زگیل تناسلی خفیف
زگیل تناسلی خفیف

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی به زائده های نرمی گفته می شود که در ناحیه تناسلی رشد می کنند. زگیل تناسلی باعث درد، ناراحتی و احساس سوزش می شود. زگیل تناسلی جزو بیماری های مقاربتی است که از نوع کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی HPV است. این نوع ویروس از انواع پر خطر که باعث سرطان می شوند، متفاوت است.

اچ پی وی شایع ترین بیماری مقاربتی است. مردان و زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، بیشتر در معرض این ویروس هستند که باعث زگیل های تناسلی می شود. عفونت اچ پی وی برای زنان خطرناک تر است زیرا می تواند باعث سرطان دهانه رحم و ولو شود. درمان درست برای کنترل نشانه های این عفونت بسیار مهم است.

علائم زگیل تناسلی

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی مقعدی، واژینال و دهانی انتقال می یابد. شاید فردی که به این ویروس مبتلا می شود تا چندین هفته یا ماه ها بعد از آلودگی، هیچ گونه علامتی نداشته باشد و زگیل های تناسلی درناحیه ظاهر نشوند.

زگیل های تناسلی همیشه با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند. گاهی اوقات زگیل های تناسلی به قدری کوچک و همرنگ پوست یا کمی تیره تر هستند، که قابل تشخیص نیستند. قسمت بالایی زگیل ها به شکل گل کلم است و صاف به نظر می رسد یا مقداری برآمده است. زگیل های تناسلی در برخی موارد به صورت خوشه ای و کنار هم هستند و در برخی موارد تنها یک زگیل دیده می شود.

نشانه های زگیل تناسلی در مردان

نشانه های زگیل تناسلی در مردان و زنان متفاوت است. در مردان معمولاً زگیل تناسلی در نواحی زیر رشد می کند:

  • آلت
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران ها
  • داخل یا خارج مقعد
زگیل تناسلی در مردان
زگیل تناسلی در مردان

نشانه های زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان در نواحی زیر رشد می کند:

  • داخل یا خارج واژن
  • داخل یا خارج مقعد
  • روی دهانه رحم
شستشوی زخم | شست و شوی زخم سوختگی

زگیل های تناسلی در برخی موارد روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فرد ( به دلیل داشتن رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده با ویروس اچ پی وی ) رشد می کنند.

علائم زگیل
زگیل تناسلی در زنان

حتی اگر هیچ زگیلی روی ناحیه تناسلی دیده نشود، باز هم علائم زیر تجربه می شوند:

  • ترشح از واژن
  • احساس سوزش
  • خونریزی
  • احساس خارش

اگر زگیل تناسلی گسترش یابد و یا بزرگ شوند، می تواند شرایط دردناک و ناراحت کننده ای را برای فرد ایجاد کند.

علت زگیل تناسلی چیست؟

در اغلب موارد زگیل تناسلی به دلیل اچ پی وی بروز می کند. 30 تا 40 نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد که به طور مشخص ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد، ولی تنها برخی از انواع ویروس باعث بروز زگیل تناسلی می شود. ویروس اچ پی وی از طریق تماس پوستی به سرعت انتقال می یابد و به همین دلیل در دسته بیماری های مقاربتی است.

در حقیقت ویروس اچ پی وی به قدری متداول است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC بیان کرده که اغلب افرادی که رابطه جنسی دارند در برهه ای از زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند. البته این گفته برای افرادی که روابط جنسی با شریک جنسی های مختلف دارند، صادق است.

این ویروس همیشه باعث زگیل تناسلی نمی شود و در بسیاری از موارد بدون اینکه علامت خاصی بروز کند، از بین می رود و مشکل سلامتی خاصی ایجاد نمی کند.

زگیل های تناسلی که ناشی از اچ پی وی هستند با ویروسی که باعث بروز زگیل تناسلی روی دیگر نواحی بدن و دست ها می شود، متفاوت است. زگیل نمی تواند از دست شخصی به ناحیه تناسلی انتقال یابد یا برعکس.

زگیل تناسلی دست
زگیل تناسلی دست

چه عواملی احتمال زگیل تناسلی را بالا می برد؟

هر فردی که فعالیت جنسی دارد، در معرض خطر ویروس اچ پی وی است. ولی زگیل های تناسلی در افراد زیر بیشتر دیده می شود:

  • افراد زیر 30 سال
  • افراد سیگاری
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که در سنین کودکی سابقه کودک آزاری دارند.
  • افرادی که مادر آن ها به ویروس اچ پی وی آلوده است و با زایمان طبیعی به دنیا آمده اند.
درمان درماتیت چیست؟

پیچیدگی های ویروس اچ پی وی

عفونت اچ پی وی اصلی ترین دلیل سرطان دهانه رحم است. این ویروس می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلول های دهانه رحم شود که با نام دیسپلازی شناخته می شود.

دیگر انواع اچ پی وی هم می توانند باعث سرطان ولو شوند که از جمله ارگان های زنانه خارجی است. همچنین این ویروس می تواند باعث سرطان آلت تناسلی مردان یا سرطان مقعدی شود.

تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی در مردان

تشخیص این بیماری در مردان و زنان متفاوت است. متخصص اورولوژی برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان تخصص دارد. سوابق رابطه جنسی فرد بررسی می شوند و همچنین پرونده پزشکی وی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین عاداتی که فرد هنگام رابطه جنسی دارد ( مانند رابطه جنسی دهانی یا بدون کاندوم و … ) همگی مورد بررسی قرار می گیرند. پزشک هر ناحیه را که مشکوک به زگیل تناسلی است، معاینه فیزیکی می کند. تست اچ پی وی برای مردان در دسترس نیست و با معاینه فیزیکی و علائم بیمار، می توان تشخیص داد.

زگیل تناسلی در آقایان
زگیل تناسلی در آقایان

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی زنان در داخل اندام های تناسلی بیشتر رخ می دهد. برای تشخیص باید نزد یک متخصص زنان رفت. پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین یک محلول اسیدی خفیف روی ناحیه تناسلی زده می شود تا زگیل ها واضح تر و نمایان تر شوند.

پزشک از پاپ اسمیر استفاده می کند که با یک ابزار به نام سواب سلول هایی از دهانه رحم نمونه گرفته می شود. این سلول ها می توانند برای انجام آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه فرستاده شوند.

برخی از انواع اچ پی وی می توانند باعث غیر طبیعی شدن نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شوند که نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی است. اگر پزشک این موارد غیر طبیعی را تشخیص دهد، نیاز به انجام تست های دیگری برای بررسی تغییرات ناحیه و انجام کولپوسکوپی است.

درمان زخم سرطانی چیست؟

اگر زن هستید و نگران هستید که به ویروس اچ پی وی مبتلا شده اید که باعث سرطان می شود، پزشک تست دی ان ای انجام می دهد. به این ترتیب از نوع ویروس اچ پی وی که وارد بدن شما شده است، اطمینان حاصل می گردد.

HPV
HPV

زگیل تناسلی در دختر مجرد

زگیل های تناسلی که به صورت خوشه ای و به شکل گل کلم و یا به صورت تکی می توانند ظاهر شوند، می توانند در دختران مجرد هم که باکره هستند، به وجود آیند. برشی در پوست آسیب دیده که شاید با چشم قابل دیدن نباشد و میکروسکوپی باشد، کافی است تا ویروس وارد بدن شود. همچنین در برخی موارد دختران مجرد هم می توانند این ویروس را بعد از ازدواج به شریک جنسی خود انتقال دهند بدون اینکه علامتی داشته باشند و یا زگیل در ناحیه مشاهده شود. این ویروس از طریق تماس پوستی هم می تواند انتقال داده شود و نیازی نیست که باکرگی فرد از دست برود تا انتقال داده شود. تنها یا تماس پوست با پوست و یا رابطه جنسی دهانی هم این ویروس می تواند انتقال داده شود.

دکتر زگیل تناسلی

مردان و زنان هر دو می توانند به این ویروس مبتلا شوند و زگیل تناسلی در ناحیه واژن و مقعد یا آلت تناسلی مردانه و دیگر نواحی دیده شود. ولی مردان برای تشخیص و درمان باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنند. زنان هم برای تشخیص و درمان باید به متخصص زنان مراجعه کنند. در بسیاری موارد به یک متخصص پوست ارجاع داده می شوید. یک درماتولوژیست می تواند بهترین تشخیص را بدهد و درمان مناسب را در پیش بگیرد. نباید از داروی زگیل تناسلی استفاده شود که بدون نسخه داده می شود. این داروها انواع دیگر زگیل را درمان می کنند. زگیل های تناسلی نیاز به درمان های تخصصی تر دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

افلودینگ زخم

درمان قطعی زگیل تناسلی

از آنجائیکه زگیل تناسلی به مرور زمان از بین می رود، اچ پی وی می تواند روی سلول های پوستی باقی بماند. در این صورت فرد مبتلا به ویروس در طول زندگی خود چندین بار علائم این ویروس را تجربه خواهد کرد. بنابراین مدیریت علائم بیماری بسیار مهم است زیرا انتقال ویروس به دیگران می تواند به راحتی اتفاق بیفتد. زگیل های تناسلی می توانند به راحتی به دیگران انتقال یابند حتی اگر هیچ زگیل مشخصی دیده نشود و علائمی تجربه نگردد.

افراد مبتلا به این بیماری معمولاً علائم دردناکی از این بیماری را تجربه خواهد کرد که برای بهبود این علائم برای درمان مراجعه می کنند. همچنین بسیاری از افراد از ظاهری که ایجاد شده است، ناراحت هستند و برای این منظور به دنبال درمان هستند. ولی زگیل های تناسلی را نمی توان با داروهای معمول درمان کرد و نیاز به درمان های تخصصی دارد.

پماد زگیل تناسلی

پزشک از پماهای موضعی مخصوصی برای درمان کمک می گیرد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلدارا
  • پودوفیلین یا پودوفیلوکس یا کوندیلوکس
  • تریکلوروکتیک اسید یا تی سی ای

جراحی زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی قابل مشاهده روی آلت تناسلی یا اطراف مقعد با بریدن زگیل ها با تیغ جراحی برداشته می شوند. زگیل ها روی دهانه رحم می توانند با لیزر یا برش الکتریکی حلقوی برداشته شوند.

این جراحی معمولاً به صورت سرپایی و در مطب پزشک انجام می گیرد. داروهای بی حسی روی نواحی اطراف زگیل زده می شود که به آن بی حسی موضعی گفته می شود. بخیه هایی معمولاً برای بستن برش های ایجاد شده زده می شود.

تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه رحم ناشی از اچ پی وی با زگیل تناسلی ناشی از ویروس اچ پی وی به نحو متفاوتی درمان می شود. پزشک نوع جراحی مناسب برای فرد را برای درمان انتخاب می کند.

لیزر کم توان در بهبود زخم
عکس زگیل تناسلی
عکس زگیل تناسلی

انتظارات بعد از جراحی

دوران نقاهت بعد از جراحی بستگی به محل و تعداد زگیل های تناسلی دارد.

  • اغلب افراد ظرف یک تا سه روز قادر به برگشتن به فعالیت های روزمره خود هستند.
  • دوران نقاهت و ترمیم دو تا چهار هفته طول می کشد.
  • امکان ایجاد اسکار وجود دارد.

برای مردان و زنانی که زگیل های تناسلی برداشته شده است، در موارد زیر باید حتماً به پزشک مراجعه کنند:

  • خونریزی که بیشتر از یک هفته طول بکشد.
  • تب
  • درد شدید
  • بوی بد یا ترشح بدبو که نشانه عفونت است.

تا بهبودی کامل و از بین رفتن زخم و درد ناحیه ( معمولاً یک تا سه هفته بسته به سایز و محل مورد درمان ) از رابطه جنسی خودداری شود.

دلیل انجام جراحی زگیل تناسلی

جراحی برای برداشتن زگیل هایی که بعد از روش های درمانی دیگر برگشته اند، انجام می گیرد. همچنین زمانی که زگیل ها گسترده شده اند، جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. یک درمان مناسب می تواند به از بین بردن کامل زگیل ها کمک کند.

میزان موفقیت جراحی زگیل تناسلی

جراحی یک روش درمانی موثر است ولی جراحی درد بیشتری نسبت به دیگر روش های درمانی ایجاد می کند.

خطرات جراحی زگیل تناسلی

خطرات این جراحی شامل موارد زیر است:

  • خونریزی
  • عفونت: در این صورت آنتی بیوتیک در زمان جراحی مصرف می شود تا ریسک عفونت کاهش یابد.
  • درد: شاید برای چندین روز بعد از جراحی نیاز به داروی مسکن برای کاهش یا کنترل درد باشد.

درمان زگیل تناسلی به درمان عفونت بدن از این ویروس منجر نمی شود. ویروسی که منجر به ایجاد زگیل های تناسلی می شود. بعد از اینکه با جراحی زگیل ها برداشته شدند، ویروس به صورت غیر فعال در بدن باقی می ماند.

فردی که تحت درمان زگیل تناسلی قرار می گیرد، باز هم احتمال دارد که بتواند ویروس را به دیگران انتقال دهد. کاندوم ها می توانند به کاهش عفونت اچ پی وی کمک کنند ولی حفاظت کامل از تمام ناحیه تناسلی نمی کنند و تماس پوست با پوست باز هم وجود دارد. مزایا و تاثیر روش هر یک از درمان ها متفاوت است و عوارض جانبی و هزینه ها متفاوت است.

مراقبت از زخم

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر برای تخریب زگیل های تناسلی انجام می گیرد. جراحی با لیزر در مطب پزشک یا بیمارستان و به صورت سرپایی انجام می گیرد. فرد بیمار بیهوشی عمومی دریافت می کند و یا در برخی موارد بی حسی موضعی دریافت می کند. این مورد بستگی به تعداد زگیل ها و وسعت آن ها و محل آن ها دارد.

لیزر برای درمان زگیل های تناسلی هم برای زنان و هم مردان انجام می گیرد. برای زنان درمان با لیزر در دهانه رحم و مقعد انجام می گیرد.

زگیل تناسلی مقعد
زگیل تناسلی مقعد

بعد از لیزر

دوران نقاهت بعد از جراحی متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. ولی مدت زمان نقاهت معمولاً بین دو هفته تا یک ماه است. اگر بعد از روش درمانی خونریزی بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد و فرد تب داشته باشد و یا درد شدیدی در ناحیه داشته باشد، لازم است که سریعاً به پزشک مراجعه شود. همچنین ترشح بدبو و رنگی از ناحیه نشانه عفونت است.

یک تا سه هفته بعد از درمان نباید رابطه جنسی داشت.

دلیل انجام لیزر

لیزر در مواردی که درمان با دارو موفقیت آمیز نباشد و نیاز به برداشتن زگیل ها باشد، انجام می گیرد. همچنین اگر زگیل ها واگیردار باشند، یا عدم درمان زگیل ها در بارداری اختلال ایجاد کند، پزشک این روش را به کار می برد.

مطالعات نشان داده که زگیل های تناسلی که با لیزر برداشته می شوند احتمال دارد که دوباره بروز کنند. جراحی با لیزر روشی ایمن برای زنان باردار است.

خطرات درمان با لیزر زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می تواند باعث علائم زیر شود:

  • درد، تورم و سوزش
  • ترشح از واژن زنان و آلت مردان
  • زخم هایی در نواحی تحت درمان
  • چسبندگی بافت ها به هم
  • پوسته شدن پوست های مرده
  • ایجاد اسکار
  • مجرای خروجی اسکار باعث پهن شدن و اسپری شدن ادرار می شود. این مورد در شرایطی که درمان برای میزراه انجام می گیرد، شایع است. ایجاد اسکار روی الت یک عارضه جانبی متداول است که مشکلاتی در ادرار کردن و نعوظ ایجاد می کند.
ایسکمی چیست؟

پزشکان بعد از اینکه روش های دیگر درمانی موثر واقع نشوند، از درمان با لیزر کمک می گیرند. این روش درمانی گران تر از باقی روش های درمانی است. نگرانی هایی درباره روش درمانی با لیزر وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به تخریب سیستم ایمنی ناحیه و افزایش بازگشت زگیل ها اشاره کرد. این مورد باعث می شود که ویروس های غیر فعال، فعال شوند.

زگیل تناسلی یا hpv
زگیل تناسلی یا hpv

جراحی با لیزر نیازمند درمان های تخصصی و تجهیزات ویژه ای دارد. برخی کارشناسان بر این باورند که مهارت پزشک برای انجام درمان با لیزر بر موفقیت جراحی تاثیر گذار است. لازم است که از پزشک خود درباره میزان تجربه در انجام درمان با لیزر بپرسید. همچنین نرخ موفقیت این روش باید سنجیده شود.

یکی از مزایای جراحی با لیزر این است که بافت های عمیق تر طی این روش آسیب نمی بینند. درمان زگیل تناسلی به درمان عفونت اچ پی وی کمک نمی کند. این ویروس در بدن به صورت غیر فعال باقی می ماند و می تواند هر زمان از طول عمر فرد فعال شود. کاندوم های لاتکس به کاهش احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی کمک می کند.

زگیل تناسلی و بارداری

اگر سابقه ابتلا به اچ پی وی دارید و باردار هستید، باید به پزشک زنان خود اطلاع دهید. همچنین اگر زگیل تناسلی دارید و آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی داشته اید، حتماً لازم است که پزشک زنان در جریان باشد.

از آنجائیکه اچ پی وی نوزاد به دنیا نیامده را آلوده نمی کند، پزشک هرگونه مورد غیر طبیعی را در دوران بارداری بررسی می کند. زیرا سلول های بسیاری در حال رشد و تکثیر هستند. پزشک هرگونه رشد غیرطبیعی یا تغییر غیر عادی را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین برخی زنان در دوران بارداری زگیل های تناسلی بزرگ تری دارند.

اگر مطمئن نیستید که به ویروس اچ پی وی مبتلا هستید، بهتر است که پزشک خود را در جریان قرار دهید تا مراقبت های دوران بارداری انجام گیرد.

بیو فیلم زخم چیست

پیچیدگی های زگیل تناسلی در دوران بارداری

زگیل تناسلی بارداری را تحت تاثیر قرار نمی دهد. ولی در برخی موارد پیچیدگی ها و مشکلاتی را به همراه دارد.

اگر در دوران بارداری ویروس اچ پی وی فعال شود، زگیل ها می توانند بزرگ تر شوند. در برخی زنان این مورد باعث می شود که ادرار کردن دردناک شود. زگیل های بزرگ می توانند در طول زایمان باعث خونریزی شوند. گاهی اوقات زگیل های تناسلی در دیواره واژینال می تواند باعث شود که واژن نتواند برای زایمان طبیعی کشیده شود. در این موارد زایمان سزارین پیشنهاد می شود.

در برخی موارد نادر زگیل های تناسلی می تواند به کودک انتقال داده شود. در این موارد زگیل هایی روی دهان و گلو برای هفته ها بعد از زایمان دیده می شود. انواعی از اچ پی وی که منجر به زگیل تناسلی می شود، باعث افزایش احتمال سقط جنین و مشکلاتی در طول زایمان نمی شود.

زگیل تناسلی در زنان
زگیل تناسلی در زنان

درمان زگیل تناسلی برای زنان باردار

هیچ درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد ولی داروهایی برای کنترل زگیل ها و بهبود ظاهر آن ها وجود دارد. داروهای محدودی برای این بیماری وجود دارد ولی تعداد کمی از آن ها را می توان در دوران بارداری استفاده کرد. اگر دارویی برای زگیل تناسلی مصرف می شود که قبل از بارداری استفاده می شد، باید برای مصرف آن ها در دوران بارداری با پزشک مشورت شود. پزشک از درمان های موضعی برای برداشتن زگیل ها استفاده می کند. اگر این درمان موضعی برای دوران بارداری روش ایمنی باشد، استفاده می شود.

هیچ گاه نباید زگیل های تناسلی را با داروهای معمول از بین برد. این داروهای بدون نیاز به نسخه منجر به درد و حساسیت ناحیه می شود و مخصوصاً برای ناحیه حساس ژنیتال یا تناسلی مناسب نیستند.

اگر زگیل های تناسلی بزرگ تر از حد معمول هستند و در جریان زایمان طبیعی اختلال ایجاد می کند، احتمال دارد به یکی از روش های زیر برداشته شوند:

  • فریز کردن زگیل های تناسلی با نیتروژن مایع
  • برداشتن زگیل ها با جراحی
  • استفاده از لیزر برای برداشتن زگیل ها
درمان درماتیت چیست؟

پزشک با بررسی شرایط بیمار یکی از روش های درمانی مناسب را انتخاب می کند.

 

تفاوت تبخال تناسلی و زگیل تناسلی

تبخال تناسلی یا هرپس HSV و زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی HPV هر دو ویروس های شایعی هستند که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می کنند. هرپس و اچ پی وی شباهت های بسیاری دارند به این معنا که افراد دقیقاً نمی دانند که به کدام یک مبتلا هستند.

زگیل تناسلی و هرپس هر دو می توانند زائده هایی در ناحیه تناسلی ایجاد کنند ولی می توانند بدون اینکه علائمی ایجاد کنند، در بدن افراد وجود داشته باشند. اچ پی وی از هرپس شایع تر است. تمام افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، حداقل یک بار در طول عمر خود به اچ پی وی مبتلا می شوند و امکان دارد که در زندگی خود در تماس با یک اچ پی وی یا اچ اس وی قرار بگیرند.

تفاوت های این دو و راه های پیشگیری از آن ها را در ادامه توضیح می دهیم.

تفاوت علائم زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

افراد بسیاری که به زگیل تناسلی مبتلا هستند، هیچ علائمی ندارند. این امکان وجود دارد که به این ویروس مبتلا شوید و هیچ وقت متوجه این موضوع نشوید. زگیل ها شایع ترین علامت ویروس اچ پی وی هستند. ولی بالای 150 نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد که علائم آن ها بستگی به نوع آن ها دارد. برای مثال برخی از انواع اچ پی وی باعث زگیل می شوند. برخی از انواع ویروس هم باعث سرطان های مربوط به اچ پی وی می شود.

اگر زگیل ها به دلیل اچ پی وی رشد کنند، زگیل تناسلی هستند. این زگیل ها به صورت زیر بروز می کنند:

  • توده های تکی
  • توده های خوشه ای
  • توده هایی که شکل گل کلم دارند.

نوعی از اچ پی وی که باعث زگیل تناسلی می شود، می تواند زگیل هایی را روی دهان و گلو هم ایجاد کند که به آن زگیل دهانی یا اورال گفته می شود.

شستشوی زخم | شست و شوی زخم سوختگی

دو نوع ویروس هرپس وجود دارد: اچ اس وی 1 و 2. هر نوعی از اچ اس وی می تواند بخش های مختلفی از بدن را درگیر کند و باعث تبخال دهانی و تناسلی شود.

همانند اچ پی وی، هرپس هم می تواند هیچ علامتی نداشته باشد. گاهی اوقات علائم به قدری خفیف است که کسی به آن توجهی نمی کند. امکان اینکه علائم خفیف هرپس را با دیگر موارد مانند بیماری های زیر اشتباه بگیرید، وجود دارد.

  • وضعیت پوستی خاص یا جوش
  • موی زیر پوستی
  • انفولانزا

زمانی که علائم روی لب ها، دهان و گلو بروز می کند، بیماری با نام هرپس دهانی شناخته می شود که نشانه های آن به شرح زیر است:

  • علائم شبیه به آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی و سردرد
  • قرمزی، تورم، درد یا احساس خارش در جایی که عفونت بروز کرده است.
  • تبخال های پر شده از مایع و دردناک روی لب ها یا زیر بینی
  • زخم های تب دار مانند تبخال در اطراف دهان

زمانی که علائم در ناحیه تناسلی بروز می کند با نام تبخال تناسلی شناخته می شود. علائم هرپس به شرح زیر است:

  • علائم مشابه انفولانزا مانند گلوی متورم، تب و لرز و سردرد
  • احساس سوزش یا گز گز کردن ناشی از عفونت ناحیه
  • درد یا خارش در اطراف ناحیه تناسلی
  • برآمدگی های قرمز و تبخال که در ناحیه تناسلی خود را نشان می دهند.
  • درد در پایین کمر و پاها
  • ادرار کردن با احساس سوزش

هرپس و اچ پی وی می توانند به صورت ویروس خفته ای در بدن باشند ولی عفونت باز هم در بدن حضور داشته باشد بدون اینکه علائمی ایجاد کند.

چگونه به تبخال تناسلی و زگیل تناسلی مبتلا می شوند؟

اچ پی وی و هرپس هر دو می توانند از طریق تماس پوست با پوست منتقل شوند. این تماس شامل تماس واژینال، مقعدی و سکس دهانی است. لمس کردن هر قسمتی که با این ویروس در تماس بوده فرد را در خطر قرار می دهد.

بیو فیلم زخم چیست

ویروس هرپس زخم های سرد یا تبخال ایجاد می کنند که در موارد زیر انتقال پیدا می کنند:

  • مصرف لیوان آلوده
  • مصرف رژلب آلوده
  • بوسیدن شخص آلوده به ویروس

در صورتی که شخصی که به اچ اس وی یا هرپس مبتلا است، رابطه جنسی دهانی داشته باشد، می تواند ویروس را به شریک جنسی خود انتقال دهد. هرپس تناسلی می تواند با اینکه هیچ علائمی ندارد، به دیگری انتقال یابد. به همین دلیل رابطه جنسی محافظت شده خیلی اهمیت پیدا می کند.

در برخی موارد نادر اچ پی وی یا هرپس می تواند از یک زن باردار به کودک وی در طول بارداری و زایمان انتقال یابد. اگر ویروس ها قبل از بارداری تشخیص داده شوند، پزشک در طول بارداری فرد را تحت بررسی و معاینه قرار می دهد.

چه کسانی در معرض خطر زگیل و تبخال تناسلی هستند؟

افرادی که شریک های جنسی متعددی دارند، در معرض تمام بیماری های مقاربتی هستند. افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند و از کاندوم استفاده نمی کنند، بیشتر در معرض این خطر هستند. افرادی که به هرپس و اچ پی وی مبتلا هستند، حتی اگر علائمی نداشته باشند، با روش های پیشگیرانه می توانند با وجود زگیل، رابطه جنسی داشته باشند.

همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا داروهایی مصرف می کنند که باعث ضعف سیستم ایمنی آن ها می شود، بیشتر در معرض ابتلا هستند.

تشخیص زگیل تناسلی از تبخال تناسلی

اگر اخیراً رابطه جنسی محافظت نشده با شریک جنسی جدیدی داشته اید، علائم غیر طبیعی دارید و یا در مورد اچ پی وی و هرپس نگران هستید، لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

اگر به اچ پی وی مبتلا هستید، زگیل هایی در ناحیه تناسلی دیده می شود که نمونه گیری از این زائده ها انجام می گیرد. زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد که برخی از انواع آن احتمال بروز سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد و این مورد در آزمایش پاپ اسمیر بررسی و تشخیص داده می شود.

افلودینگ زخم

هیچ غربالگری خاص و آزمایش خونی برای بررسی اچ پی وی در مردان وجود ندارد. پزشک تنها در صورتی که زگیل تناسلی روی آلت تناسلی مردان باشد قادر به تشخیص است.

همچنین برای تشخیص هرپس معاینه فیزیکی یا نمونه گیری انجام می گیرد. پزشکان قادر هستند که نوع ویروس را تشخیص دهند. بر اساس نوع ویروس و محل قرارگیری آن می توان بهترین گزینه درمانی را تشخیص داد.

منبع:

https://www.healthline.com/health/hpv-and-herpes

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/std/genital-warts#outlook

https://www.healthline.com/health/pregnancy/infections-prevention-genital-warts#treatment

https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/tw3555

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید