درمان سوختگی با طب سوزنی
درمان سوختگی با طب سوزنی

درمان زخم و سوختگی با سوزن (طب سوزنی)

بیش از یک سوم از بیماران مبتلا به آسیب دیدگی سوختگی در هنگام ترخیص بیمارستان دچار کوتاهی عضلات و چسبندگی مفاصل می شوند که اهمیت موقعیت درمانی و مداخله درمانی فشرده را برای این بیماران در بیمارستان و پس از ترخیص برجسته می کند.

کوتاهی عضلات و چسبندگی مفاصل یکی از عوارض پس از سوختگی می باشد که معمولا به علت ثابت کردن اندام به مدت طولانی به منظور ریکاوری و بهبود محل سوختگی بعد از جراحی و همچنین بی تحرکی به علت درد ناشی از سوختگی می باشد.

به دنبال این عوارض  دامنه ی حرکتی مفاصل (شانه ، آرنج ، مفصل ران ، زانو) فرد بیمار کاسته شده و همچنین سبب ایجاد درد در صورت حرکت دادن مفصل شده که به نوبه ی خود سبب عدم اسقلال فرد در انجام کارهای روزمره زندگی فرد بیمار می شود.

طب سوزنی روی سینه
استفاده از سوزن خشک در درمان کوتاهی و گرفتگی عضلات تحتانی شانه(سینه ای و زیر بغل) پس از سوختگی این ناحیه که سبب محدود شدن حرکات این مفصل به خصوص حرکت دست به سمت بالا و کاهش قدرت عضلانی این مفصل می شود

راه های درمان کوتاهی عضلات و چسبندگی مفاصل

در قدم اول توانبخشی (کاردرمانی، فیزیوتراپی) و در صورت دارا نبودن پتانسیل تغییردر بیمار و عدم پاسخ دهی مطلوب برای فرد بیمار جراحی با نظر پزشک متخصص تجویز می شود.

درمان های متداول توانبخشی برای این بیماران شامل تجویز اسپلینت، تمرین درمانی، ماساژ، سوزن خشک (طب سوزنی)، الکترو تراپی و … می باشد که سبب برطرف شدن این عوارض در بیماران می شود

در این مقاله به بررسی تاثیر سوزن خشک در درمان کوتاهی عضلات و چسبندگی مفاصل پس از سوختگی می پردازیم

سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک (Dry Needling) یک روش درمانی است که برای تسکین درد عضلانی و بهبود دامنه حرکتی مفصل (ROM) استفاده می شود. سوزن خشک در دهه 1980 براساس روش طب سوزنی طب سنتی چینی (TCM) مدل سازی شد. انواع مختلفی از سوزن خشک وجود دارد، که هدف همه آنها یکسان است.

سوزن خشک

سوزن خشک یک روش سرپایی است که شامل قرار دادن سوزن های فولادی ضد زنگ ظریف و کوتاه به پوست و عضله در نقاط ماشه ای است. این امر منجر به پاسخ پریدن های ظریف (اصطلاحا نبض زدن) در عضله می شود که به تسکین علائم کمک می کند.

گرافت پوستی چیست؟ | پیوند پوست | موارد استفاده | باید و نبایدها

برخلاف سوزن های تو خالی که برای تزریق داروها مورد استفاده قرار می گیرند (که گاهی اوقات به عنوان سوزن های “مرطوب” نیز شناخته می شوند) ، در این روش درمانی از سوزن های جامد فیلی فرم استفاده می شود که حاوی هیچ چیز نیست (یعنی “خشک”). سوزن ها مستقیماً درون گره های عضلانی یا نزدیک آن قرار می گیرند. اغلب نقطه ماشه ای نزدیک محل درد شما است ، اگرچه گاهی اوقات درد به جای دیگری از بدن ارجاع می شود. به عنوان مثال ، یک نقطه ماشه ای (گره های عضلانی کوچکی هستند که می توانند در هنگام لمس بسیار حساس و دردناک باشند) در گردن شما ممکن است باعث درد در شانه شما شود.

طب سوزنی روی دست
استفاده از سوزن خشک در درمان کوتاهی و گرفتگی عضلات خلف ساق پا پس از سوختگی این ناحیه که سبب کاهش قدرت عضلانی و محدود شدن حرکات مفصل مچ به خصوص بالا اوردن پنجه ی پا می شود

بیماران مناسب درمانی با سوزن خشک

تحقیقات نشان می دهد که سوزن خشک می تواند در تسکین دردهای حاد و مزمن در صورت استفاده همراه با سایر درمان ها ازجمله تمرین، کشش ، ماساژ ، سونوگرافی ، تحریک الکتریکی عصب و گرما درمانی موثر باشد.

به طورمعمول سوزن خشک  می تواند برای درمان مشکلات و بیماری های زیراستفاده شود:

  1.  مشکلات دیسک
  2.  مشکلات فک و دهان ، مانند اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)
  3.  مشکلات مفصلی
  4.  ضعف عضلانی
  5.  درد میوفاشیال
  6.  سردردهای میگرنی و تنشی
  7.  درد لگن
  8.  درد فانتومی
  9.  نورالژی پس از هرپس (درد ناشی از زونا)
  10.  کوتاهی عضلات و کاهش دامنه حرکتی مفاصل
  11.  اختلالات حرکتی تکراری ، مانند سندرم تونل کارپ
  12.  تجمع بافت اسکار
  13.  مشکلات ستون فقرات
  14.  تاندونیت
  15.  Whiplash (حرکت ناگهانی سر به سمت جلو و کشش و  اسیب عضلات گردنی به عنوان مثال در تصادف)
  16.  بیماری عروقی

عوارض جانبی سوزن خشک

  1.  درد در حین یا بعد از فرآیند
  2.  خونریزی محل سوزن زدن
  3.  غش کردن
  4.  خستگی
  5.  کبودی پوست

نکته:

اکثر این عوارض جانبی جزئی هستند و در بیمارانی که کیس سوزن خشک می شوند آسیب یا اظطراب قابل توجهی ایجاد نمی کنند.

نکته:

در صورت استفاده از سوزن های غیر استریل خطر عفونت نیز وجود دارد. خطرات سوزن خشک با کار با یک متخصص بهداشت مجاز و آموزش دیده که از تکنیک های سازگار و تجهیزات استریل استفاده می کند ، به طور قابل توجهی کاهش می یابد. یک عارضه جانبی نادر اما خطرناک از سوزن خشک، آسیب به اندام ناشی از سوزنی است که آن را سوراخ می کند. در صورت قرار دادن سوزن در قفسه سینه ، این ممکن است سبب  پنوموتوراکس (سوراخ شده ریه) شود.

سوند ادراری چیست؟
طب سوزنی روی زانو
استفاده از سوزن خشک در درمان کوتاهی و گرفتگی عضلات ران پس از سوختگی که سبب محدودیت حرکتی (عدم تا شدن کامل زانو) و کاهش قدرت عضلانی این ناحیه می شود

درمان با سوزن خشک بر کوتاهی عضلات و چسبندگی مفاصل

نتایج مطالعات حاکی از کاهش سفتی عضلانی در نتیجه افزایش دامنه ی حرکتی مفصل و همچنین کاهش درد به دنبال بر طرف شدن گرفتگی عضلات و بهبود حرکت، به دنبال فرایند درمانی سوزن خشک می باشد.

قبل از فرآیند درمانی سوزن خشک (ارزیابی)

قبل از تجویز سوزن خشک ، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و معاینه فیزیکی انجام می دهد تا مشخص شود که آیا شما یک کاندیدای مناسب هستید یا خیر. همچنین آنها روند را با جزئیات توضیح می دهند و اطمینان حاصل می کنند که شما پذیرای درمان هستید.

برای تعیین اینکه آیا سوزن خشک یک درمان موثر برای شما است ، پزشک یا درمانگر نقاط ماشه ای شما را لمس می کند و از شما در مورد سطح درد ، حرکت و سفتی سوال می کند.

 

در بعضی موارد ، پاسخ شما به سوزن خشک در طول درمان مشخص خواهد بود و درد و مشکل شما برطرف خواهد شد، اگرچه ممکن است برخی از افراد قبل از آزاد شدن گره های عضلانی و کاهش درد نیاز به چند جلسه داشته باشند.

طب سوزنی روی بدن
طب سوزنی روی بدن

زمان مورد نیاز درمان با سوزن خشک

سوزن خشک به طور معمول 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. اگر همزمان درمان های دیگری مانند فیزیوتراپی یا کاردرمانی را دریافت می کنید ، قرار ملاقات می تواند 30 تا 60 دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

 

محل انجام درمان با سوزن خشک

سوزن خشک ممکن است در مطب پزشک ، کلینیک درمانی یا مرکز توان بخشی سرپایی رخ دهد. این روش اغلب در یک قسمت رویه ای مانند یک معاینه جداگانه یا یک اتاق درمانی یا یک قسمت پرده ای از یک اتاق بزرگتر انجام می شود.

 

لباس مورد نیاز برای فرایند درمانی سوزن خشک

ترجیحاً با لباسی که دسترسی به ناحیه درمان را فراهم می کند. به عنوان مثال ، اگر سوزن خشک روی زانوی خود دریافت می کنید ، باید شلواری بپوشید که بتواند از بالای زانو بالا زده یا به صورت لایه لایه بپوشد.اگر این امکان وجود ندارد ، ممکن است لازم باشد تا حدی لباس خود را در بیاورید یا لباس محلی بیمار تغییر دهید.

دبریدمان زخم و سوختگی چیست؟ اتولایتیک دبریدمان شارپ
طب سوزنی روی پا
استفاده از سوزن خشک در درمان کوتاهی و گرفتگی عضلات خلف ران پا پس از سوختگی این ناحیه که سبب درد، کاهش قدرت عضلانی و محدود شدن حرکات مفصل زانو به خصوص صاف کردن کامل این مفصل می شود

آگاهی در مورد مراحل کار

ارائه دهنده خدمات شما با استریل کردن منطقه مورد معالجه و تهیه سوزن ها شروع خواهد کرد. بعضی از درمانگران یا پزشکان در حین انجام کارهایی که انجام می دهند شما را راهنمایی می کنند ، در حالی که دیگران روش کار را قبلاً توصیف می کنند. شما تشویق می شوید که هر زمان سوالات خود را بپرسید تا روند کار را بهتر درک کنید.تکنیک ارائه دهنده شما می تواند متفاوت باشد. پس ازانجام فرآیند و برداشته شدن سوزن ها ، پزشک شما پوست را بررسی می کند تا خونریزی یا واکنش های پوستی را بررسی کند.اگر در حین انجام عمل دراز بکشید ، احتمالاً به شما آموزش داده می شود که به آرامی بلند شوید. اگر سرگیجه یا علائم دیگری دارید ، ممکن است از شما خواسته شود قبل از عزیمت مدت کوتاهی بنشینید و استراحت کنید.

پس از انجام مراحل

درمانگر شما پس از اتمام فرایند درمانگر نقاط ماشه ای شما را لمس می کند و از شما در مورد سطح درد ، حرکت و سفتی سوال می کند و به تفسیر نتایج فرایند درمانی می پردازد لازم به ذکر استکه به طور معمول تاثیرسوزن خشک تا 72 ساعت بعد از فرایند درمانی مشخص می شود.

بعد از یک جلسه سوزن خشک ، حفظ آب بدن و نوشیدن آب اضافی مهم است. اگر ساعاتی پس از یک جلسه درمانی درد عضلانی را تجربه کنید ، ارائه دهنده شما ممکن است استراحت ، گرما یا یخ درمانی ، وان گرم با نمک Epsom یا سایر روشهای درمانی در خانه را توصیه کند.لازم به ذکر است این عوارض گذرا می باشد.

طب سوزنی روی بازو
استفاده از سوزن خشک در درمان کوتاهی و گرفتگی عضلات ناحیه ارنج و مچ دست پس از سوختگی این ناحیه که سبب محدود شدن حرکات این مفصل به خصوص تا کردن ارنج و بالا اوردن مچ دست می شود

درد عضلات ممکن است صبح روز بعد از درمان بدتر شود اما باید طی چند روز برطرف شود. کبودی ممکن است تا یک هفته طول بکشد. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی ، به پزشک خود اطلاع دهید

کیسه اب گرم چیست

اگر عوارض جانبی شدید مانند تنگی نفس یا خونریزی شدید دارید ، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. در حالی که نادر است ، این می تواند نشانه ای از عفونت یا آسیب عضو به دلیل سوراخ شدن باشد.

پیگیری

بیشتر افراد برای رسیدن به اثرات کامل درمان حداقل به دو یا سه جلسه سوزن خشک نیاز دارند ، اگرچه برخی ممکن است به شش ویزیت مطب نیاز داشته باشند. سوزن خشک می تواند بسته به شرایط شما یک یا دو بار در هفته انجام شود. درمانگر شما در مواقعی که نیاز یک قرار ملاقات بعدی را دارید به شما اطلاع می دهد.اگر عوارض جانبی ناخواسته ای دارید یا مایل به دریافت نیدلینگ خشک نیستید ، درمانگر شما می تواند درمان را قطع کند و روش  یا روش های درمانی مختلفی را برای کمک به مدیریت علائم شما توصیه کند.

 

 

 

Reference:

  1. Dommerholt J. Dry needling—peripheral and central considerationsJ Man Manip Ther. 2011;19(4), 223-227. doi:10.1179/106698111X13129729552065
  2. Kalichman L, Vulfsons S. Dry needling in the management of musculoskeletal painJ Am Board Fam Med. 2010;23(5):640-646. doi:10.3122/jabfm.2010.05.090296
  3. Dry needling. Updated June 16, 2019.
  4. Bron C, Dommerholt JD. Etiology of myofascial trigger pointsCurr Pain Headache Rep. 2012;16(5):439-444. doi:10.1007/s11916-012-0289-4
  5. Jafri MS. Mechanisms of myofascial painInt Sch Res Notices. 2014;2014:523924. doi:10.1155/2014/523924
  6. Espejo-Antúnez L, Tejeda JF, Albornoz-Cabello M, et al. Dry needling in the management of myofascial trigger points: A systematic review of randomized controlled trialsComplement Ther Med. 2017;33:46-57. doi:10.1016/j.ctim.2017.06.003
  7. Cleveland Clinic. What is dry needling?Published January 8, 2018.
  8. Painful and tender muscles: Dry needling can reduce myofascial pain related to trigger points. J Orthop Sports Phys Ther. 2013;43(9), 635. doi:10.2519/jospt.2013.0505
  9. Dunning J, Butts R, Mourad F, Young I, Flannagan S, Perreault T. Dry needling: a literature review with implications for clinical practice guidelinesPhys Ther Rev. 2014;19(4):252-265. doi:10.1179/108331913X13844245102034
  10. American Physical Therapy Association. Description of dry needling in clinical practice. Updated February 1, 2013.
  11. Kalichman L, Vulfsons S. Dry needling in the management of musculoskeletal painJ Am Board Fam Med. 2010;23(5), 640-646. doi:10.3122/jabfm.2010.05.090296.
کامپرشن تراپی چیست؟

 

 

 

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید