب دوش انجام دهید. هرچه سریعتر منطقه را خنک کنید ، آسیب کمتری نیز به حیوان شما وارد می شود.

 

پس از ریختن اب بر روی ناحیه ، یک کمپرس سرد را به مدت بیست دقیقه – با استفاده از چیزی مانند کیسه سبزیجات منجمد – اعمال کرده و سپس آن را با یک باند بپوشانید و بر روی مرکز سوختگی قرار دهید.

برای مشاوره در مورد درمان بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

سوختگی های شیمیایی

 

یه محض مشاهده سوختگی شیمیایی ابتدا دستک بپوشید و سپس به سمت حیوان بروید.

. به مدت 20 دقیقه منطقه آسیب دیده را با آب سرد بشویید ، مطمئن شوید که مواد شیمیایی را پخش نمی کنید و مناطق دیگر را نمی سوزانید. می توانید از یک شامپو یا مواد شوینده ملایم یا در صورت سوختگی شناخته شده اسید ، یا قلیا محل را بشویید

 

اگر سوختگی در دهان است ، سگ را دراز بکشانید و اب سرد را بر روی دهان سگ بریزید و یا از یک شلنگ باغ برای یک جریان ثابت و خنک استفاده کنید.

هنگامی که آب ریخته شد ، سوختگی های سطحی را با یک گاز نچسب پوشانده و برای مشاوره در مورد درمان بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

سوختگی با برق

 

سوختگی ناشی از تجهیزات الکتریکی یا سیم برق می تواند به همان روش مایعات یا اشیاء داغ درمان شود (شماره 1 ، بالا را ببینید). با این حال ، قبل از تماس با سگ یا کابل های اطراف ، اطمینان حاصل کنید که برق خاموش است و تجهیزات را از برق جدا کنید.

درمان سوختگی با رادیاتور

 

برای سوختگی درجه دو و درجه سوم از هر نوع ، که پوست به طور جزئی یا کاملاً سوزانده شده است ، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

 

علائم شوک را بررسی کنید و با آنها در اولویت رفتار کنید.

یک پانسمان خشک و تمیز را در قسمت سوخته اعمال کنید. مراقب باشید از استفاده از پارچه های فیبری مانند پنبه خودداری کنید – نخ ها به زخم می چسبند و مشکلات بیشتری ایجاد می کنند.

ناحیه پوشیده را با گازهای استریل و  تمیز بپوشانید و سگ را سریعاً به دامپزشکی ببرید.

مراقبت دامپزشکی

در صورت سوختگی درجه کمتر ، دامپزشک شما احتمالاً می تواند از طریق تلفن به شما آموزش دهد. با این حال ، همیشه ارزشمند آن است که پس از آن با دامپزشک مشورت کنید ، زیرا ممکن است وضعیت سگ بدتر شود. برای سوختگی های شدیدتر ، عجله نکنید که سگ را به دامپزشکی یا بیمارستان اورژانس ببرید. علاوه بر درمان سوختگی ، دامپزشکان باید از شوک سگ جلوگیری کنند.

 

زندگی و مدیریت

دامپزشک قادر خواهد بود راه هایی را برای راحت نگه داشتن سگ در طی بهبودی پیشنهاد کند. او همچنین برنامه ای را برای تغییر لباس و مراقبت های بعدی ترتیب می دهد – بعضی از این موارد در خانه شما نیز قابل انجام است.

 

جلوگیری از سوختگی در حیوانات

 

بهترین راه برای جلوگیری از سوختگی ، آگاهی از خطر همیشگی است.

اگر خارج از خانه هستید ، سگ خود را در هنگام پخت و پز از آشپزخانه خارج کنید و از باربیکیو دور نگه دارید

. در صورت پاشیدن از مایع گرم ، مواد شیمیایی و سایر مواد خطرناک روی سر حیوان خانگی خودداری کنید. اگر از مواد شیمیایی مانند تمیز کننده های دستشویی و تمیز کننده اجاق گاز یا سفید کننده های سطوح  استفاده می کنید ، مطمئن شوید که حیوان خانگی شما در فاصله ایمن قرار دارد.

سوختگی درجه یک 1 - تشخیص و درمان

 

سگ های جوان (بین دو تا هشت ماهگی) باید مانند کودکان سؤال کننده رفتار شوند: هرگز آنها را در اتاقی که مواد خطرناک یا تجهیزات الکتریکی وجود دارد ، تنها نگذارید.

حیوانات موجودات بسیار زیبا و مهربانی هستند.

مواظب ان ها باشیم.

کلینیک زخم و سوختگی التیام با پاسخگویی 24 ساعته در خدمت همشهریان تهرانی به صورت حضوری و برای هموطنان غیر تهران به صورت تلفنی و مشاوره ای در هر ساعت از شبانه روز می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و برای درمان در منزل اعم از انواع زخم سوختگی زخم بستر از بین بردن جای زخم با لیزر و دیگر خدمات پرستاری همچون تزریقات سرم تراپی با ما تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۴۰۵۲۰۷

شهرابادی

 

نویسنده:

محمدحسین شهرابادی پژوهشگر حوزه زخم و سوختگی در امور اموزش پیشگیری و درمان در جامعه

منابع:

https://www.petmd.com/dog/emergency/accidents-injuries/e_dg_burns_and_scalding

https://animals.howstuffworks.com/pets/how-to-give-first-aid-to-your-dog6.htm

https://www.vin.com/apputil/content/defaultadv1.aspx?pId=11372&id=5709840&print=1

https://www.vets-now.com/pet-care-advice/burns-and-scalds-in-dogs/

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید