تبخال تناسلی
تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست؟

واقعیت‌هایی که در مورد تبخال تناسلی نمی‌دانید!

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2(HSV-2) عامل رشد و رویش تبخال دستگاه تناسلی هستند که در واقع یک بیماری عفونی مقاربتی است که درصد بالایی از مبتلایان به این ویروس، از طریق تماس جنسی اعم از دهانی ، مقعدی یا جنسی منتقل مبتلا شده‌اند. این بیماری به گونه‌ای است که در صورت تماس به سرعت به فرد مقابل منتقل می‌شود، حتی در صورت درمان بازهم بعد از گذشت مدتی، مجددا بازگشت دارد.

تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

تبخال دستگاه تناسلی یک بیماری جنسی است که در واقع بواسطه‌ی ویروس هرپس سیمپلکس بروز می‌کند. این بیماری در مردان و زنان و حتی افراد مجرد هم شایع بوده و عامل اصلی ایجاد آن رابطه‌ی جنسی است، اما تنها دلیل ابتلا به آن نیست و دلایل دیگری هم در این زمینه دخیل هستند، که به در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

متاسفانه هیچ درمانی قطعی برای تبخال ناحیه‌ی تناسلی وجود ندارد، اما داروهای موجود در کاهش علائم می‌توانند موثر واقع شوند و درصد خطر انتقال به دیگران را کاهش دهند. استفاده از کاندوم می‌تواند راه انتقال این بیماری عفونتی را از طریق رابطه‌ی جنسی به طور قابل توجه‌ای کاهش دهد.

چرا برخی افراد مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس علائمی ندارند؟

ویروس هرپس سیمپلکس در سلول‌های عصبی شما زندگی می‌کند، اما ممکن است این ویروس با وجود زنده بودنش، فعال نباشد و در نتیجه هیچ گونه علائمی نداشته باشد و تبخال در اندام‌های شما ظاهر نشود. هنگامی که ویروس HSV فعال شد، تبخال در اندام‌های شما منتشر می‌شود و با توجه به اینکه دچار کدام نوع از این ویروس شده‌اید، در دهان یا دستگاه تناسلی شما پدیدار   می‌شود و البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اگر تبخال حاد باشد، می‌تواند شیوه گسترده‌ای در اندام شما داشته باشد.

درمان زخم واریسی چیست؟

آیا علائم تبخال دستگاه تناسلی را می‌شناسید؟

متاسفانه اکثر افراد اطلاعات کافی و جامع درمورد بیماری عفونتی ویروس HSV ندارند و برخی حتی آگاهی در مورد آن ندارند؛ برخی افرادی که دچار تبخال دستگاه تناسلی شده‌اند، هیچ‌گونه علائمی نداشته و یا ممکن است که نشانه‌های آن بسیار خفیف باشد؛ اما در صورت ابتلا، بروز علامت‌ها در دستگاه تناسلی شما، بین 2 تا 12 روز خود را نشان می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری عفونتی با این علائم احتمالا مواجه خواهند شد:

  • برخی افرادی که ابتلا به بیماری تبخال دستگاه تناسلی را تجربه کرده‌اند، ممکن است دچار درد، خارش و حساسیت در آلت تناسلی خود شوند، که اگر شدت عفونت حاد باشد، این علائم آزار دهنده برایشان خواهد بود؛
  • رشد و نمایان شدن برجستگی‌های کوچک قرمز یا تاول مانند ریز سفید که از چند روز و حتی تا چند هفته بعد از عفونت ممکن است، ظاهر شود؛
  • در صورتی که تبخال تناسلی شما دچار پارگی، ترکیدن تاول‌ها و یا خونریزی شود، زخم ایجاد شده باعث می‌شود که به هنگام ادرار احساس درد کنید؛
  • هنگامی که دچار تبخال دستگاه تناسلی می شوید، احتمالا دچار علائمی می‌شوید که نشان از ویروس آنفولانزا دارد، در واقع همانند بیماری آنفولانزا دچار تورم غدد لنفاوی در کشاله‌ی ران، سر درد، احساس درد عضلات و در نهایت تب ممکن است، داشته‌باشید؛
  • هنگامی که زخم ایجاد شده در ناحیه‌ی تبخال تناسلی بهبود پیدا می‌کند، پوست شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند، اما در همین حین ممکن است، دمل ایجاد شود.

نکته: علائم و نشانه‌های تبخال دستگاه تناسلی در افراد مبتلا یکسان نیست، به طوری که برخی علامت‌ها را ممکن است که نداشته باشند و بروز و شدت آن متفاوت باشد.

تبخال تناسلی
تبخال تناسلی

علائم تبخال دستگاه تناسلی در مردان و زنان یکسان است؟

شایع‌ترین علائم دستگاه تناسلی در مردان، بروز تاول به صورت تراکمی در ناحیه‌ی آلت تناسلی، کیسه‌ی بیضه و مقعدشان است. امکان دارد، این نشانه‌ها بعد از گذشت چند هفته از بین برود، اما مجددا دوباره پدیدار گردد، حتی ممکن است بعد از گذشت چند سال خود را نشان دهد. توجه داشته‌باشید که در صورت ابتلا به بیماری عفونی مراقبتی تبخال تناسلی، حتی اگر علائم شما بسیار خفیف باشد و هیچ علامتی نداشته‌باشید، بی‌توجه نسبت به آن نباشید و به پزشک مراجعه کنید.

9 اشتباه رایج در درمان زخم

نشانه‌های بیماری تبخال تناسلی در زنان هم تقریبا به همین شکل است و تفاوت چندانی با مردان ندارد، درواقع علامت‌های این بیماری عفونی مقاربتی در بانوان به صورت تاول در واژن، مقعد و باسن پدیدار می‌شود.

چگونه تبخال تناسلی به نوزدان منتقل می‌شود؟

در صورتی که باردار هستید و دچار تبخال دستگاه تناسلی شده‌اید، این احتمال را در نظر داشته باشید که این بیماری عفونی ممکن به فرزند شما منتقل شود؛ البته این موضوع را در نظر داشته‌باشید که شاید در دوران بارداری، مانع از انتقال این ویروس به جنین خود شوید، اما در حین زایمان امکان دارد که این ضایعه پوستی را به کودک خود منتقل کنید.

مراقبت در دوران بارداری برای حفظ سلامت کودک شما بسیار حیاتی است، چرا که احتمال دارد مشکلات و خطراتی، در پیش روی جنین شما باشد که در ذیل به آن اشاره می‌شود:

  • سقط جنین؛
  • مرگ زودهنگام پس از تولد؛
  • تولد زودهنگام؛
  • نابینایی؛
  • ضربه مغزی.

مهم است که در دوران بارداری در جهت حفظ سلامت خود و کودک‌تان از ابتلا به تبخال تناسلی تا حد امکان جلوگیری کنید، اما در صورتی که به این بیماری عفونی مقاربتی به هر دلیلی مبتلا شده‌اید، با پزشک خود این موضوع را مطرح کنید، تا آسیب جدی به جنین وارد نشود.

زنان باردار که دچار تبخال دستگاه تناسلی شده‌اند، پزشک معالج جهت حفظ ایمنی و سلامت کامل کودک، داروی ضد تبخال تجویز می‌کند. اثرات درمانی داروی ضد تبخال، خطرات این بیماری مقاربتی را به میزان قابل توجه‌ای، احتمال دارد کاهش دهد.؛ چرا در هفته های آخر درصد احتمال ابتلای جنین به تبخال ناحیه ی تناسلی بالاست و مراقبت به شدت ضروری است.

به هنگام زایمان پزشک معالج بایستی تبخال دستگاه تناسلی شما را بررسی و معاینه کند، در صورت مشاهده وجود تبخال، برای حفظ سلامت جنین، باید سزارین صورت گیرد، چرا که زایمان طبیعی احتمال ابتلای کودک به این ویروس را دارد، در واقع از راه واژن منتقل می‌شود.

بیو فیلم زخم چیست

مراحل تبخال دستگاه تناسلی

طی تحقیقات و گزارش‌های بدست آمده، تبخال تناسلی به میزان بالایی از طریق ویروس هرپس سیمپلکس متولد شده است. در برخی از مواقع اولین شیوع و انتشار آن احتمال دارد، پس از گذشت سال‌ها از انتقال آن پدیدار نشود.

شما تنها کسی نیستید که مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی شده‌اید.

براساس گزارش‌های بدست آمده، در آمریکا از هر 6 نفر، یک نفر مبتلا به این بیماری مقاربتی شده است؛ به طوری که سالانه حدود 776000 به جمع مبتلایان می‌پیوندند.

نگران نباشید، برای درمان نشانه‌ها، کنترل و جلوگیری از انتشار گسترده‌ی آن راهکارهای متعددی وجود دارد که با متوسل شدن به آن زندگی شما هرگز مختل نخواهد شد، امید به آینده داشته باشید، زندگی ادامه دارد!

علائم اولیه‌ی اغلب بین 2 الی 12 روز، در دو مرحله‌ی پنهان و فاز انتشار رخ می‌دهد. در مرحله‌ی نهفته عفونت خود را نشان می‌دهد اما هیچ‌گونه علامتی از خود بروز نمی‌دهد.
در فاز Prodrome، در ابتدای روزهای اولیه انتشار تبخال ناحیه‌ی تناسلی، اغلب به صورت کاملا خفیف خود را نشان  می‌دهد. با پیشرفت بیماری، می‌توان گفت علائم در مرحله‌ی حاد قرار دارد. زخم‌های ایجاد شده بر روی دستگاه تناسلی بین 3 الی 7 روز بهبود می‌یابند.  به هنگام منتشر شدن تبخال تناسلی ممکن دچار علائم ذیل شوید:

  • احساس سردرد؛
  • بدن درد؛
  • تب؛
  • لرز؛
  • احساس خستگی؛
  • متورم شدن غدد لنفاوی در ناحیه‌ی بازوها، کشاله‌ی ران و حتی گلو.
Genital herpes
Genital herpes

نکته: روزهای اولیه شیوع بیماری را می‌توان گفت که در مرحله‌ی اوج آن است، به طوری که تاول‌ها، احتمالا به شدت احساس خارش ایجاد می‌کنند و یا ممکن فرد احساس درد شدید و آزار دهنده‌ای به واسطه‌ی آن داشته باشد و حتی زخم به صورت متراکم و پراکنده در ناحیه‌ی دستگاه تناسلی و اطراف آن ایجاد شود.

اما به طور معمول بعد از رد کردن اوج بیماری یا مرحله‌ی حاد آن، سیر نزولی پیدا می‌کند، درواقع درد یا خارش برای فرد مبتلا آزار دهنده نخواهد بود، زخم‌ها با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کند و علائم بیماری آنفولانزا از بدن شما احتمالا خارج خواهد شد و البته این نکته را در نظر داشته باشید که نشانه های این بیماری ممکن است سالیان متوالی تکرار ، خاموش و فعال شوند.

انواع پمادهای زخم و سوختگی چیست

تبخال تناسلی قابل تشخیص است؟

آیا این سوال در ذهن شما بوجود آمده است که نشانه‌های تبخال در یک آزمایش توسط پزشک قابل تشخیص است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که بیماری تبخال دستگاه تناسلی براساس مشاهدات ظاهری توسط و نتایج آزمایشگاه‌های مرتبط در این خصوص توسط پزشک قابل تشخیص است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که نوع آزمایش برحسب تشخیص پزشک که تبخال خفیف است یا حاد، مشخص می‌کند.

اگر تبخال به طور گسترده و پراکنده در بدن شما منتشر شده باشد، پزشک معالج می‌تواند برای بررسی آن از آزمایش کشت ویروس یا آزمایش تشخیص آنتی‌ژن ویروس کمک بگیرد؛ اگر که هیچ‌گونه علائمی در بدن خود مشاهده نمی‌کنید، در این صورت لازم است که پزشک آزمایش آنتی‌بادی را تجویز کند.

آیا تا به حال تجربه‌ی آزمایش کشت ویروسی را داشته‌اید؟

این آزمایش به منظور تعیین این موضوع که آیا زخم مشاهده شده در اندام مورد نظر آیا مربوط به ویروس هرپس سیمپلکس است یا خیر انجام می‌شود. اما این آزمایش به طور قطعی نمی‌تواند مشخص کند که شما مبتلا به ویروس HSV هستید یا خیر؟ چرا که برخی اوقات نتیجه‌ی آزمایش منفی است و ویروس قابل تشخیص نخواهد بود.

 آیا به آزمایش تشخیص آنتی‌ژن ویروس می‌توان اعتماد کرد؟

اگر در دهان یا اندام تناسلی خود زخمی را مشاهده کرده‌اید که مشکوک به ویروس HSV هستید، در این صورت برای تعیین وجود آنتی‌ژن‌های ویروس مورد نظر در زخم مشاهده شده،  این آزمایش توسط پزشک معالج انجام می‌شود.

آزمایش آنتی‌بادی به منظور تشخیص ویروس تبخال تناسلی

اگر هنوز در مراحل اولیه ابتلا به تبخال تناسلی هستید و ویروس به طور گسترده‌ای در بدن شما منتشر نشده و علائمی پدیدار نشده، در این صورت لازم است که آزمایش آنتی بادی را انجام دهید؛ البته توجه داشته باشید که آزمایش تنها در صورتی مثبت اعلام می‌شود که آنتی‌بادی‌های ویروس تولید شده باشند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که بعد از گذشت 4 الی 6 هفته پس از مواجهه با ویروس، تست بدهید، البته که بعد از 3 هفته از مواجهه با آن امکان‌پذیر است. در صورت منفی شدن نتیجه‌ی آزمایش طی 3 ماه آینده برای آزمایش مجدد اقدام کنید.

زگیل تناسلی چیست؟
تبخال تناسلی
تبخال تناسلی

آزمایش واکنش زنجیره ای پلمیراز

با استفاده از تست PCR، نمونه‌ای از خون شما از طریق زخم مشاهده شده به منظور غربال‌گری دریافت می‌شود،  به منظور تشخیص ابتلای شما به ویروس تبخال تناسلی و همین طور نوع آن انجام می‌شود.

آیا راهکار قطعی برای درمان ویروس تبخال تناسلی وجود دارد؟

برای درمان و یا کاهش علائم تبخال تناسلی به طور معمول، قرص‌های آسیکلوویر (Zovirax)، فامسیکلوویر (Famvir) و والاسیکلوویر (Valtrex) تجویز می‌شود. در صورتی که ویروس تبخال تناسلی شدید باشد، داروی آسیکلوویر داخل وریدی (IV) باید استفاده شود، تا از شدت علائم و سیر صعودی آن کاسته شود.

اما به طور کلی اگر شما در مراحل اولیه‌ی ابتلا به ویروس تبخال تناسلی هستید و علائمی همچون زخم در دستگاه تناسلی شما مشاهده شده است، پزشک معالج یک دوره درمانی کوتاه مدت بین 7 الی 10 روز را برای شروع درمان ضد ویروسی برای تسکین و جلوگیری از وخیم شدن آن اجرا می‌کند. در صورتی که علائم بهبود پیدا نکند، پزشک مجددا دوره‌ی درمانی را ادامه می‌دهد. درجهت کسب نتیجه‌ی مثبت درمان، با پزشک خود همکاری‌های لازم را انجام دهید.

هیچ درمان قطعی برای این بیماری مقاربتی عفونتی وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی تنها می‌توانند از حاد شدن و شیوع گسترده‌ی آن جلوگیری کنند. توجه داشته باشید که مصرف مداوم داروهای تجویزی درصد احتمال انتقال به شریک جنسی‌تان را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد.

کرم تبخال تناسلی

پماد آسیکلوویر، نتها تاثیری در درمان ویروس تبخال ندارد، بلکه از انتقال آن هم جلوگیری نمی‌کند و فقط شدت علائم را کاهش می‌دهد.

درمان متناوب ویروس تبخال

در این نوع شیوه‌ی درمانی پزشک معالج داروی ضد ویروسی را در جهت بهبود شما تجویز می‌کند تا در صورت شیوع مجدد آن، کنترل شود. با استفاده از روش درمانی متناوب به محض نمایان شدن زخم و عود شدن ویروس تبخال، طبق دستور پزشک قرص‌های تجویزی را به مدت 2 تا 5 پنج مصرف کنید. در همین حین زخم‌ها بهبود می‌یابند و حتی محو می‌شوند، اما مصرف داروها درجهت کاهش علائم و نشانه‌ها موثر خواهد بود.

انواع اسکار چیست؟

درمان سرکوبگرانه

اگر ویروس تبخال تناسلی شما حاد و گسترده باشد، پیشنهاد می‌کنیم که هر روز داروهای ضد ویروسی را مصرف کنید و قطع نکنید. این نوع شیوه‌ی درمانی، درمان سرکوبگرانه است که از شدت و حاد شدن تبخال تناسلی تا حدود 70 یا 80 درصد کاهش و جلوگیری می‌کند.

طبق تحقیقات و گزارش‌های بدست آمده، افرادی که شیوه‌ی درمانی سرکوبگرانه بر روی آنها اجرا شده، از شدت و شیوع این بیماری مراقبتی عفونی کاسته شده است.

درمان خانگی تبخال تناسلی

درمان‌های خانگی تبخال تناسلی احتمال دارد، درکاهش علائم و نشانه‌های تبخال تناسلی از جمله تورم، خارش و سوزش موثر واقع شود. قبل از هرگونه اقدامی در جهت درمان تبخال تناسلی، توصیه اکید داریم که ناحیه‌ی مورد نظر را خشک نگه دارید، تا هر چه سریع تر بهبودی حاصل شود. اما درمان‌های خانگی از این قرار است:

  • در برخی از افراد مبتلا به ویروس استفاده از کمپرس آب گرم، در کاهش درد و تورم ناشی از ویروس تبخال تناسلی موثرتر از کمپرس آب سرد است. همان روزهای اولیه از ابتلا به این بیماری مقاربتی، کیسه‌ی آب گرم یا یک حوله‌ی گرم را روی زخم قرار دهید تا از شدت علائم و عوارضی بیماری کاسته شود؛
  • یکی از درمان‌های خانگی ویروس تبخال تناسلی، استفاده از کمپرس آب سرد است؛ در واقع به این صورت که یک  کیسه‌ی پر از تکه‌های یخ را بر روی محل عارضه قرار داده و ماساژ دهید، این عمل را هر 4 ساعت یکبار تکرار کنید تا نتیجه بهبودی حاصل شود؛
  • اگر به دنبال خلاص شدن به یکباره ویروس تبخال هستید، جوش شیرین چاره شماست! به این منظور پنبه‌ی آغشته شده به جوش شیرین را روی زخم قرار داده و ماساژ دهید. این کار باعث خشک شدن و رفع خارش تبخال خواهد شد؛
  • استفاده از خمیر نشاسته‌ی ذرت، یکی دیگر از راهکارهای موثر در درمان بیماری تبخال تناسلی است که عارضه‌ی ایجاد شده را خشک کرده و خارش را بهبود می‌بخشد. همانند جوش شیرین، پنبه را آغشته به خمیر نشاسته‌ی ذرت کنید و سپس بر روی محل عارضه قرار داده و ماساژ دهید؛
  • استفاده از سیر در جهت بهبود تبخال تناسلی، همانند داروی ضد ویروسی عمل می‌کند. به این  منظور بایستی که شما یک حبه سیر تازه را ابتدا خرد کنید و در مرحله‌ی بعد با روغن زیتون ترکیب کنید و در آخر بر روی محل عارضه قرار دهید؛ این کار را روزی سه بار تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود؛
  • سرکه‌ی سیب از لحاظ درمانی دارای خاصیت درمانی ضد التهابی و ضد ویروسی است که در درمان ویروس تبخال هم موثر است. به این منظور بایستی سرکه سیب موضعی را با کمی آب گرم مخلوط کرده، روی محل عارضه قرار داده و ماساژ دهید.
لیزر کم توان در بهبود زخم

جلوگیری از ابتلا به تبخال تناسلی

نزدیک به درصد بالایی از تبخال دستگاه تناسلی از طریق رابطه‌ی جنسی منتفل می‌شود. بنابراین به افراد دارای ویروس تبخال توصیه می‌کنیم که طی این مدت از رابطه‌ی جنسی تا حد امکان خودداری کنید. ممکن است که بد‌شانس باشید، شما یا شریک جنسی‌تان  هیچ‌گونه علائمی نداشته باشید و بیماری به یکی از شما دو نفر منتقل شده باشد و متوجه‌ی این موضوع نشده باشید. استفاده از کاندوم خطر ابتلا به این بیماری مقاربتی را تا حد قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

مراقبت‌های بهداشتی به منظور حفظ سلامت شریک جنسی

اجرای برخی از توصیه‌های بهداشتی، سلامت شریک جنسی شما را تضمین می‌کند، از جمله:

  • اگر ویروس تبخال تناسلی عود کرده است، توصیه‌ی اکید داریم که از انجام رابطه‌ی جنسی خودداری کنید؛
  • حتی اگر هیچ‌گونه علامتی نداشته باشید، ضروری است که از کاندوم استفاده کنید؛
  • به شریک جنسی خود اطلاع دهید که به ویروس تبخال تناسلی مبتلا شده‌اید؛
  • استفاده از داروهای ضد‌ویروسی، احتمال انتقال ویروس تبخال را به شریک جنسی شما به طور قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چند درصد احتمال دارد، که شریک جنسی شما به ویروس تبخال مبتلا شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که عوامل متعددی را در این رابطه باید دخیل دانست از جمله:

  • عدم استفاده از کاندوم؛
  • چه مدت از رابطه ی جنسی شما می‌گذرد؛
  • از زمان ابتلای شما یا همسرتان به ویروس تبخال تناسلی چه مدت می‌گذرد؛
  • ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز، در انتقال ویروس تبخال موثر است.

عوارض تبخال تناسلی

عفونت ناشی از ویروس تبخال تناسلی ممکن باعث سایر بیماری‌های عفونی شوند که ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیری شوند از جمله:

  • یکی از عوارض بیماری تبخال تناسلی ایجاد التهاب در اطراف دستگاه مثانه و ناحیه راست روده است که باعث تورم و احساس درد می‌شود. در صورتی که تورم مانع تخلیه‌ی کامل مثانه شود، احتمال دارد که به کاتتر نیاز پیدا کنید؛
  • برخی از افراد مبتلا به ویروس تبخال تناسلی به علت حاد بودن شدت عفونت، دچار بیماری مننژیت می‌شوند که می‌تواند کشنده باشد؛
  • آنسفالیت یکی دیگر از عوارض احتمالی، بیماری تبخال تناسلی بوده که یک بیماری عصبی است و به ندرت اتفاق  می‌افتد اما باید آن را جدی گرفت، چرا که باعث التهاب مغز می‌شود که می‌تواند خطرناک و کشنده باشد.
شستشوی زخم | شست و شوی زخم سوختگی

مبتلایان به این بیماری ممکن است دچار علائم و نشانه‌هایی همچون سردرد، تب، خواب آلودگی، ضعف عمومی و بیش فعالی شوند؛ و در برخی موارد مشاهده شده، که دچار علامت‌هایی از جمله سفتی و گرفتگی گردن، منگی، اختلال در گفتار و تغییر در رفلکس‌ها شوند که در بیماری مننژیت هم این موارد شایع است.

آیا تبخال تناسلی باعث سرطان می‌شود؟

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2(HSV-2) در مقایسه با ویروس تبخال دهان خطرناک‌تر و کشنده‌تر از ویروس نوع یک هست و در موارد حاد ممکن است باعث بروز سرطان در فرد مبتلا شود. این بیماری مقاربتی در بانوان باعث ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم می‌شود و  در مردان هم نواحی تناسلی را درگیر می‌کند.

در صورت ابتلا به ویروس تبخال تناسلی نسبت به آن بی توجه نباشید، به پزشک مراجعه کنید و راهکارهای درمانی توصیه شده را  در پیش بگیرید و از رفتارهای جنسی خطرناک خودداری کنید؛ استفاده از کاندوم را فراموش نکنید، تا شریک جنسی شما گرفتار تبخال تناسلی نشود.

تفاوت تبخال تناسلی و زگیل تناسلی

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی هر دو از بیماری‌های عفونی مقاربتی رایج هستند که از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند. این دو ویروس شباهت‌های زیادی به هم دارند که گاهی اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. ویروس تبخال و زگیل هر دو باعث ایجاد زخم و ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی می‌شود که گاهی با علائم و برخی اوقات هم بدون نشانه هستند.

زگیل تناسلی نسبت به تبخال افراد بیشتری را درگیر خود می‌کند، به طوری که بدون اغراق می‌توان گفت که تقریبا بیشتر افرادی که رابطه جنسی فعال دارند، یکبار تجربه ابتلا به آن را داشته‌اند. در صورت رابطه‌های جنسی پر خطر حتی امکان ابتلا به هر دو ویروس در میان افراد دیده شده است.

علائم زگیل تناسلی

  • نمایان شدن چند برجستگی که ظاهری شبیه به گل  کلم دارند؛
  • زگیل در بانوان در نواحی واژن، دهانه‌ی رحم، کشاله‌ی ران، لب‌ها، دهان، گلو یا زبان، مقعد و اطراف آن ظاهر می‌شود؛
  • زگیل تناسلی از نظر ظاهری رنگی شبیه به پوست، روشن تر از پوست و یا تیره‌تر از آن است؛
  • فرد مبتلا به زگیل تناسلی احساس خارش یا سوزش در محل ضایعه را احساس می‌کند؛
  • از محل ضایعه ی پوستی مایعی سفید رنگ خارج می‌شود؛
  • رشد زگیل تناسلی در مسیر مجاری ادراری یا داخل دستگاه تناسلی باعث ایجاد خونریزی، درد و در موارد حاد انسداد مجاری ادراری در فرد مبتلا به آن می‌شود؛
  • زگیل تناسلی در مردان باعث ایجاد ضایعه در آلت تناسلی، کیسه‌ی بیضه، ناحیه‌ی مقعد و اطراف آن، کشاله‌ی ران و نواحی ران بوجود می‌آید.
چسب زخم بستر چیست؟

به طور کلی زگیل تناسلی همانند تبخال تناسلی باعث ایجاد خارش، سوزش، خونریزی، درد و خارج شدن مایع سفید رنگ یا همان ترشح شده که این موارد باعث می‌شود که ویروس زگیل با تبخال تناسلی اشتباه گرفته شود. این بیماری عفونی که بیشتر از راه رابطه جنسی ایجاد شده که با استفاده از داروهای ضدویروسی، می‌شود که کنترل کرد؛ درواقع هیچ واکسن و دارویی قطعی ندارد.

 

 

 

محمدحسین شهرابادی

محمدحسین شهرآبادی دانشجوی پزشکی عمومی محقق و‌ پژوهشگر در زمینه زخم و سوختگی و استومی فعال در زمینه اموزش پیشگیری و درمان زخم و سوختگی و استومی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته پرستاری سال ۱۳۹۳ کارشناس زخم بیمارستان مهر از سال ۹۳ تا ۹۸ مشاور کارشناس زخم در امور بیماران ضایعات نخاعی کارشناس زخم مرکز بهزیستی مولوی سال ۱۳۹۴ گذراندن طرح نیروی انسانی از سال ۹۵ تا ۹۷ در مرکز سوانح سوختگی شهید مطهری گذراندن کورس زخم و سوختگی و استومی در آکادمی لوهمن روشه در کشور المان سال ۲۰۱۷ مدرس و برگزار کننده دوره های زخم و سوختگی...

دیدگاهتان را بنویسید