پماد آلفا
پماد آلفا

پماد آلفا چیست؟

پماد آلفا یک کرم ترمیم کننده زخم های ناشی از سوختگی است و با اثرات ضد التهابی که دارد، باعث ترمیم زخم ها می شود. یکی از درمان های اصلی و طبیعی سوختگی ها پماد آلفا است که به تسکین فوری التهابات ناشی از سوختگی کمک زیادی می کند. ما در این مقاله قصد داریم به تمامی جوانب این پماد بپردازیم و در مورد ترکیبات این پماد تا علت استفاده از آن و … توضیحاتی ارائه دهیم.

قیمت پماد آلفا

قیمت پماد آلفا در حال حاضر که در تیر ماه سال 1400 هستیم، در سایت های مختلف حدوداً 29 هزار تومان است. قیمت این پماد می تواند تحت تاثیر قیمت دلار باشد زیرا از موارد مختلفی در ترکیبات این پماد کمک گرفته شده است. در ادامه به ترکیبات این کرم اشاره می کنیم.

بروشور پماد آلفا
بروشور پماد آلفا

ترکیبات پماد آلفا

اگر پماد آلفا را بوئیده باشید حتماً می دانید که یک بوی طبیعی دارد و از انواع عطرهای شیمیایی به دور است. حتماً برای تان جالب است بدانید که در این پماد از عصاره برگ گیاه حنا، عصاره ریزوم گیاه زردچوبه و تربانتین ( مانند آلفا و بتا تومرون ) و مشتقات نفتالن به خصوص لاوسون که ماده اصلی پماد آلفا است، استفاده شده است. از دیگر موادی که در این پماد استفاده شده است می توان به استتانن و روغن هایی مانند کورکومین و زینجیبرون و کورکومینوئیدها اشاره کرد. در ادامه به فواید هر یک از این مواد اشاره می کنیم:

  • لاوسون: کلیدی ترین عنصر این پماد لاوسون است که به تنهایی اثرات ویژه ای دارد و قدرت درمانی بالایی دارد.
  • اسیدهای چرب غیر اشباع: دو اسید مهم مانند آراشیدونیک و لینولئیک اسید برای کاهش تورم و بازسازی زخم ها تاثیر بالایی دارند.
  • ویتامین ها: ویتامین سی و ای که در این پماد وجود دارد، به کاهش قرمزی کمک می کنند و پوست را تحریک می کنند تا کلاژن سازی انجام دهد.
  • آلانتوئین: برای بازسازی سلول های تخریب شده پوستی این ماده تاثیر زیادی دارد. از سوی دیگر باعث نرم شدن و مرطوب ماندن پوست می شود. برای لایه برداری پوست، وجود رطوبت نقش مهمی ایفا می کند.
  • کورکومین: این ماده که به صورت فعال در گیاه زردچوبه وجود دارد، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان دارد و سلول های سرطانی را مهار می کند.
  • فلانوئیدها: این ماده به کاهش تورم و التهابات پوستی کمک می کند و باعث بهبود سلامت پوست می شود.
کالامین پماد کرم لوسیون - عوارض، موارد مصرف
پماد آلفا چیست؟
پماد آلفا چیست؟

موارد مصرف پماد آلفا

از پماد آلفا برای درمان سوختگی ها و انواع زخم های ناشی از سوختگی و دیگر زخم ها و برخی التهابات پوستی کمک گرفته می شود. این پماد تاثیر فوق العاده ای در بهبود التهابات پوستی ناشی از سوختگی دارد.

ولی افرادی که به این دارو و ترکیبات موجود در آن حساسیت دارند و به سوختگی های عمیق مبتلا هستند، یا پیوند پوست داشته اند، نباید از این پماد استفاده کنند.

مصرف این پماد در دوران بارداری حتماً باید با نظر پزشک باشد ولی به دلیل وجود مواد طبیعی در پماد، معمولاً منع مصرفی در دوران بارداری ندارد.

عوارض جانبی پماد آلفا

شواهد حاکی از این است که پماد آلفا عوارض جانبی خاصی ندارد و افرادی که از این پماد استفاده کرده اند، در اغلب موارد حساسیت خاصی نداشته اند. ولی در برخی موارد نادر حساسیت پوستی گزارش شده است که باید به این مساله توجه کرد و مصرف پماد سریعاً قطع شود و پماد از روی پوست برداشته شود.

پماد آلفا در کنار پماد سیلور
پماد آلفا در کنار پماد سیلور

پماد برای برطرف شدن جای سوختگی

اغلب افراد که دچار سانحه سوختگی می شوند، اولین پمادی که برای رفع سوختگی و سوزش ناحیه و بهبود التهابات ناحیه استفاده می کنند پماد آلفا است. در حقیقت بسیاری از خانواده ها در خانه خود و در بخش داروها، پماد آلفا را نگهداری می کنند تا در موارد اورژانسی از آن استفاده کنند.

چرا پماد الفا تولید نمی شود؟

طبق سایت باشگاه خبرنگاران جوان در سال 1398 به دلیل به پایان رسیدن قرارداد ساخت پماد آلفا و توقف تولید آن، یافتن این پماد در داروخانه ها به یک بحران تبدیل شده بود که خوشبختانه دوباره تولید آن از سر گرفته شد و در حال حاضر مشکلی برای تهیه این پماد وجود ندارد.

طریقه مصرف پماد آلفا

طرز استفاده از پماد آلفا به شیوه ای است که در ادامه به آن می پردازیم. زخم باید با سرم شستشو یا آب جوشیده ای که خنک شده است، به آرامی شسته شود. بعد از آن زخم خشک می شود. در سوختگی های خفیف از یک تنظیف نخی بدون کرک استفاده می شود. در سوختگی های شدید یا وسیع از گاز استریل برای خشک کردن زخم کمک گرفته می شود. برای خشک کردن ناحیه تنظیف به آرامی روی زخم قرار داده می شود و سپس برداشته می شود تا رطوبت ناحیه گرفته شود. این اقدام برای پیشگیری از بروز التهاب و تورم ثانویه و درد و خونریزی است. حتماً 10 دقیقه زمان بدهید تا زخم در هوای آزاد خشک شود. فردی که برای بیمار پانسمان انجام می دهد، بهتر است که از دستکش یک بار مصرف استفاده کند.

پماد زینک اکساید zinc (روی)

حال که زخم خشک شده است، لایه نازکی از پماد روی زخم مالیده می شود و یک پوشش پلاستیکی مانند کیسه فریزر روی زخم قرار می گیرد. قسمتی از کیسه فریزر را که نیاز است بریده و روی پماد قرار می دهند. حال ناحیه را با پانسمان باندپیچی می کنند. سوختگی هایی که در ناحیه سر و گردن است، از گاز وازلینه به جای کیسه فریزر کمک گرفته می شود. در برخی موارد هم می توان زخم را باز گذاشت. در این موارد لازم است که حداقل سه بار در طول یک روز به ناحیه پماد آلفا زد. این پانسمان نوعی پانسمان باز است که روی زخم کاملاً باز است. نیازی به گاز استریل برای پوشاندن ناحیه نیست و زخم باز گذاشته می شود.

پماد آلفا در کنار بتامتازون و موپروسین.تقابل سنتی و صنعتی
پماد آلفا در کنار بتامتازون و موپروسین.تقابل سنتی و صنعتی

برای پانسمان های بسته هر 24 ساعت یک بار انجام می شود و برای پانسمان های باز سه بار در طول یک روز پماد آلفا زده می شود.

معمولاً 3 تا 30 روز نیاز است که از پماد آلفا استفاده شود. برخی سوختگی های عمیق شاید نیاز به درمان 2 ماهه داشته باشند. زمانی که پوست زیبایی طبیعی لازم را باز یابد و ترمیم شود، دیگر نیازی به استفاده از پماد نیست.

پماد آلفا برای جای جوش

برای ترمیم جای جوش و لکه های مانده از جوش ها که به اسکار معروف هستند، از پماد آلفا کمک گرفته می شود. شاید دلیل اثربخشی این پماد را در از بین بردن لکه های صورت ندانید ولی در ادامه به توضیحاتی درباره آن می پردازیم.

پماد یا همان کرم آلفا به دلیل ترکیبات ویژه ای که دارد، می تواند به از بین بردن لک ها و روشن کردن پوست کمک زیادی کند. برای ترمیم اسکار بعد از عمل و کمرنگ کردن آثار به جا مانده از بخیه ها از این پماد کمک گرفته می شود. البته در برخی موارد برای این منظور از کرم رژودرم کمک گرفته می شود که گزینه مناسب دیگری است و مصرف آن توصیه می شود.

ژل کنتراکتیوبکس
پماد آلفا و ریکاو و موپروسین و تتراسایکلین ترکیبی عجیب و غریب
پماد آلفا و ریکاو و موپروسین و تتراسایکلین ترکیبی عجیب و غریب

تاثیر پماد آلفا بر آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی هم نوعی سوختگی است که برای درمان آن از پماد آلفا کمک گرفته می شود. نور خورشید یا سولاریوم می توانند سوختگی های وسیعی را روی سطح پوست ایجاد کنند که دردناک است و باعث التهاب شدیدی می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند باعث قرمزی یا سرخی بیش از حد پوست و آفتاب سوختگی شود. از عوارض آفتاب سوختگی می توان به چین و چروک، کک و مک، ایجاد لکه های پوستی و پیری پوست اشاره کرد. از پماد آلفا برای بهبود نشانه های آفتاب سوختگی کمک گرفته می شود. پماد آلفا نوعی مسکن بدون کورتون است که روند ترمیم پوست را به صورت طبیعی انجام می دهد.

جمعی از پماد ها در کنار آلفا
جمعی از پماد ها در کنار آلفا

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید