قیر
قیر

درمان سوختگی با قیر

قبل از خواندن این مقاله توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات مندرج در این مقاله فقط جهت اشنایی بیشتر شما با سوختگی با قیر عنوان شده است. از استفاده از درمان ها و پمادهایی که در این مقاله می خوانید صرف نظر کنید و به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید.

کلینیک سوختگی التیام در قبال استفاده از انواع پماد ها و پانسمان ها جهت درمان به صورت خودسرانه هیچ گونه مسولیتی را قبول نمی کند.

لطفا هنگامی که دچار سوختگی شدید خوددرمانی نکنید و جهت درمان سوختگی خود به داروخانه مراجعه نکنید.

با ما همراه باشید.

سوختگی دست با قیر
سوختگی دست با قیر

قیر چیست؟

سوختگی با قیر چیست؟

سوختگی با قیر در چه کسانی بیشتر رخ می دهد؟

اقدامات اولیه در برخورد با بیمار سوختگی با قیر چیست؟

برای درمان سوختگی چه اقداماتی باید انجام داد؟

ایا جای سوختگی با قیر می ماند؟

قیر چیست؟

قیرماده ایست سیاه رنگ که بسیار غلیظ است و درمحیط معمولی ما جامد است اما اگر به ان حرارت وارد شود می توان به حالت مایع با گرانروی زیاد در اید.

قیر از مشتقات نفت است و عمدتا در پالایشگاه ها تولید می شود. قیر در عایق کاری، اسفالت کردن جاده ها و خیابان ها و نیز در مناطق دور افتاده از ان به جای ایزوگام در سقف خانه به کار میرود.

تا اینجا به مزایای قیر پی بردیم ولی قیر در عین مفید بودن می تواند بسیار برای پوست انسان خطرناک باشد و باعث سوختگی های شدید شود.

سوختگی با قیر
سوختگی با قیر

سوختگی با قیر چیست؟

قیر ها در محیط عمدتا به حالت جامد هستند. اگر قرار باشد از ان استفاده بشود باید حتما حرارت داده شود و به حالت مایع دراید. در ضمن برای استفاده از قیر برای اهداف مورد نیاز مانند قیرگونی ها جهت عایق سازی یا استفاده از ان در اسفالت حتما باید قیر به حالت مذاب و اصطلاحا در حالت جوش باشد.

سوختگی در حیوانات خانگی

قیر معمولا برای پشت بام ها یا برای اسفالت استفاده می شود.

هنگامی که برای این اهداف استفاده می شود ،آسفالت بین 140 تا 190 درجه سانتیگراد (برای سنگ فرش) و 210-270 درجه سانتیگراد برای پشت بام گرم می شود.
آسیب ها تقریباً منحصراً در معرض قرار گرفتن  به صورت شغلی در این زمینه ها محدود شده است

قیر بسیار چسبناک است و هنگامی که به پوست چسبیده است، از بین بردن آن دشوار است و منجر به سوختگی شدیدتر می شود
قیر خود استریل است ، اما بافت مرده در زیر آن به هیچ عنوان استریل نیست. و امکان عفونی شدن نیز پیش بینی میشود.

بنابراین قیر حرارت بالایی را جهت مایع شدن می طلبد. همین زمان است که شما در اثر یک بی احتیاطی می توانید دچار سوختگی بسیار عمیقی شوید.

سوختگی شدید دست
سوختگی شدید دست

یکی از معایب بسیار بد قیر این است که گرانروی یا غلظت یا ویسکوزیته بسیار زیادی دارد و در صورت ریختن بر روی پوست به سطح پوست می چسبد. مانند اب جوش نیست مه بالافاصله از روی پوست سر بخورد و بر روی زمین بریزد.

خوب است این نکته را بدانیم که میزان سوختگی به دو عامل بسیار جدی وابسته است.

1-نوع ماده سوزاننده

نوع ماده سوزاننده در ایجاد سوختگی بسیار مهم است. شما تصور کنید که با اب جوش دچار سوختگی شده اید یا با اسید بسیار قوی. یا سوختگی با جسم داغ را تصور کنید یا سوختگی با شعله اتش.

هر کدام فراخورد ایجاد حرارت و شعله ای که دارند باعث سوزانندگی متفاوتی می شوند.

2-مدت زمان تماس با پوست

این نکته نیز بسیار مهم است که شما چه مدت در تماس با ماده سوزاننده در ارتباط بوده اید. به عنوان مثال اب جوش در کسری از پوست حرارت خود را منتقل کرده و بلافاصله از سطح پوست یر می خورد. ولی قیر اینطوری نیست. قیر به محض ریختن روی دست یا پا بلافاصله سرد شده و به سطح پوست می چسبد و باید بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه کرد.

اگزودا زخم چیست؟

سوختگی با قیر در چه کسانی بیشتر رخ می دهد؟

سوختگی با قیر به طور عمده در کارگران ساختمانی و کسانی که در صنایع عایق کاری و به طور عمده در ساحتمان سازی و راهسازی به خصوص در کسانی که به اسفالت کردن راهها و جاده ها اشتغال دارند ایجاد می شود.

باید حتما با خطرات و جدی بودن سوختگی با قیر اشنا شوند تا بتوانند همواره احتیاط را چاشنی کار کرده تا از بلا و سوختگی دور بمانند.

سوختگ با قیر بسیار نادر است ولی امکان رخ دادن ان در کسانی که با قیر سر و کار دارند بسیار زیاد است.

البته گاها نیز مشاهده می شود که کودکان و بزرگسالان یا افراد دیابتی که با پای برهنه به خصوص در تابستان یا هوای داغ بر روی اسفالت با پای لخت راه می روند در اثر باز شدن همین قیرها و انتقال حرارت از ان ها به پاها دچار سوختگی عمدتا با تاول یا چسبیدن قیر های سیاه به کف پا می شوند.

سوختگی با قیر
سوختگی با قیر

اقدامات اولیه در برخورد با قیر چیست؟

این نکته بسیار مهم است که سوختگی در کجای بدن رخ داده است.به عنوان مثال سوختگی در صورت با روی ارنج و روی پا و حتی انگشتان پا متفاوت است.

  1. اولین برخورد در بیمار سوخته با قیر این است که سعی کنید قیر روی پوست هرچه سریع تر خنک شود
  2. مرحله دوم این است که ان ناحیه را حتما با اب شست و شو دهید.
  3. مرحله سوم این است به هیچ عنوان سهی به کندن و زدودن قیر از پوست نکنید.
  4. مرحله جهارم این است که روی قیرها را با وازلین یا گاز وازلین بپوشانیو و حتما به سوانح سوختگی مراجعه کنید.
عکس سوختگی کودک
عکس سوختگی کودک با قیر

برای درمان سوختگی با قیر چه اقداماتی باید انجام داد؟

اولین مرحله از درمان سوختگی با قیر زدودن و به اصطلاح دبرید قیرها از روی پوست است.

سرما زدگی | یخ زدگی

دبریدمان به عنوان زدودن بافت ها و الودگی ها از سطح پوست است. جهت درمان زخم یا سوختگی به هیچ عنوان نباید جسم خارجی یا بافت مرده که به زخم چسبیده باشند بر روی سطح زخم وجود داشته باشد.

تا 72 ساعت با انجام پانسمان های اجازه می دهند که قیرهای مرده از روی پوست جدا بشوند. اگر پس از 72 ساعت قیرها از روی پوست جدا نشوند بیمار باید به اتاق عمل برود و حتما با بیهوشی پوست های اغشته به قیر تمیز شوند.

مرحله دوم پس از زدودن و دبرید بافت های مرده با توجه به میزا اسیب و تخریب پوست و با توجه به مساحت و عمق زخم تصمیم می گیرند درمان به چه شکل ادامه یابد.

اگر زخم عمیق نباشد درمان با پانسمان انجام می شود و اگر درمان زخم بسیار طول بکشد درمان بر اساس گرافت یا پیوند پوست اتجام خواهد شد.

از به کار بردن هر گونه درمان خانگی و … بپرهیزید.

سوختگی بدن با قیر
سوختگی بدن با قیر

ایا جای سوختگی با قیر می ماند؟

 

اکثر کسانی که دچار سوختگی با قیر می شوند این سوال برایشان ایجاد می شود که ایا جای زخم و سوختگی بر روی پوستشان می ماند یا خیر.

جواب این سوال به مولفه های زیر بستگی دارد.

چند عامل بسیار مهم در بوجود امدن جای زخم بسیار مهم هستند.

1- نوع ماده سوزاننده

بسیار مهم است که بیمار با چه چیزی دچار سوختگی می شود. به عنوان مثال سوختگی با اب جوش بسیار متفاوت از سوختگی با قیر داغ است. در اکثر موارد سوختگی با اب جوش ظرف ده روز خوب می شود ولی سوختگی با قیرداغ ظرف سه هفته درمان می شود.

2- روش درمان زخم سوختگی

بسیار مهم است که شما زخم خود را چگونه درمان می کنید. تصور کنید کسی که زخم خود را با پانسمان های نوین یا ترکیب پمادی درمان می کند و با کسی که به صورت خودسر و با درمان های سنتی زخم خود را درمان می کند.

انواع پمادهای زخم و سوختگی چیست

درمان هرچه استاندارد تر و امروزی تر جای زخم و اثر ان بر روی پوست کم تر.

3- مدت زمان درمان زخم سوختگی

شما باید زخم خود را در مدت زمان طلایی مربوطه که بین یک تا 14 روز است درمان شود، هر چقدر زخم شما در کوتاه ترین زمان ممکن درمان شود احتمال اینکه جای زخم برجای بماند کمتر است. اگر زخمی پس از 21 روز درمان شود حتما و قطعا و حتما جای زخم برجای خواهد ماند.

4- ژنتیک

ژنتیک و یا خوش زخم بودن یا بد زخم بودن یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار دیگری است. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که دستتان بریده باشد و در کوتاه ترین زمان ممکن درمان شده باشد بدون انکه جای ان باقی مانده باشد. برعکس کسانی نیز هستند که بسیار بد زخم هستند و هر اتفاقی برایشان بیفتد حتما جای زخم بر روی پوستشان باقی خواهد ماند.

پس به هیچ عنوان این سوال را نپرسید که چه اقدامی انجام دهم جایش نماند، باید این جمله را بگویید که چه اقدامی انجام دهم جایش کمتر بماند.

5-سن

فاکتور سن بسیار مهم است. اینکه سانحه سوختگی در چه سنی برای شما رخ دهد بسیار مهم است. گوشت اضافه یا اسکار در فردی که کودک و نوزاد است بسیار بیشتر برجای خواهد ماند تا کسی که 60 سال سن دارد.

در سوختگی با قیر بیشتر افرادی که دچار سوختگی با قیر می شوند کارگزان بین 18 تا 40 سال هستند که اکثرا جوان هستند و زخم سریع درمان می شود اما جای زخم بسیار محتمل هست بر جای بماند.

پس از درمان سوختگی با قیر چه اقداماتی انجام دهیم؟

پس از اینکه درمان سوختگی انجام شد باید به چند نکته توجه خاص داشت.

اولین نکته این است که باید بلافاصله درمان جهت جلوگیری از اسکار و یا رد جای زخم اقدام کرد.

مراقبت از زخم
اسکار هایپر تروفیک در اثر سوختگی با سیر به دلیل عدم درمان در زمان بیش از استاندارد زخم
اسکار هایپر تروفیک در اثر سوختگی با سیر به دلیل عدم درمان در زمان بیش از استاندارد زخم

اگر سوختگی در نواحی مانند مفصل یا گردن و … اتفاق افتاده است حتما باید به کلینیک یا کاذردرمان مراجعه کرد. متخصصان فیزیوتراپی و کاردرمانی با انجام ورزش ها و پیگیری های درمانی باعث جلوگیری از کوتاهی عضله در محل مفصل یا کنتراکچر می شوند.

اگر پس از سوختگی جهت ادامه درمان به همکاران فیزیوتراپی و کاردرمانی مراجعه نکنید حتما باید انتظار کنتراکچر و کوتاهی عضله را داشت.

کنتراکچر در محل گردن ‌کوتاهی گردن
کنتراکچر در محل گردن ‌کوتاهی گردن

درمان و مراقبت های پزشکی در سوختگی با قیر در یک نگاه چیست؟

قیر  را با آب سرد خنک کنید تا سریع سفت و سخت شود تا حالت ورقه ای شدن و جامد به خود بگیرد و سوزش را متوقف کند و آسیب بافتی را محدود کند.
مراقبت از دست دادن حرارت بدن یا  از هیپوترمی باشید. چون بسیار خطرناک است.
اگر ناحیه اسیب دیده بسیار کمتر از کف دست بود حتما ان را در محل جدا کنید. ولی اگر منطقه اسیب دیده وسیع است از دست زدن به ان خودداری کنید و تمیز کردن قیر از روی بافت حتما باید در محیط استریل مانند اتاق عمل و تحت بیهوشی اتفاق بیفتد.

عکس سوختگی دست
عکس سوختگی دست

نکته بسیار مهم: هرچه سریع تر قیر از روی پوست برداشته شود میزان خسارت به بافت بیشار مشخص می شود و سریع تر می توان برنامه های درمانی را برای بیمار به اجرا دراورد.

بهترین حلالها از نظر شیمیایی شبیه به قیر باید باشند که در اب معمولی حل نمی شوند.

به اصطلاح شبیه شبیه را در خود حل می کند. قیر جزو فراورده های نفتی است که در اب حل نمی شود بنابراین باید از ماده ای جهت جدا کردن قیر از روی پوست اقدام کرد که شبیه ساختار قیر باشد. عوامل پیشنهادی شامل روغن وازلین، روغن بچه، روغن آفتابگردان، کره و مایونز هستند.

پماد نئوسپورین دارای پایه نفتی است و در حل کردن آهسته قیر موفق است (ممکن است به جلوگیری از عفونت نیز کمک کند).
روغن معدنی همچنین به عنوان ابزاری ایمن ، غیر سمی و مؤثر در حل قیر شناخته شده است.

درمان سوختگی با جسم داغ {سوختگی با آهن یا فلز}

بیمار سوختگی با قیر در چه صورتی باید به مراکز درمانی سریع ارجاع داده شود؟

  • سوختگی با مساحت بیشتر از 10 درصد یا سوختگی درجه سه با میزان مساحت بیش از 5 درصد.
  • سوختگی در ناحیه صورت،چشم ،گوش، دستگاه تناسلی یا مفاصل بدن
  • سوختگی در قسمت هایی که باعث اختلال در تنفس در محدوده هوایی می شود.

بیماری زمینه ای قابل توجه مانند دیابت و فشار خون و …

کلینیک سوختگی التیام با دارا بودن کادری مجرب می تواند در تمامی زمینه های زخم و سوختگی در کنار ما باشد.

لطفا اگر زخم یا سوختگی دارید عکس ناحیه را در واتس اپ برای ما ارسال کنید تا از خدمات مشاوره ای ما به صورت رایگان استفاده کنید.

 

منابع:

  • Bosse GM, et al. Hot asphalt burns: a review of injuries and management options. Am J Emerg Med. 2014 Jul;32(7):820.e1-3.
  • · Iuchi M, et al. The comparative study of solvents to expedite removal of bitumen. Burns. 2009 Mar;35(2):288-93.
  • Carta T, et al. Use of mineral oil Fleet enema for the removal of a large tar burn: a case report. Burns. 2015 Mar;41(2):e11-4.

https://wikem.org/wiki/Tar_burn

https://academic.oup.com/jbcr/article-abstract/5/4/271/4760834?redirectedFrom=fulltext

http://www.medbc.com/annals/review/vol_10/num_3/text/vol10n3p152.htm

https://journals.lww.com/em-news/fulltext/2003/05000/minor_burns__tar,_cement,_and_chemicals.15.aspx

 

 

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

این پست دارای یک نظر است

  1. جعفر ولیلی

    آقای دکتر درود بر شما
    از اینکه وقت میگذارید این تجربه را مطالعه می‌کنید سپاسگزارم
    من کوچکتر از آن هستم ولی امیدوارم به پاس زحمات شما قدر دان شما باشم
    روز جمعه هنگام کار با قیر مذاب مقداری از قیر مذاب بر روی دست و پام ریخت دست راست و دو پایم که به شدت می سوخت با اروژانس تماس گرفتم راهنمایی کردند که به مدت بیست دقیقه در آب سرد عضو آسیب دیده نگهداری کنم بعد به نزدیکترین درمانگاه مراجعه کنم وقتی به درمانگاه مراجعه کردم یکی از پرسنل بیمارستان یافت آباد گفتند اشتباه کردید در آب نگهداشتید باید با کره محل قیر با مالیدن کره قیر پاک کرده من هم با کمک همراهم سریع این کار انجام دادیم کره به راحتی قیر حل میکرد و به راحتی پاک می شد البته زمان بر بود خیلی از پرسنل زحمتکش بیمارستان حتی یکی از دکترها از این کار تعجب کردند ولی به هر حال بدون اینکه یه پوست آسیب برسد قیرها از دست پام پاک شد آن شخص می‌گفت اگر زودتر اینکار می‌کردید بهتر بود متاسفانه عکس قبل از پاک کردن ندارم ولی عکس بعد از پاک شدن قیر میفرستم کمی از آثار قیر هست
    وحشت از پاک کردن قیر بیشتر از سوزش نگرانم میکرد ارادتمند شما جعفر ولیلی

دیدگاهتان را بنویسید