پماد ویتامین A
پماد ویتامین A

پماد ویتامین آ د A D

پماد ویتامین آ د شاید معروف ترین پماد در میان انواع پماد ها البته بعد از وازلین می باشد.

اگر به صورت خودسرانه از پماد ویتامین آ د استفاده می کنید دست نگه دارید.

ابتدا این مقاله را بخوانید سپس نسبت به استفاده از ان اقدام کنید.

پماد ویتامین A&D موضعی چیست؟

پماد ویتامین آد چه کاربردی دارد؟

موارد مصرف پماد ویتامین آ د چیست؟

نحوه استفاده از پماد ویتامین  A&D چگونه است؟

ایا می توان از پماد ویتامین ا د در سوختگی ناشی از ادرار و پوشک کودکان استفاده کرد؟

اطلاعات مهم راجع به استفاده از پماد ویتامین آ د چیست؟
اگر یک دوز از دست بدهم چه اتفاقی می افتد؟

هنگام استفاده از ویتامین A&D موضعی از چه مواردی باید اجتناب کنم؟

چه داروهای دیگر ویتامین A و D ، موضعی را تحت تأثیر قرار می دهند؟

عوارض جانبی ویتامین آ د چیست؟

تقابلات دارویی در پماد ویتامین آ د چیست؟

مصرف بیش از حد چه عوارضی را به دنبال دارد؟

نحوه نگه داری  پماد ویتامین آ د چگونه است؟

حال با هم به جواب  تمامی پرسش های بالا می پردازیم

ویتامین A&D موضعی چیست؟

ویتامین A&D (برای پوست) یک محافظ پوست است. این با مرطوب کردن و فراهم کردن محیط مناسبی از پوست اثر خود را اعمال می کند و در بهبود پوست کمک می کند.

این پماد برای درمان بثورات پوشک ، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست و بریدگی یا سوختگی جزئی استفاده می شود.

ویتامین A & D ، همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است ، مورد استفاده قرار گیرد.

این دارو به عنوان مرطوب کننده برای درمان یا جلوگیری از خشکی ، زبر ، پوسته پوسته شدن ، خارش پوست و تحریکات جزئی پوستی (به عنوان مثال ، بثورات پوشک ، سوختگی پوست به صورت جزیی) استفاده می شود.

پماد ویتامین A D
پماد ویتامین A D

نرم کننده ها موادی هستند که پوست را نرم و مرطوب می کنند و باعث کاهش خارش و پوسته پوسته شدن می شوند. بعضی از محصولات (به عنوان مثال ، اکسید روی ) بیشتر برای محافظت از پوست در برابر تحریک (مثلاً در برابر رطوبت) به کار می روند.

پماد فیبرینولایزین ((الایز)) چیست؟ | فیبرینولیزین

نرم کننده ها / مرطوب کننده ها با تشکیل یک لایه روغنی در بالای پوست کار می کنند که آب در پوست را به دام می اندازد. مواد مرطوب کننده از جمله گلیسیرین ، لسیتین و پروپیلن گلیکول ، آب را به لایه بیرونی پوست می کشانند. بسیاری از محصولات همچنین دارای ترکیباتی هستند که ماده شاخی (کراتین) را که باعث حفظ لایه بالای سلولهای پوستی می شود (از جمله اوره ، اسیدهای هیدروکسی آلفا مانند اسید لاکتیک / سیتریک / گلیکولیک اسید و آلانتوئین) نرم می کنند. این به ریزش سلول های مرده کمک می کند ، به پوست کمک می کند آب بیشتری را در خود نگه دارد و باعث می شود که پوست نرم و نرم تر شود.

نحوه استفاده از پماد ویتامین A D چگونه است؟

از این محصول به صورت مستقیم بر روی پوست  استفاده کنید. برخی از محصولات قبل از استفاده نیاز به امتحان روی پوست جهت بروز از حساسیت دارند

همه راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر سوالی دارید ، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

برخی از محصولات قبل از استفاده نیاز به تکان دادن دارند. برچسب را بررسی کنید تا ببینید قبل از استفاده باید بطری را خوب تکان دهید یا خیر. در صورت لزوم یا مطابق دستورالعمل برچسب یا توسط پزشک خود روی قسمت های آسیب دیده پوست بمالید. هر چند وقت یک بار دارو را مصرف می کنید به محصول و وضعیت پوست شما بستگی دارد. برای درمان دست های خشک ، ممکن است لازم باشد هر بار که دستان خود را بشویید ، در طول روز از این محصول استفاده کنید.

پماد ویتامین ا د
پماد ویتامین ا د

ایا می توان از پماد ویتامین ا د در سوختگی ناشی از ادرار و پوشک کودکان استفاده کرد؟

اگر از این محصول برای کمک به درمان بثورات پوشک استفاده می کنید ، قبل از استفاده ناحیه پوشک را به خوبی تمیز کنید و اجازه دهید قبل از استفاده از محصول ، ناحیه خشک شود.

بتادین چیست؟ | پوویدون آیوداین | موارد استفاده از بتادین | عوارض Betadine

اگر فرزند شما به آن حساسیت دارد نباید از این دارو استفاده کنید. اگر به این دارو حساسیت دارید ، ویتامین A & D را بدون دستکش لاستیکی یا گلدان انگشت خود مصرف نکنید.

اگر کودک به هرگونه دارو یا فرآورده های پوستی از جمله صابون ، روغن ، لوسیون یا کرم حساسیت دارد ، از پزشک یا داروساز بپرسید که ایا  این دارو برای کودکتان بی خطر است یا همراه با عوارض جانبی است.
اگر کودک شما عوارض جانبی جدی مانند گرما ، قرمزی، یا سوزش شدید در محل استفاده از دارو دارد ، از مصرف دارو خودداری کنید و به طور فوری به پزشک مراجعه کنید.

قسمت پوشک کودک را تا حد ممکن خشک نگه دارید. پوشک های مرطوب یا خیس را سریعاً عوض کنید تا رطوبت و باکتری ها از تحریک پوست و ملتهب شدن ان در امان بماند. همیشه وقتی کودک ابتدا صبح از خواب بیدار می شود ، و همچنین قبل از خوابیدن کودک هر شب ، همیشه پوشک جدید قرار دهید.

پماد ا د
پماد ا د

اطلاعات مهم راجع به استفاده از پماد ویتامین آ د

اگر از این محصول برای درمان سوختگی پوست در معرض اشعه استفاده می کنید ، با پرسنل پرتونگاری تماس بگیرید تا ببینید قبل از پرتودرمانی قابل استفاده است یا خیر.

برای استفاده مناسب تمام دستورالعمل های موجود در برچسب را بخوانید. فقط روی پوست بمالید. از نواحی حساس مانند چشم ، داخل دهان و بینی خود و قسمت واژن / کشاله ران خودداری کنید ، مگر اینکه برچسب یا پزشک شما را به گونه دیگری راهنمایی کند. برچسب را برای راهنمایی های مربوط به هر قسمت یا پوست دیگری که نباید محصول آن را بمالید بررسی کنید (به عنوان مثال ، روی صورت ، هر قسمت از پوست شکسته / پوسته پوسته شده / برش / تحریک شده / ساییده شده یا روی ناحیه ای که اخیراً تراشیده شده است). برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

پانسمان عسل چیست؟ خواص و موارد استفاده عسل برای زخم

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین فایده را از آن داشته باشید. اکثر مرطوب کننده ها برای خوب کار کردن به آب نیاز دارند. محصول را بعد از استحمام / حمام دهید تا پوست هنوز مرطوب باشد. برای پوست های بسیار خشک ، پزشک ممکن است به شما دستور دهد تا قبل از استفاده از محصول ، منطقه را خیس کنید. استحمام طولانی یا گرم یا شستشوی مکرر باعث خشکی پوست می شود.

اگر وضعیت شما تداوم یابد یا بدتر شود ، یا اگر فکر می کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید ، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

پماد ا
پماد ا

چگونه باید از ویتامین A&D موضعی استفاده کنم؟

 

دقیقاً مطابق دستورالعمل برچسب یا طبق دستور پزشک خود استفاده کنید. در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده از آن استفاده نکنید.

قسمت پوشک کودک را تا حد ممکن خشک نگه دارید. پوشک های مرطوب یا خیس را سریعاً عوض کنید تا رطوبت و باکتری ها از تحریک پوست کودک نماند. همیشه وقتی کودک ابتدا صبح از خواب بیدار می شود ، و همچنین قبل از خوابیدن کودک هر شب ، همیشه پوشک جدید را قرار دهید.

در هر بار تعویض پوشک ، پوست کودک را با یک دستمال مرطوب یکبار مصرف یا دستمال مرطوب تمیز تمیز کنید. به آرامی داخل پوست چین های بین ران و اندام تناسلی را پاک کنید.

  • در تمیز کردن پوشک همیشه از داخل به سمت بیرونقدام به  تمیز کردن  کنید.
  • هنگام تمیز کردن ناحیه پوشک پسربچه ، به آرامی زیر ناحیه کتف و زیر پوست جلوی آلت تناسلی تمیز کنید.
  • هنگام تمیز کردن ناحیه پوشک یک دختر، همیشه از داخل به سمت بیرون  تمیز کردن را انجام دهید.
  • اگر علائم بهبود نیافت ، یا اگر بعد از 1 هفته درمان بدتر شد ، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.
سیکالفیت چیست

اگر یک دوز از دست بدهم چه اتفاقی می افتد؟

به محض یادآوری، مقدار دز فراموش شده دارو را استفاده کنید. اگر تقریباً زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی فرا رسیده است ، از مقدار از دست رفته صرف نظر کنید.

برای تهیه دوز از دست رفته از داروهای اضافی استفاده نکنید.

هنگام استفاده از ویتامین A&D موضعی از چه مواردی باید اجتناب کنم؟

از استفاده از داروهای دیگر در مناطقی که با ویتامین A&D استفاده می کنید ، خودداری کنید ، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

از خیس شدن بیش از حد نواحی پوستی که درمان می کنید خودداری کنید. لباس و پوشک را تا حد ممکن خشک نگه دارید.

چه داروهای دیگر ویتامین A و D ، موضعی را تحت تأثیر قرار می دهند؟

این احتمال وجود ندارد که سایر داروهایی که به صورت خوراکی یا تزریقی از آن استفاده می کنند ، روی ویتامین A&D موضعی تأثیر بگذارند. اما خیلی داروها میتونن روی هم اثر بگذارند.

به دکتر خودت در مورد داروهایی که مصرف می کنی بگو. این شامل نسخه های بدون نسخه ، ویتامین و محصولات گیاهی است. بدون مشورت و اطلاع به پزشک ، داروی جدیدی را شروع نکنید.

بیشتر نرم کننده ها را می توان با خیال راحت و مؤثر بدون عوارض جانبی استفاده کرد. با این حال ، سوزش ، لک شدن ، قرمزی یا تحریک ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ادامه دارد یا بدتر می شود ، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است ، به یاد داشته باشید که او قضاوت کرده است که سود شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

عوارض جانبی پماد ویتامین ا د A D به صورت جدی شامل چه مواردی است؟

در صورت وجود هر یک از این علائم واکنش آلرژیک: کهیر؛ تنفس دشوار؛ تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

پماد موپیروسین چیست؟

اگر کودک شما عوارض جانبی جدی مانند گرما ، قرمزی ، از بین رفتن یا سوزش شدید در محل استفاده از دارو دارد ، از مصرف دارو خودداری کنید و به طور فوری به پزشک مراجعه کنید.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد ممکن است رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی ، فوراً به پزشک خود بگویید: تغییرات غیرمعمول در پوست (به عنوان مثال ، تبدیل شدن به سفید / نرم / لکه دار شدن پوست، خیس شدن بیش ازحد) ، علائم عفونت پوستی.

یک واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این وجود ، اگر متوجه علائم یک واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی ، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل در تنفس شدید ، سریعاً مراقب پزشکی باشید.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری که در بالا ذکر نشده است ، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

قبل از استفاده از این محصول ، اگر به هر یک از مواد موجود در محصول حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید. یا اگر آلرژی دیگری دارید این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد ، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را دارید ، قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: بریدگی پوستی / عفونت / زخم.

برخی از مواد تشکیل دهنده (به عنوان مثال ، مواد نگهدارنده ، رایحه) ممکن است شما را به خورشید حساس تر کنند. برچسب را برای هشدارها بررسی کنید یا در صورت نیاز به اقدامات احتیاطی ویژه در هنگام آفتاب ، از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید. پزشک / داروساز شما ممکن است به شما توصیه کند که وقت خود را در آفتاب محدود کنید ، از غرفه های برنزه و لامپ های ضد آفتاب دوری کنید ، و از ضد آفتاب استفاده کنید و در بیرون از منزل از لباس های محافظ استفاده کنید. در صورت آفتاب سوختگی یا تاول پوستی / قرمزی ، سریعاً به پزشک خود بگویید.

PHMB چیست (پانسمان انتی باکتریال)

برخی از محصولات ممکن است آکنه را بدتر کند. اگر پوست شما مستعد ابتلا به آکنه است ، به دنبال کلمه “غیر کامدوژنیک” باشید.

برخی از محصولات ممکن است لباس را لکه دار / رنگ کنند. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید ، به خصوص اگر این محصول را در ناحیه پستان مصرف می کنید.

تقابلات دارویی در پماد ویتامین آ د چیست؟

اگر از این محصول تحت هدایت پزشک خود استفاده می کنید ، پزشک یا داروساز شما ممکن است از فعل و انفعالات احتمالی دارویی آگاه باشد و ممکن است شما را برای آنها کنترل کند. قبل از مراجعه به پزشک یا داروساز خود ، مقدار دارویی را شروع نکنید ، متوقف کنید یا دوز خود را تغییر دهید.

لیستی از تمام داروهای خود را با خود نگه دارید و لیست را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

مصرف بیش از حد چه عوارضی را به دنبال دارد؟

این دارو در صورت بلع ممکن است مضر باشد. اگر فردی بیش از حد استفاده کرده است  و علائم جدی از قبیل بیرون روی یا مشکل تنفس را دارد ، با شماره 115 تماس بگیرید. در غیر این صورت ، فوراً با یک مرکز کنترل سم تماس بگیرید.

برخی از راه های کمک به جلوگیری از خشکی پوست شامل استفاده از آب ولرم (داغ نباشد) در هنگام استحمام ، استفاده کمتر از حمام / دوش (به عنوان مثال ، هر 1-2 روز) ، کوتاه نگه داشتن حمام / دوش ، و استفاده از مرطوب کننده هنگامی که  هوا بسیار خشک است.
انواع بسیاری از محصولات نرم کننده موجود است. برخی حاوی رایحه یا مواد دیگری هستند که ممکن است برخی از افراد به آن حساس باشند. مواد نرم کننده به اشکال مختلفی مانند روغن ، کرم ، لوسیون یا اسپری در دسترس هستند. با پزشک یا داروساز خود در مورد محصولی که ممکن است برای شما مناسب باشد مشورت کنید.

پماد نیتروفروزان چیست؟ | کرم نیتروفروزان | کاربردها فواید و عوارض

برخی از راه های کمک به جلوگیری از خشکی پوست شامل استفاده از آب ولرم (گرم نیست) در هنگام استحمام ، استفاده کمتر از حمام / دوش (به عنوان مثال ، هر 1-2 روز) ، کوتاه نگه داشتن حمام / دوش ، و استفاده از مرطوب کننده هنگام هوا بسیار خشک است.
انواع بسیاری از محصولات نرم کننده موجود است. برخی حاوی رایحه یا مواد دیگری هستند که ممکن است برخی از افراد به آن حساس باشند. مواد نرم کننده به اشکال مختلفی مانند روغن ، کرم ، لوسیون یا اسپری در دسترس هستند. با پزشک یا داروساز خود در مورد کالایی که ممکن است برای شما مناسب باشد مشورت کنید.

نحوه نگه داری پماد ویتامین آ د چگونه است؟

به اطلاعات در مورد نحوه نگه داری  چاپ شده روی بسته مراجعه کنید. اگر در مورد نگه داری  سوالی دارید ، از داروساز خود سوال کنید. تمام داروهای دارویی را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

قوطی فوم محصول را در نزدیکی گرمای زیاد (بیش از 120 درجه فارنهایت / 49 درجه سانتیگراد) ذخیره نکنید ، و آن را در نزدیکی شعله باز ذخیره نکنید. از آنجا که قوطیهای فوم تحت فشار قرار دارند ، قوطی را سوراخ نکنید و یا آن را نسوزانید.

در صورت انقضا یا دیگر نیازی به آن ، این محصول را به درستی از بین ببرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی دور کردن ایمن محصول خود ، با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

کلینیک زخم و سوختگی التیام

محمد حسین شهرابادی-پژوهشگر و محقق در زمینه زخم و سوختگی

 

منابع:

  1. https://www.webmd.com/drugs/drugreview-92880-vitamin-a-and-d-ointment.aspx?drugid=92880&drugname=vitamin-a-and-d-ointment
  2. https://www.drugs.com/sfx/vitamins-a-d-and-e-topical-side-effects.html
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3592476/
  4. https://www.amcal.com.au/ungvita-vitamin-a-ointment-50g-p-9310041281209

 

 

 

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

این پست دارای 2 نظر است

  1. حسین

    سلام،بچه ام ختنه کردم پماد آزیترومایسین چشمی داده به زخمش بزنم الان تموم شدن داروخانه هم دسترس نیست میشه آد زیروویت چشمی بزنم

    1. امیرحسین مزینانی

      سلام
      نه به هیچ عنوان

دیدگاهتان را بنویسید