سینوس پایونیدالی که در حال بسته شدن است
سینوس پایونیدالی که در حال بسته شدن است

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست؟

واقعیت هایی که باید در مورد سینوس پیلونیدال بدانید!

سینوس‌پیلونیدال یک بیماری عفونتی بوده است که به شکل یک حفره در شکاف بالای باسن و کمی بالاتر از مقعد ایجاد می‌شود؛ که دلیل ایجاد آن وجود و تجمع یکسری موی زائد است که به مروز زمان باعث بوجود آمدن عفونت و در نهایت به شکل یک زخم چرکی یا کیست همره با آبسه خود را نشان می‌دهد، البته برخی اوقات همراه با چرک و آبسه نیست.

همان طور که گفته شد، سینوس‌پیلونیدال گاهی‌اوقات بدون هیچ‌گونه علامتی و عفونت است، که در این صورت نیازی به درمان ندارد و تنها در صورتی که محل زخم دچار عفونت و تورم شود، باید سریعا به پزشک مراجعه و مراحل درمانی آغاز شود؛ تا آبسه پر از چرک تخلیه شده و محل زخم بخیه و پانسمان شود.

سینوس پیلونیدال در صورتی که با چرک همراه باشد، بیمار درد شدیدی را احساس میکند و حتی ممکن است، دچار خونریزی هم شود و بوی بدی را از ناحیه ی محل کیست استشمام کند.

واقعیت‌هائی که در مورد کیست موئی نمیدانید!

وقتی مو از سطح خارجی پوست به درون آن دچار برگشت می‌شود، توده‌ای مملوء از مایع سفید رنگ آن ناحیه را احاطه می‌کند که ممکن است، در اثر مرور زمان تبدیل به کیست موئی شود؛ در واقع کیست، آبسه‌ای با بافت پوسته‌ای یا غشاء مانند است که مایع  سفید رنگ و هوای درون آن سبب متورم شدن آن می‌شود؛ که این عارضه در هر نقطه از بدن یا زیر پوست شما ممکن است، ظاهر شود.

در صورتی که این عارضه رخ دهد و cyst تشکیل شود، دچار التهاب و متورم شده و در حالت حاد عفونت هم بروز می‌کند.

کیست از لحاظ اندازه ممکن است در ابعاد بزرگ یا کوچک باشد و هنگامی که لمس می‌کنید، حالت سفت و یا نرم دارد. برخی از کیست‌ها در قسمت زیر پوست تشکیل می‌شوند، در حالی که در برخی از افراد مشاهده شده است که کیست در نزدیکی سطح پوست رشد کرده و در اثر مرور زمان مایع سفید، تغییر رنگ پیدا می‌کند و متمایل به زرد می‌شود، که نشان از پیشرفت بیماری دارد.

دبریدمان زخم و سوختگی چیست؟ اتولایتیک دبریدمان شارپ

کیست، عارضه خطرناکی نیست، مگر در صورتی که به مرحله‌ی عفونت رسیده و دچار التهاب و قرمزی شده باشد و فرد احساس خارش و درد کند.

سینوس پایلونیدال
سینوس پایلونیدال

راهکارهای مهم در پیش گیری از ابتلا به کیست موئی

شستشو و اصلاح مداوم ناحیه پایین کمر و در واقع همان قسمت بالای مقعد در جلوگیری و پیش‌گیری از ابتلا شدن به بیماری عفونتی سینوس‌پیلونیدال بسیار موثر و مهم است؛ همان طور که از ماهیت این بیماری مشخص بوده، PNS یک بیماری کیست مویی است؛ بنابراین نظافت نقش مهمی در پیش‌گیری از ابتلا شدن به این بیماری دارد.

البته این نکته را به یاد داشته‌باشید، در صورتی که به بیماری سینوس‌پیلونیدال مبتلا شده اید، محل زخم را تا زمان بهبودی کامل اصلاح نکید، مگر اینکه با پزشک خود مشورت کرده‌باشید و ایرادی از نظر پزشک      معالج‌تان نداشته باشد.

با انواع کیست موئی آشنایی دارید؟

طی تحقیقات و گزارش‌های بدست آمده، کیست در انواع مختلفی مشاهده شده‌است که از لحاظ وخامت در بیشتر موارد این عارضه خوش و غیر سرطانی است که در ذیل به اقسام کیست موئی اشاره می‌شود:

کیست ناف

ناف عضوی است که به طور طبیعی میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و آلودگی ها را به سمت خود جذب و تکثیر می‌کند؛ اما در صورتی که به مرور زمان تکثیر پیدا کنند، باعث ایجاد عفونت در آن می‌شوند؛ که در نهایت منجر به رشد و ایجاد کیست می‌شوند، به طوری که چرک تمایل به خروج از پوست پیدا     می‌کند.

خارج کردن کیست و عفونت درون آن می‌تواند به رنگ‌های قهوه ای، سفید، زرد و یا حتی خون آبه ظاهر شود و بوی نامطبوعی را هم با خود به همراه داشته‌باشد. نظافت و مراقبت های پیشگیرانه بهترین راهکار برای جلوگیری از ترشح شکم ناشی از کیست درون ناف است؛

کیست کمر

کیست سینوویال یا ستون فقرات، کیسه‌ای آبسه مانند است که درون آن را مایع اغلب سفید رنگ احاطه کرده‌است، که در امتداد ستون فقرات ایجاد می‌شود. این عارضه در اثر تحلیل و تخریب مفصل مهره‌های ستون فقرات کمر رخ می‌دهد. این نوع کیست در اکثر مواقع در ناحیه‌ی ستون فقرات تحتانی که ستون فقرات کمر نام گرفته است، بروز می‌کند.

زخم مزمن چیست

این نوع از کیست‌ها در اکثر مواقع بدون هیچ‌گونه علامتی بوده و فرد را با خطر مرگ مواجه نمی‌کند؛ اما با این وجود یکی از عوارض این بیماری، مشکلاتی مانند تنگی نخاع در ستون فقرات بیمار ایجاد می‌کند؛ به عبارتی باعث باریک یا کوچک شدن ستون فقرات خواهد شد.

در نتیجه این اختلال فشار بر ناحیه نخاع و اعصاب داخل ستون فقرات عود پیدا می‌کند؛که در نهایت منجر به درد و گرفتگی در کمر و پا می‌شود، اشخاصی که دچار این نوع کیست شده‌اند، اگر به مدت طولانی در حالت ایستاده باشند، درد بیشتر را احساس می‌کنند؛

کیست مقعدی

کیست مقعدی، یک آبسه پر از چرک و عفونت است که درون حفره‌ی مقعد یا رکتوم(راست روده) ایجاد می‌شود. با جرات بدون اغراق می‌توان گفت که 90% درصد مواقع،  آبسه مقعدی در اثر ایجاد عفونت حاد در غدد داخلی مقعد اتفاق می‌افتد.

در شرایط حاد کیست مقعدی اگر درمان نشود،  ممکن است به فیستول مقعدی تبدیل شود. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که Anal cyst درمان نشود و به سطح خارجی پوست تمایل پیدا کند.اگر دچار این نوع کیست شده‌اید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا نیاز به جراحی پیدا نکنید، چرا که این وضعیت بسیار آزار دهنده و خطرناک است.

زخم حاد جراحی سینوس پایلونیدال
زخم حاد جراحی سینوس پایلونیدال

علت بروز سینوس پیلونیدال

بیماری عفونی سینوس‌پیلونیدال طی تحقیقات و آمارهای بدست آمده، بیشتر در مردان و بخصوص بزرگسالان شایع است و این بیماری در زنان و همین طور افراد زیر 20 سال کمتر مشاهده شده و یکی از دلایل ابتلا به PNS مربوط به عادات نشستن‌های طولانی مدت بر روی صندلی است و افرادی که به‌ واسطه شغل خود در ساعات طولانی‌مدت یکجا نشین بوده‌اند، در مقایسه با سایر افراد که چنین وضعیتی ندارند، کمتر شایع است.

پزشکان علت ابتلا به بیماری سینوس‌ پیلونیدال یا کیست مویی را ناشی از تغییرات هورمونی بعد از دوران بلوغ رخ می دهد می‌دانند که در تلفیق با رشد مو، عادات نشستن‌های طولانی مدت، ارتباط پوست با لباس که باعث ایجاد نوعی سایش و به اصطلاح اصطحکاک می‌شود و همین طور اضافه وزن و… بروز می‌کند؛ که در بیشتر موارد به صورت آبسه یا عفونت خود را نشان می‌دهد.

عوامل ایجاد کننده زخم بستر - علل

اما شایع‌ترین دلیل ابتلا در بیماران مبتلا به بیماری PNS ناشی از نشستن‌های طولانی مدت است؛ که به واسطه‌ی نوع فعالیت و شغل ایجاب می کند که در ساعات طولانی یکجا نشین باشند، رخ می دهد؛ به عبارتی اصطحکاک و سایش ناشی از نشستن باعث می‌شود که موی  ناحیه شکاف بالای نشیمن گاه مجددا در زیر پوست فرو رود.

این اتفاق به طور مکرر رخ می‌دهد و مو مجددا به سمت داخل پوست برگشت پیدا می‌کند که در نهایت در اثر تجمع این موهای زائد، کیست مویی یا همان بیماری سینوس‌پیلونیدال ظاهر می‌شود.

این برگشت مو در واقع نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن است که به شکل کیست مویی عفونی خود را نشان  می‌دهد که در بعضی از موارد در بیماران بیش از یک مورد کیست مویی در ناحیه شکاف باسن مشاهده شده‌است.

علائم سینوس پیلونیدال چیست؟

در ابتدا بیماری عفونی سینوس‌پیلونیدال ممکن است علائم هشدار دهنده ای نداشته باشد و تنها علامتش ظاهر شدن یک فرورفتگی و گودی در ناحیه شکاف بالای باسن و کمی بالاتر از مقعد باشد و هیچ نشانه حاد و هشدار دهنده ای نداشته باشد.

اما توصیه می کنیم که نسبت به این بیماری بی توجهی نشان ندهید؛ چرا که ممکن است این کیست مویی در اثر رشد و تجمع موهای زائد، تبدیل به به کیست پر از عفونت و خون آبه همراه با درد شود که به مرورزمان ملتهب و متورم هم شود که درد بسیار آزردهنده ای را هم برای فرد مبتلا به همراه دارد.

در ذیل به علائم سینوس‌ پیلونیدال اشاره می شود:

  • فرد هنگام نشستن یا ایستادن دچار درد می‌شود که ممکن است، آزار‌دهنده باشد؛
  • کیست به علت افزایش حجم عفونت دچار تورم می‌شود؛
  • قرمز شدن محل کیست که بیشتر اوقات ملتهب است؛
  • در برخی از موارد حاد، ناحیه ی محل رویش کیست، دچار خون آبه می شود؛
  • در برخی از بیماران در ناحیه ی محل خارجی کیست، مجددا موهای زائد رشد میکند؛
  • در برخی از افراد مشاهده شده، که بیش از یک مورد کیست مویی در شکاف بالای باسن ظاهر شده است؛
  • در برخی از موارد حاد، فرد ممکن است به علت عفونت دچار تب خفیف هم شود.
چسب زخم بستر چیست؟
کیست مویی یا سینوس پایونیدال در انتهای نشیمنگاه
کیست مویی یا سینوس پایونیدال در انتهای نشیمنگاه

 روش درمان قطعی سینوس پیلونیدال

اگر دچار بیماری سینوس‌پیلونیدال شده‌اید، توصیه می‌کنیم که هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا اوضاع رو به وخامت نکشد و دردهای آزار‌دهنده و شدید را تجربه نکنید. با تجویز آنتی‌بیوتیک توسط پزشک و مصرف آن بیماری PNS به سرعت درمان و فرد بهبود پیدا می‌کند.

آنتی‌بیوتیک چاره درمان شما است تا از عفونت از بدن شما خارج شود، اما این نکته را بدانید که چاره ی درمان قطعی شما سینوس‌ پیلونیدال نیست.

آنتی‌ بیوتیک تنها شما را از شر عفونت و آبسه پر از چرک خلاص می‌کند و کمکی به بهبودی کامل پیلونیدال یا همان کیست مویی نخواهد کرد؛ در واقع شما باید از این دارو در کنار راهکار اصلی درمان خود استفاده کنید. و این نکته را هم فراموش نکنید که به طور مرتب شکاف بالای باسن و کمی دقیق‌تر بخواهیم بگوییم ناحیه‌ی بالای مقعد را از موهای زائد پاکسازی و اصلاح کنید و به بهداشت فردی خود اهمیت و توجه ویژه‌ای داشته‌باشید.

همچنین برای کاهش درد وتورم ناشی از عارضه‌ی سینوس‌ پیلونیدال استفاده از مسکن‌هایی از جمله پاراستامول و ضدالتهاب موثر واقع شده‌است.

چه زمانی برای درمان کیست باید اقدام کرد؟

اگر شما دچار عارضه کیست شده‌اید، ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده‌باشد که چه زمانی برای درمان کیست باید اقدام و به پزشک مراجعه کرد؟ پاسخ این موضوع به بررسی عوامل متعددی دارد که در ذیل به آن اشاره می‌شود:

  • در اولین مرحله باید این موضوع بررسی شود که کیست از چه نوعی است؛
  • کیست در کدام ناحیه از بدن رشد و ایجاد شده‌است؛
  • آیا کیست همراه با درد است؛
  • آیا کیست دچار التهاب و متورم شده‌است؛
  • آیا کیست تغییر رنگ پیدا کرده و دچار قرمزی شده‌است؛
  • آیا کیست عفونی و آبسه دار شده‌است؛
  • آیا فرد مبتلا به کیست دچار تب شده‌است.

این‌ها مواردی هستند که با بررسی و پاسخگوئی به آنها می‌توان این موضوع را مشخص کرد که آیا به درمان‌های اولیه نیاز است یا خیر.

درمان زخم فشاری
سینوس پایونیدال عمیق به دلیل پر مویی و عدم شیو به موقع موهای اطراف باسن
سینوس پایونیدال عمیق به دلیل پر مویی و عدم شیو به موقع موهای اطراف باسن

انتخاب روش درمان

پزشک با بررسی علائم و شدت عارضه روش درمانی بیماری سینوس‌پیلونیدال را انتخاب و اجرا می‌کند که به موارد متعددی بستگی دارد که در ذیل به آن اشاره می‌شود:

  • آیا شما دچار تب هستید؛
  • آیا کیست مویی همراه با درد و التهاب است؛
  • بیماری شما در مرحله حاد قرار گرفته است و محل عارضه دچار عفونت و آبسه شده است؛
  • از محل ضایعه خون آبه خارج می شود؛
  • آیا در شکاف بالای باسن و به عبارتی ناحیه بالای مقعد، چندین کیست مویی مشاهده می شود.

پزشک معالج شما با بررسی این موارد، روش درمانی مناسب را انتخاب و اجرا می‌کند.

جراحی

در صورتی که کیست دچار عفونت و چرک شده‌باشد، پزشک باید طی یک جراحی سرپایی آبسه درون کیست عفونی را با استفاده از ایجاد یک شکاف تخلیه کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد.

روش جراحی چه زمانی پیشنهاد می شود؟

روش درمانی جراحی زمانی توسط پزشک به بیمار پیشنهاد می‌شود، که کیست مویی دچار عفونت و آبسه شده باشد و همین طور شخص ممکن است، بیش از یک سینوس‌پیلونیدال در بالای مقعداش ظاهر شده‌باشد.

در این روش پزشک ابتدا یک داروی بی حس کننده برای جلوگیری از احساس هرگونه درد به شما تزریق میکند و سپس با استفاده از تیغ جراحی یک شکاف در محل ضایعه ایجاد میکند و محل زخم را از وجود هرگونه موی زائد، چرک و خون آبه پاکسازی و تخلیه میکند.

پس از اتمام فرایند جراجی، پزشک محل شکاف ایجاد شده را با استفاده از باند استریل می‌پوشاند، تا زخم به طور طبیعی ترمیم و بهبود یابد.

توجه داشته‌باشید که اصلاح محل زخم از وجود موهای زائد برای جلوگیری از ورود مو به داخل پوست و رویش مجدد کیست مویی ضروری است.

تزریق فنل برای درمان سینوس‌پیلونیدال

روش استفاده از داروی شیمیایی ضدعفونی‌کننده فنل به این صورت است که ابتدا پزشک باید یک بی حس‌کننده موضعی استفاده کند، تا هیچ‌گونه دردی را احساس نکنید و سپس این دارو را به شما تزریق کند. پزشک با درنظر گرفتن وضعیت بیماری شما ممکن است که به دفعات این روش درمانی را اجرا کند تا بهبودی حاصل شود و در نهایت باید منتظر بود تا گودی و حفره‌ی ایجاد شده در محل ضایعه سفت و کاملا پر شود و در واقع سطح پوست بالای مقعد بسته شود.

9 اشتباه رایج در درمان زخم
کیست مویی یا سینوس پایونیدال در یک بیمار دیابتی
کیست مویی یا سینوس پایونیدال در یک بیمار دیابتی
عوارض روش درمانی فنل

اما با وجود اینکه فنل به سبب ماهیت‌اش که خاضیت ضدعفونی‌کننده دارد و سبب رفع چرک و عفونت می‌شود، ولی با این حال بزرگ‌ترین ایراد و به عبارتی عوارض آن در این نکته است که سبب افزایش التهاب و حاد شدن وضعیت بیمار می‌شود. بسته به شرایط پزشک تصمیم می‌گیرد که روش درمانی جراحی را انتخاب و در پیش گیرد.

آیا راهکارهای خانگی در درمان کیست موئی موثر است؟

راهکارهای خانگی یکی دیگر از روش‌های درمانی کیست موئی بوده که با توجه به وضعیت بیمار ممکن است، موثر واقع شود.در ذیل به این موضوع اشاره می‌شود:

  • کیست و نواحی اطراف آن را از وجود هرگونه آلودگی پاکسازی و ضدعفونی کنید؛
  • از اصلاح موهای زائد نواحی اطراف کیست خودداری کنید، چرا که این موضوع باعث رشد باکتری و تشکیل عفونت می شود؛
  • کمپرس آب گرم را به مدت 15-10 دقیقه بر روی محل کیست قرار دهید و این موضوع را هر روز به دفعات انجام دهید. گرمای ناشی از کمپرس ممکن است، کیست را به سطح پوست نزدیک کرده و در نهایت باعث تخلیه‌ی آن شود؛ همین طور اگر مو به درون پوست برگشت پیدا کرده‌باشد، کمپرس آب گرم باعث می‌شود که موی داخل پوست، امکان رشد پیدا کند؛
  • به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت، یک محلول ضد عفونی را بر روی محلول کیست با استفاده از پنبه ماساژ دهید؛ پیشنهاد می‌کنیم که از روغن درخت چای برای این امر استفاده کنید. همین طور کاربرد پمادهای آنتی بیوتیک سه‌گانه در درمان این عارضه کمک شایانی می‌کند.

توصیه می‌کنیم که از چیدن یا خارج کردن کیست اکیدا خودداری کنید. کیست در واقع از کیسه‌ای، درون پوست بوجود آمده است. به طور طبیعی در پوست و موی انسان کراتین تولید می‌شود. هنگامی که در یک نقطه از بدن کیست رشد می‌کند، این امکان وجود دارد که با کراتین موجود در پوست ترکیب شود.

 زخم حاد چیست؟
کیست مویی عمیق
کیست مویی عمیق

هنگامی که کیست احاطه شده درون پوست، سرباز می‌کند و از پوست خارج می‌شود، مایع درون کیست خارج می‌شود؛ اما همچنان هشیار باشید که شما همچنان گرفتار این عارضه هستید و از شر آن خلاص نشده‌اید؛ چرا که کیست دوباره فرصت رشد پیدا خواهد کرد و ترکیدن کیست، امکان ورود باکتری به درون پوست را فراهم خواهد کرد و حتی باعث ایجاد عفونت یا حاد شدن وضعیت آن می‌شود.

توجه داشته‌باشید که اگر بر روی قسمت خارجی کیست یک مو رشد کرده‌باشد، در صورتی که با استفاده از موچین استریل شده، مو را حذف کنید، این موضوع ممکن است، باعث تسریع در فرایند بهبودی شود.

طول درمان بیماری عفونی سینوس پیلونیدال

با توجه به شدت عارضه که بیماری در وضعیت حاد است یا خفیف، و همین‌طور روش درمانی، بیماری سینوس‌ پیلونیدال معمولا بین 4 الی 10 هفته طول می‌کشد، تا بهبودی کامل حاصل شود.

راه های جلوگیری از ابتلا به سینوس پیلونیدال

بهترین راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سینوس‌ پیلونیدال یا همان رویش کیست مویی در ناحیه‌ی شکاف بالای مقعد، استفاده از صابون برای پاکسازی محل مورد نظر از وجود هرگونه آلودگی و میکروب و شستشوی کامل با آب برای زودن صابون از شکاف بالای باسن و در نهایت خشک نگه‌داشتن آن است و همین طور توصیه اکید می‌شود که از نشستن‌های طولانی مدت خودداری شود.

دوره نقاهت بعد از جراحی کیست موئی را جدی بگیرید!

جراحی کیست موئی به صورت سرپائی و در عرض کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد و جراح معالج به منظور اینکه هیچ‌گونه دردی را حین عمل احساس نکنید، بی حسی موضعی به شما تزریق می‌کند و در صورتی که علائم عمومی‌تان مثبت باشد و مشکلی نداشته‌باشید، چند ساعت بعد از جراحی ترخیص خواهید شد.

بعد از انجام جراحی کمی  درد آزار دهنده‌ای  را احساس خواهید کرد؛ بنابراین یک همراه داشته باشید که شما را تا خانه همراهی کند.

درمان زخم واریسی چیست؟

پزشک در عین جراحی  بنابر تشخیص خود به منظور بستن و پوشاندن شکاف و برش ایجاد شده، ممکن زخم را باز نگه دارد و با استفاده از باند استریل آن را بپوشاند و یا به منظور پوشش کامل حفره ایجاد شده، شکاف ایجاد شده را ترجیح دهد که بخیه بزند.

پوشش دادن زخم و حفره‌ی ایجاد شده با استفاده  از بخیه ممکن است که روند و زمان بهبودی را تسریع ببخشد، اما احتمال دارد که وضعیت کیست حاد و وخیم‌تر شود. مدت زمان بهبودی کامل را نمی‌توان به طور قطع تعیین کرد، اما با توجه به بررسی و نحوه جراحی و بخیه، بین یک تا سه ماه طول خواهد کشید؛ اما در صورتی که جراح از بخیه استفاده نکند، نزدیک به هفت ماه تا بهبودی کامل طول خواهد کشید.

سینوس پایونیدالی که هنوز دبرید کامل نشده است.
سینوس پایونیدالی که هنوز دبرید کامل نشده است.

بیشتر افراد قادر خواهند بود که فعالیت‌های منظم خود را دو تا چهار هفته پس از جراحی از سر بگیرند.

احساس درد پس از جراحی کاملا عادی و طبیعی است اما اگر شدت درد افزایش پیدا کند، ضروری است که به جراح معالج خود مراجعه کنید.

برای بهبودی کامل توصیه می‌کنیم که مواردی که در ذیل به آن اشاره می‌شود را جدی بگیرید:

  • از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید؛
  • به هنگام نشستن بر روی مبل از یک بالشتک استفاده کنید تا درد کمتری را احساس کنید؛
  • داروهایی که توسط پزشک تجویز کرده است را به طور کامل مصرف کنید؛
  • از نشستن های طولانی مدت به خصوص بر روی سطوح سخت خودداری کنید.

در خصوص نحوه تمیز نگه‌داشتن، ضدعفونی‌کردن  و خشک ماندن محل زخم، جراح معالج دستورالعمل‌هایی را به شما خواهد داد که توصیه اکید داریم که به منظور بهبودی کامل و به ویژه اینکه مجددا دچار عفونت نشوید و کیست عود نکند، توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید و بهتر است که تا زمانی که زخم شما کاملا بهبود نیافته باشد از استحمام خودداری کنید.

لیزر کم توان در بهبود زخم

در صورتی که جراح معالج بنابر وضعیت شما آنتی بیوتیک را تجویز کرده‌است، به منظور تسریع در فرایند بهبودی کامل، به طور منظم مصرف آن را ادامه دهید.

نحوه پانسمان کیست

اولین نکته‌ای که در خصوص روش تعویض پانسمان کیست موئی باید بدانید، این مسئله است که روش پانسمان کیست با توجه  به روش عمل که جراحی باز باشد یا بسته متفاوت است. همان‌طور که مشخص است، در روش جراجی باز، محل حفره ایجاد شده، با استفاده از باند استریل پوشانده می‌شود و در روش جراحی بسته، محل شکاف با استفاده از بخیه بسته می‌شود.

کیست مویی در حال ترمیم
کیست مویی در حال ترمیم

نحوه تعویض پانسمان جراحی باز، در مقایسه با روش جراحی بسته که از بخیه استفاده شده، کمی مشکل است.

در هر نوبت به هنگام تعویض پانسمان، درون زخم را با استفاده از سرم شستشو دهید و باند استریل را به گونه ای درون شکاف قرار دهید که محل حفره‌ی ایجاد با گاز استریل کاملا پوشانده شود.

این نکته را به یاد داشته‌باشید که باند استریل در روش باز باید به گونه‌ای روی زخم گذاشته شود که به طور کامل محل شکاف را بپوشاند و از ورود هرگونه آلودگی، رطوبت و باکتری به درون حفره‌ی ایجاد شده جلوگیری شود.

دهانه‌ی شکاف و حفره ایجاد شده را با استفاده از باند استریل کاملا بپوشانید. در صورتی که باند استریل در اثر تماس با زخم خون آلود شده‌باشد یا عفونت درون کیست با پانسمان تماس پیدا کرده‌باشد، آن را تعویض کنید. اگر باند استریل درون حفره کیست قرار داده شده‌است، آن را  از داخل دهانه زخم بردارید. در صورتی که نحوه تعویض پانسمان برای شما مشکل است، از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی کمک بگیرید.

اما در روش تعویض پانسمان به روش بسته که جراح محل شکاف را با استفاده از بخیه کاملا بسته است، روش تعویض پانسمان کمی در مقایسه با روش باز آسان‌تر است و به راحتی قابل تعویض است.

قطع عضو یا امپوتاسیون چیست؟
کیست مویی در حال جمع شدن از اطراف
کیست مویی در حال جمع شدن از اطراف

در این روش پانسمان تا سه روز تعویض نخواهد شد، در نتیجه نیازی به تعویض باند استریل نخواهید داشت و آسوده خواهید بود. در روش بسته، دستگاهی به اسم درن از درون شکاف به بیرون گذاشته می شود، تا بدین وسیله خون‌آبه، ترشحات و پلاسما از درون زخم خارج شود تا مجددا باعث بروز عفونت نشود.

درن تا سه روز پس از جراحی، به محل جراحی متصل است، و روز سوم هنگامی به جراح معالج به منظور معاینه مراجعه می‌کنید، جراح ابتدا این دستگاه را برداشته و دیگر نیازی به پانسمان نخواهید داشت.

عود کردن کیست

بیماری عفونی سینوس‌پیلونیدال در بیشتر مواقع با استفاده از عمل جراحی درمان و بهبود پیدا می‌کند اما گاهی پیش می‌آید که وضعیت کیست عود یا حاد می‌شود. اصلاح کردن و زدودن موهای زائد با استفاده از لیزر احتمال بازگشت مجدد کیست را به حداقل می‌رساند. اما گذشته از این موضوع یکی از موارد دیگری احتمال بازگشت کیست و عود شدن آن را افزایش می‌دهد، نوع روش درمانی و مدت زمان بهبودی هم است که در این مورد تاثیر گذار است.

عود زود هنگام معمولا به این موضوع ارتباط دارد که حین جراحی یک یا چند کیست خارج از دید جراح است و در واقع سینوس‌ها شناسایی نشده‌اند. اما اگر عفونت و حاد شدن کیست بعد از گذشت 6 ماه پس از جراحی بروز کند، مربوط به عفونت و ورود باکتری به درون کیست است. در برخی از تحقیقات حتی عود شدن کیست بعد از گذشت 20 سال از جراحی گزارش شده‌اند.

ترشحات بعد از جراحی کیست مویی

در بین روش های درمانی کیست موئی، به جرات میتوان گفت که در روش درمانی باز، بین یک الی ده هفته پس از جراحی، از محل زخم، مایع سفید رنگی ترشح می‌شود که در مقایسه با روش درمانی بسته که جراح محل شکاف را با استفاده از بخیه پوشش می‌دهد، این اختلال بیشتر رخ می‌دهد؛ حتی زمانی که محل زخم بسته شود، ممکن است، عفونت در ناحیه‌ی مورد نظر تجمع پیدا کرده و مجددا به شکل کیست موئی خود را نشان دهد. در صورتی که مراقبت‌های لازم بعد از جراحی تماما اجرا نشود و پانسمان به درستی تعویض نشود و یا باند استریل آلوده شده‌باشد، امکان عفونت و ترشح افزایش پیدا می‌کند.

9 اشتباه رایج در درمان زخم

البته این نکته‌ی مهم را فراموش نکنید که اگر بعد از جراحی، ترشح سبز رنگ متمایل به خاکستری را بر روی محل زخم مشاهده کردید، نشان از بهبودی شما دارد و به هیچ عنوان نگران نباشید.

عوارض بعد از عمل سینوس پیلونیدال

  1. عفونت مجدد پس از جراحی؛
  2. سردرد ناشی از بی حسی موضعی؛
  3. تهوع و استفراغ ناشی از بی حس کننده موضعی؛
  4. کمردرد؛
  5. فشار خون بالا؛
  6. احساس درد؛
  7. خروج خون آبه از محل زخم؛
  8. التهاب و قرمزی پوست؛
  9. تب؛
  10. استشمام بوی ناخوشایند از محل زخم؛
  11. رویش مجدد کیست موئی.
کیست مویی به دلیل نشستن زیاد روی باسن
کیست مویی به دلیل نشستن زیاد روی باسن

درد بعد از عمل سینوس پیلونیدال

تمامی افرادی که تحت عمل جراحی کیست موئی قرار گرفته‌اند، بعد از عمل برداشتن کیست، درد شدیدی را احساس می‌کنند که تا حدودی طبیعی است. به منظور کاهش درد پس از عمل که از عوارض جراحی است، جراح معالج به منظور کاهش درد، استفاده از مسکن را تجویز می‌کند. توصیه می‌کنیم که به هنگام اجابت مزاج، از توالت فرنگی استفاده کنید و همین طور به هنگام نشستن استفاده از بالشتک کوچک باعث می‌شود، درد کمتری را احساس کنید.

خونریزی بعد از عمل سینوس پیلونیدال

طبیعتا جراحی کیست موئی به مانند دیگر عمل‌های جراحی، خونریزی پس از عمل یکی از عوارض آن است. اما در این رابطه باید میزان و شدت خونریزی را هم در نظر داشت؛ چرا که در صورتی که میزان خونریزی بیشتر از میزان طبیعی آن باشد، باید به پزشک معالج هر چه سریع‌تر مراجعه کرد. این موضوع ممکن از چند روز و حتی تا چند هفته بعد از عمل ادامه داشته باشد. با این وجود خونریزی بعد از جراحی کیست موئی یکی از عوارض نادر بوده و کمتر این موضوع رخ داده‌است.

یکی از دلایل اصلی خونریزی بعد از عمل جراحی کیست موئی مربوط به لخته‌شدن خون در اثرمصرف داروهایی از جمله ایبوپروفن یا آسپرین باشد.

انواع روش های جراحی سینوس

جراحی سینوس پیلونیدال با استفاده از لیزر

استفاده از لیزر در درمان کیست موئی، یک راهکار تهاجمی بوده که شیوه‌ی جراحی بدین صورت است که یک برش کوچک در ناحیه‌ی مورد نظر ایجاد می‌شود و تمامی چرک و عفونت موجود در کیست تخلیه و خارج   می‌شود و سپس لیزر ناحیه سینوس را مورد شعاع قرار می‌دهد.

دبریدمان زخم و سوختگی چیست؟ اتولایتیک دبریدمان شارپ

استفاده از لیزر بعنوان یک راهکار درمانی کیست موئی است که یک روش پیشرفته بوده و مزیت اصلی آن نسبت به دیگر روش‌ها حداقل میزان درد و عفونت بعد از جراحی است.

جراحی سینوس پیلونیدال به روش بسته

در این روش، بیمار تحت بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی قرار میگیرد و سپس یک شکاف بیضی شکل بر روی محل کیست ایجاد می شود. با باز شدن فضای سینوس، کیست و هر آنچه که درون آن است به طور کامل تخلیه شده و جراح با استفاده از بخیه‌ی محل زخم را می پوشاند.

کیست مویی در حال ترمیم
کیست مویی در حال ترمیم

این روش درمقایسه با روش بسته کمی موفقیت آمیز بوده، اما با این حال یکی از عوارض و مشکلات این روش در این نکته است که محل زخم و به دنبال آن بخیه‌ها احتمال دارد که باز شده و عفونت به درون آن راه پیدا کند و مجددا کیست تشکیل شود. به این منظور جراح معالج برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی، مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند؛ اما یکی از نکات مثبت این روش در مقایسه با روش جراحی باز، در گرو این نکته است که مدت زمان بهبودی و روند آن کوتاه‌تر است و بیمار سریع‌تر می تواند فعالیت‌های خود را از سر گیرد.

جراحی سینوس پیلونیدال باز

این روش کاملا مشابه روش جراحی بسته بوده، اما تفاوت‌اش در این نکته است که جراح پس از تخلیه‌ی کامل کیست و چرک درون آن، محل زخم را بخیه نزده و با استفاده از باند استریل شکاف و حفره ی ایجاد شده را می‌پوشاند. یکی از معایب روش جراحی باز، سخت بودن تعویض پانسمان زخم و مدت زمان بهبودی است، به طوری که در برخی از مواقع نزدیک به هفت ماه طول می‌کشد که فرد به بهبودی کامل خود را دست پیدا کند.

روش جراحی باز نیازمند توجه و مراقبت ویژه‌ای است، به خصوص هنگامی که پانسمان را تعویض می‌کند، ضروری است که محل زخم را با استفاده از سرم کاملا شستشو دهید و سپس آن ناحیه را خشک کنید. در این روش با توجه به اینکه محل زخم باز است و بخیه زده نمی‌شود، بایستی که بسیار احتیاط کنید که به درون شکاف زخم آلودگی و باکتری ورود پیدا نکند اما با این حال در این روش احتمال عود کیست و تشکیل مجدد عفونت کمتر از روش جراحی بسته است.

زخم مزمن چیست

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pilonidal-cyst/symptoms-causes/syc-20376329.

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/ingrown-hair-cyst.

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/anal-abscess.

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

این پست دارای یک نظر است

  1. سپاس

    دوست عزیز من تجربه این بیماری رو داشته ام
    حتی با وجود اصرار پزشک به عمل جراحی
    من عمل نکردم و کاملا خوب شدم
    طبق گفته طب سنتی
    ک واقعیتی که برای خود من هم اثبات شده
    علت اصلی کیست مویی سودا هست
    و بهترین درمان واجبی زرنیخ دار میباشد
    زرنیخ که بوی گوگرد داره
    از راه پوست سودا رو دفع میکنه
    و به دلیل مصرف همین واجبی زرنیخ دار هست که قدیم این بیماری وجود نداشته یا خیلی کم بوده

دیدگاهتان را بنویسید